Fransk laddhybrid med tysk krydda

Den franska suven kommer nu i elektriskt skräddarsydd kostym, och det gör den med bravur. Nya Peugeot 3008 Plug-In Hybrid 300 har i stort sett allt man önskar sig – förutom priset.

Peugeots laddhybrid är trots miljöbonus en dyr bil.

Peugeots laddhybrid är trots miljöbonus en dyr bil.

Foto: Johan Nilsson/TT

Livsstil & fritid2020-04-13 10:46

Om typiska franska karaktärsdrag är individualism, kreativitet och frihetskänsla kännetecknas grannen Tyskland snarare av mer ordningsamhet och gedigen ingenjörskonst. Visst är det stereotyper, men tänk vilken bra matchning det ändå kan bli med ett äktenskap byggt på de här olika egenskaperna.

Nu skulle nog biltillverkaren Peugeot bli lite lätt förnärmad över att förknippas med germanskt fordonsmakeri – men nya 3008 SUV Plug-In Hybrid har faktiskt lite tyska kryddor i sin utformning och det är sagt i en verkligt positiv bemärkelse.

Stram elegans

Exteriört är bilen en riktig skönhet med sina strama och eleganta linjer och smala strålar till led-ljus därbak, något ingen behöver skämmas för att ha på garageuppfarten. Interiört ger Peugeots digitala "i-cockpit" föraren god vägledning till information trots de många reglagen och alternativen.

Snygga knappar i aluminium hjälper till att plocka fram allt från navigation till klimatanläggning, radio och hybridinformation. Det går att ladda mobilen trådlöst och det finns flera små fack som kan härbärgera bilnycklar, snusdosa och andra prylar i mindre format som man vill ha i närheten.

Instrumenteringen är klar och tydlig och på åttatumsskärmen är det enkelt att se både hur energiflödet i hybridkörningen fungerar och hur statistiken över förbrukningen sett ut under den senaste turen. Sådant är viktigt att följa i en laddhybrid, eftersom det är en smärre konst att få till de där få milen på el. Officiellt ligger den elektriska räckvidden på strax under sex mil, men under några halvkyliga vinterdagar i Sverige blir det svårt att komma upp i mer än tre eller fyra mil.

Länsfåtölj

Det finns en app till bilen, My Peugeot, där man kan såväl ställa in laddning som uppvärmning av kupén i förväg. Det går också att lägga upp sin rutt så att pauserna kan anpassas till de laddstationer som finns längs vägen.

Komforten i stolarna är fantastisk, både där fram och i baksätet. Under provkörningen, som huvudsakligen gick av stapeln på skånska och halländska landsvägar, kändes det som att sitta en skön länsfåtölj utformad av en renommerad ergonom.

Med hybridläget inlagt fördelas energin effektivt mellan de två drivlinorna, så det var ett förhandsval under körningen. De andra körlägena är ren eldrift som man kan använda i hastigheter upp till 135 kilometer i timmen, sportläget med mer dynamik och fyrhjulsdrift. Det går också att lägga in B (brake) i stället för D (drive) – det innebär att batteriet laddas samtidigt som bilen motorbromsas och du vinner alltså lite extra energi.

Sliriga gropar

Det här är inte en bil för svår terräng, men fyrhjulsdriften i 3008 Plug-In Hybrid klarade i alla fall några rejäla och sliriga vattenfyllda gropar på en av sandstränderna i Halland.

Men det är en dyr historia. Grundpriset ligger på nästan en halv miljon kronor och med några tillval springer tusenlapparna lätt iväg. Det mest märkliga är att laddkablarna är tillval – det är bara en nödkabel med stickpropp som ingår. Vill du ha en typ 2-kabel till laddstolparna för 22 kW effekt så kostar det 3 675 kronor extra.

Dragkrok, elektriskt svankstöd och massage, lastskyddsnät och motoriserad baklucka är andra tillval. Men visst blir det ändå en liten rabatt när du köper den här laddhybriden – du får nästan 40 000 kronor i bonus. Och vill du hellre privatleasa den nya laddhybriden kostar det ungefär 4 500 kronor i månaden.

Nya Peugeot 3008 Plug-In Hybrid 300 har trevliga köregenskaper i alla körlägen.
Nya Peugeot 3008 Plug-In Hybrid 300 har trevliga köregenskaper i alla körlägen.
Peugeot 3008 SUV Plug-In Hybrid4 300 AUT

Specifikationer

Grundpris: 485 700 kr.

Förbrukning: 1,3 lit/100 km i hybridläge (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 29 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 23,7 mg/km (WLTP).

Motor: 4-cyl, 1,6 lit bensin.

Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdrift.

Skatt: 360 kr/år.

Max effekt: 300 hk (kombinerad bensin + el).

Max vridmoment: 520 Nm (kombinerad bensin + el).

Tjänstevikt: 1937 kg.

Längd/bredd/höjd: 444/184/162 cm.

Bagage: 520–1 482 lit.

0–100 km/tim: 5,9 sek.

Toppfart: 235 km/tim.

Markfrigång: 21,9 cm.

Max släpvagnsvikt: 1 250 kg.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Bra kraft med 300 hästar från både bensin- och elmotorer, och den elstyrda automatiska växellådan sköter sig smidigt i övergångarna mellan växlarna.

Ekonomi +++ (3 av 5)

Dyr i inköp trots bonus – och många tillval som man gärna vill ha adderar till totalkostnaden. Dock låg skatt och låga driftskostnader.

Miljö ++++ (4 av 5)

Nollutsläpp under ett antal mil och låg snittförbrukning ger förstås bonus.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Mycket trevliga köregenskaper i alla körlägen, och en skön fjädring som klarar väggupp utan problem.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. Adaptiv farthållare ingår dock bara i den högsta utrustningsnivån.

Helhet ++++ (4 av 5)

En fin och komfortabel laddhybrid med i stort sett allt man önskar sig. Visserligen når den inte upp till det utlovade antalet elektriska mil under svensk vinter, men det gör inte konkurrenterna heller. Priset är en nackdel.

Två konkurrenter

Ford Kuga 2,5 Plug-In Hybrid

Pris från: 455 200 kr. 225 hk. CO2-utsläpp: 32 g/km.

Bekväm och komfortabel, lättfattlig instrumentering och smart bromskraftåtervinning.

Volvo XC60 T8 Twin Engine

Pris från: 591 900 kr. 406 hk. CO2-utsläpp: 49 g/km.

Hög kvalitet och ordentligt med hästkrafter men levererar inte så många mil på el som utlovat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!