"Harmoni i proportionerna och rörelse i linjerna"

FramgÄngsrika tÀvlingsekipage och sportiga personbilar med en underskön design. Det Àr Alfa Romeo i ett nötskal. Nu fyller det italienska mÀrket 110 Är, en resa som lÄngt ifrÄn har varit en dans pÄ rosor.

BilmÀrket Alfa Romeo firar 110-Ärsjubileum. PÄ bilden en Stelvio Quadrifoglio.

BilmÀrket Alfa Romeo firar 110-Ärsjubileum. PÄ bilden en Stelvio Quadrifoglio.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Livsstil & fritid2020-06-01 08:08

Stalin, Lollobrigida eller Bardot? KĂ€rt barn har som bekant mĂ„nga namn. Vi skriver Ă„r 1966 och dessa var nĂ„gra av de 140 000 förslag som skickades in till en tĂ€vling om att döpa Alfa Romeos senaste modell.

Nykomlingen var den vackra öppna lilla sportbilen Spider 1600 Duetto. Snart skulle den synas över hela vÀrlden.

– Dustin Hoffman körde bilen i filmen ”Mandomsprovet” till Simon and Garfunkels musik. För Alfa Romeo blev Spider en vĂ€g in pĂ„ den amerikanska marknaden, sĂ€ger Robert Hultman.

Han Àr ordförande för Club Alfa Romeo Svezia Car och brinner sjÀlvfallet för den italienska tillverkaren. SjÀlv Àger han tvÄ bilar av mÀrket, varav Bertone-kupén Giulia GT 1600 Junior frÄn 1975 Àr ögonstenen.

– Alfa Romeo Ă€r körglĂ€dje! Bilarna har en vĂ€ldigt direkt och tydlig respons vilket Ă€r belönande för föraren. Dessutom Ă€r Alfa Romeo mĂ€sterlig ur designsynpunkt. Bilarna har harmoni i proportionerna och rörelse i linjerna, sĂ€ger Hultman.

TĂ€vlingsbilar

Även fabrikens allra första ekipage stoltserade med ett stilfullt utseende. Alfa 24 HP presenterades samma Ă„r som företaget grundades, 1910, och det dröjde inte lĂ€nge förrĂ€n man Ă€ven satsade pĂ„ snabba tĂ€vlingsbilar.

En segersvit inleddes 1925 via en VM-vinst med modellen P2. Den fortsatte med flera guldmedaljer i det klassiska landsvÀgsloppet Mille Miglia. Och mÄnga fler skulle det bli.

I sviterna efter börskraschen 1929 höll företaget pĂ„ att gĂ„ i konkurs, men förstatligades av den fascistiska regimen. Under andra vĂ€rldskriget tillverkade man bland annat lastbilar Ă„t de italienska och tyska styrkorna. Ytterligare förĂ€ndringar genomfördes. Efter att ha byggt luxuösa vagnar som Freccia d’Oro, Guldpilen, satsade mĂ€rket 1950 pĂ„ serietillverkning och modeller som 1900 och Giulietta.

Kvalitetsproblem

Under 1970-talet ville man bredda sitt program och lanserade mellanklassbilen Alfasud. Men fabriken brottades med kvalitetsproblem, hade en minskad produktion och gick med stora förluster. År 1986 köptes mĂ€rket av Fiat-koncernen och har i modern tid haft flera succĂ©er.

– Alfa Romeo vĂ€cker kĂ€nslor! MĂ€rket har en liten marknadsandel och vi entusiaster vill gĂ€rna att sĂ„ mĂ„nga som möjligt fĂ„r erfara den glĂ€dje som bilarna ger, sĂ€ger Robert Hultman.

Och Alfa rullar fortfarande. Nya Giulia GTA Àr ett fartmonster med en dubbelturbomatad V-6:a pÄ 540 hÀstar. Kort sagt förvaltar det mÀrkets sportiga, europeiska image.

Lite av varje om Alfa Romeo

+ En fransk bilfabrik utanför Milano gick i konkurs. Den köptes av fyra bilÀlskande italienska affÀrsmÀn, döptes till Anonima Lombarda Fabbrica Automobili, Alfa, och kom igÄng den 24 juni 1910. Efter en ekonomisk kris fem Är senare togs verksamheten över av Nicola Romeo och företaget bytte namn till Alfa Romeo.

+ Arna brukar betraktas som Alfa Romeos absoluta bottennotering. Modellen var ett samarbete med japanska Nissan, byggdes 1980 och blev en tam kompromiss, som till största delen var en Nissan Cherry.

+ Club Alfa Romeo Svezia grundades 1956 och Ă€r en av landets Ă€ldsta och största bilmĂ€rkesklubbar. De cirka 1 200 medlemmarna Ă€ger en stor del av det totala Alfa-bestĂ„ndet i Sverige. I medlemskapet ingĂ„r tidningen Klöverbladet, diverse rabatter och en mĂ€ngd olika aktiviteter.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!