År 2011 lanserades Audi Q3 för första gången. En kompakt suv som uppdaterades 2018. Från i höstas finns dessutom systerbilen med tillnamnet Sportback. Som antyds är den sportigare med progressiv styrning, sportchassi och drive select.
Fyrhjulsdriven är modellen i flertalet motorval – vad annars i år när Quattro fyller 40 år – med hög frigång och ändå smidig storleksmässigt. En rejäl bil, inte minst för dig som bor på landet med stundtals hala och leriga vägar.
Fyrhjulsdriften gör att bilen tuffar på utan att bekymra sig över underlaget vilket känns tryggt. Är dieselvärmare och dragkrok givna tillval får du lägga på 14 900 kronor för dem.
Populärt med suv
Att åka suv är fortsatt populärt vilket registreringsstatistiken från branschorganisationen BIL Sweden också bekräftar. En tredjedel av alla nya bilar som säljs är en suv.
Sedan kan man fråga sig om den som mest kör i stan behöver en suv – även om just denna är relativt liten. Den är byggd på samma bottenplatta som VW Golf och flera andra modeller i samma familj. Det är ingen lång bil och vill man ha med sig mer packning kan kanske Audi A4 Avant vara ett bättre val för märkestrogna.
Trots många knappar i den digitala förarmiljön med två olika skärmar, varav en är pekskärm, är det enkelt att förstå hur man slår på och av olika funktioner. MMI-navigation, led-strålkastare och en del andra måsten finns som standard.
Taket sluttar
Det går att sitta i baksätet trots att taket sluttar och är tre centimeter lägre än på ”vanliga” Q3 – den lägre profilen är snygg. Ryggstöden går att fälla där bak, i tre separata delar, vilket är praktiskt. Det går även att skjuta fram baksätena – precis som i vanliga Q3 - så lastutrymmet blir större.
Vår testbil har en 190 hästars dieselmotor som ibland känns lite seg men man kan inte få allt. Just den här motorn har några år på nacken vid det här laget. Med drive select ändras bilens karaktär med olika inställningar av motor, växellåda, stötdämpare och styrning. Väljer du till exempel dynamisk, som är en av de sex profilerna, då varvar motorn mera innan den växlar. Det här är roligt i början men sedan tappade i alla fall jag intresset. Drive select går helt klart att välja bort och spara pengar. Kostar annars 12 300 kronor. Väljer du därtill bort metalliclacken för 8 100 kronor, 19-tumsfälgarna för 18 900 (du kan köpa andra separat i stället) och läder/alcantaraklädseln så kan du dra bort nästan 60 000 kronor från testbilens pris på 549 000 kronor – grundpriset är annars 415 800 – och hamnar på knappt 490 000 kronor.
Då är bilen plötsligt mer försvarbar att köpa rent ekonomiskt. Företagare (businesspriset) kommer ned i knappt 453 000 kronor.
Fram till mitten av maj hade 122 bilar av Sportback levererats i Sverige. Det var en fjärdedel av totala antalet sålda Q3.