Fräsch tuffing som fixar det mesta

Enkel att förstå och lätt att tycka om. Vill du ha en tuff bil som fungerar i de flesta miljöer är Audi Q3 Sportback ett alternativ. Men den kostar – drygt en halv miljon är prislappen.

Den är bekväm på långresan, smidig i stan och tar sig fram på leriga eller hala småvägar. Q3 Sportback har en hel del av allt.

Den är bekväm på långresan, smidig i stan och tar sig fram på leriga eller hala småvägar. Q3 Sportback har en hel del av allt.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-06-29 08:30

År 2011 lanserades Audi Q3 för första gången. En kompakt suv som uppdaterades 2018. Från i höstas finns dessutom systerbilen med tillnamnet Sportback. Som antyds är den sportigare med progressiv styrning, sportchassi och drive select.

Fyrhjulsdriven är modellen i flertalet motorval – vad annars i år när Quattro fyller 40 år – med hög frigång och ändå smidig storleksmässigt. En rejäl bil, inte minst för dig som bor på landet med stundtals hala och leriga vägar.

Fyrhjulsdriften gör att bilen tuffar på utan att bekymra sig över underlaget vilket känns tryggt. Är dieselvärmare och dragkrok givna tillval får du lägga på 14 900 kronor för dem.

Populärt med suv

Att åka suv är fortsatt populärt vilket registreringsstatistiken från branschorganisationen BIL Sweden också bekräftar. En tredjedel av alla nya bilar som säljs är en suv.

Sedan kan man fråga sig om den som mest kör i stan behöver en suv – även om just denna är relativt liten. Den är byggd på samma bottenplatta som VW Golf och flera andra modeller i samma familj. Det är ingen lång bil och vill man ha med sig mer packning kan kanske Audi A4 Avant vara ett bättre val för märkestrogna.

Trots många knappar i den digitala förarmiljön med två olika skärmar, varav en är pekskärm, är det enkelt att förstå hur man slår på och av olika funktioner. MMI-navigation, led-strålkastare och en del andra måsten finns som standard.

Taket sluttar

Det går att sitta i baksätet trots att taket sluttar och är tre centimeter lägre än på ”vanliga” Q3 – den lägre profilen är snygg. Ryggstöden går att fälla där bak, i tre separata delar, vilket är praktiskt. Det går även att skjuta fram baksätena – precis som i vanliga Q3 - så lastutrymmet blir större.

Vår testbil har en 190 hästars dieselmotor som ibland känns lite seg men man kan inte få allt. Just den här motorn har några år på nacken vid det här laget. Med drive select ändras bilens karaktär med olika inställningar av motor, växellåda, stötdämpare och styrning. Väljer du till exempel dynamisk, som är en av de sex profilerna, då varvar motorn mera innan den växlar. Det här är roligt i början men sedan tappade i alla fall jag intresset. Drive select går helt klart att välja bort och spara pengar. Kostar annars 12 300 kronor. Väljer du därtill bort metalliclacken för 8 100 kronor, 19-tumsfälgarna för 18 900 (du kan köpa andra separat i stället) och läder/alcantaraklädseln så kan du dra bort nästan 60 000 kronor från testbilens pris på 549 000 kronor – grundpriset är annars 415 800 – och hamnar på knappt 490 000 kronor.

Då är bilen plötsligt mer försvarbar att köpa rent ekonomiskt. Företagare (businesspriset) kommer ned i knappt 453 000 kronor.

Fram till mitten av maj hade 122 bilar av Sportback levererats i Sverige. Det var en fjärdedel av totala antalet sålda Q3.

Audi Q3 Sportback 40 TDI 190 hk quattro S tronic Proline Edition

Specifikationer

Grundpris: 415 800 (23 400 kronor mer än vanliga Q3).

Pris testbilen: 549 000 kronor.

Förbrukning: 7,4 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 194 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 54,4 mg/km (WLTP).

Motor: 2,0-liters diesel, 4 cylindrar.

Kraftöverföring: Automat med dubbelkopplingsväxellåda, fyrhjulsdriven.

Skatt: 12 700 kronor (efter tre år drygt 5 000 kr).

Max effekt: 190 hk vid 3 500–4 000 varv/min.

Max vridmoment: 400 Nm vid 1 900–3 300 varv/min.

Tjänstevikt: 1 856 kg.

Tillåten släpvikt: 2 200 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,50/1,84/1,54.

Bagageutrymme: 530–1 400 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 8,3 sekunder.

Toppfart: 217 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

2,0-liters dieselmotor som funnits rätt länge. Dubbelkopplingsväxellådan DSG är mycket bra. Testbilen drog mycket bränsle eftersom motorn är rå och den har gått få mil.

Ekonomi +++ (3/5)

Ett premiummärke som kostar därefter men som går att få ned i kostnad med färre tillval. Skatten är hög – en dryg tusenlapp per månad de tre första åren.

Miljö ++ (2/5)

Den här dieselmotorn är inte utvecklad på länge och ger relativt höga utsläpp, därav det låga betyget. Hårda bud gäller om klimatmålen ska nås.

Köregenskaper ++++ (4/5)

En stabil och tuff bil som fungerar i princip överallt. Rolig att köra och dessutom snygg.

Säkerhet ++++ (4/5)

Fick maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest.

Helhetsintryck +++(3/5)

En trea i betyg, avrundat nedåt, låter medelmåttigt men bilen är faktiskt bättre än så. Det är miljöbetyget som drar ned men annars är det en kompetent bil som vinner i längden.

Två konkurrenter

Volvo XC40 D4 AWD

412 500 kronor.190 hk. CO2 166 g/km.

Årets bil 2018 i Europa och utsedd till årets dragbil av brittiska branchorganisationen Caravan and Motorhome Club. 2,0 liters 4-cylindrig direktinsprutad turbodiesel. 190 hk. Fyrhjulsdriven. Automat.

Jaguar E-Pace 2.0 D180 AWD S Auto

436 900 kronor. 180 hk. CO2 191 g/km.

Jaguars första kompakt-suv, lillebror till Jaguar F-Pace. 2,0 liters 4-cylindrig rak dieselmotor. 180 hk. Fyrhjulsdriven. Automat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!