Det var i mitten av juni som Folkhälsomyndighetens avrådan om inrikesresor hävdes och nu i juli väntas många på allvar komma i gång med sina semestrar.
– Vi märker ett ökat tryck, fast det är mindre än vad det brukar vara, berättar Torsten Häglund, en av de butiksansvariga på Ica Supermarket i Hemse.
Han berättar att antalet kunder som rör sig i butiken är ungefär som vanligt, men att butikens onlinetjänster ökat med närmare 400 procent, och att det är både turister och fast boende som utnyttjar det. Han har inte själv sett brevet som skickats ut, men berättar att de haft rutiner på plats sedan länge.
– Vi har gjort vad vi kan, vi har handsprit vid ingångarna, skyltar om att hålla avstånd, plexiglas när man ska betala och en avskild packavdelning.
Butiksvärdar
Planen verkar vara densamma hos många butiker: handsprit, avskilda packningsytor och golvmarkeringar för att öka avståndet mellan kunderna. Man har även infört butikvärdar på många ställen.
– Vår plan är att ha butiksvärdar som ska slussa folk in och ut, berättar Jimmy Hamstedt, butiksägare för Ica Nära Torgkassen, i Visby.
– Vi har också trängselvakter i butiken och har fått stänga kanske två, tre gånger då det varit för mycket folk. Bland annat under midsommarveckan, säger Torsten Häglund, i Hemsebutiken.
Måste hjälpas åt
Brevet som skickats ut, undertecknat av Gotlands landshövding Anders Flanking och regionstyrelsens ordförande Eva Nypelius, inleds med att årets sommar inte är som den brukar vara, men att många människor väntas besöka sommarfavoriten.
– Det sköts ju väldigt bra i många butiker, men vi blir fler nu på Gotland och det är jätteviktigt nu att vi verkligen lyckas med det här att hålla avstånden. Det är inte alltid lätt att hålla på det, för vi som kunder har också ett ansvar, men vi måste hjälpas åt, säger Gotlands landshövding Anders Flanking till P4 Gotland.
Enligt de butiksägare som TT pratat med sköter sig de flesta bra.
– Framför allt yngre tänker inte riktigt på det, men generellt har folk respekt för det. Sen är det klart att man blir mer omdömeslös när man får alkohol i sig, så vi stänger tidigare, även om man inte alls upplever samma uteliv som andra år, berättar Jimmy Hamstedt.
Färre resenärer
Destination Gotland, som bedriver färjetrafik mellan fastlandet och Gotland, har märkt en ökad bokningstakt efter Folkhälsomyndighetens besked, även om antalet bokningar ligger omkring 70 procent lägre än under ett normalår. De resor som ändå bokas gäller under juli och början av augusti.
– Det är inte någon större skillnad från förra helgen till nu. Det har inte skett någon revolution, säger Adam Jacobsson, försäljnings- och marknadschef på Destination Gotland.
Han berättar att de kör med reducerat antal resenärer och att de har inrättat många rutiner ombord.
– Bland annat ställer vi frågan om de har symtom på covid-19 när de går på. Vi har också markeringar och resevärdar som ska hjälpa resenärerna att hålla avstånd.
TT: Hur tycker du resenärerna sköter sig?
– Jag tycker folk tar stort ansvar, även om man behöver påminna. Men sammanfattningsvis fungerar det väldigt bra, alla tar ansvar.
TT har sökt även Coop i Hemse som avböjt medverkan i den här artikeln.