Kejsarens nya kläder

Kanske inte störst och mest elegant i familjen Skoda, men definitivt den som regerar i försäljningsstatistiken. Och nu har Octavia fått ny teknik och lite större kostym.

Skoda Octavia har blivit ännu större och rymligare.

Skoda Octavia har blivit ännu större och rymligare.

Foto: Rolf Gildenlöw

Livsstil & fritid2020-04-20 08:58

Ännu bättre, säkrare och större hävdar Skoda i sin presentation av den fjärde generationen Octavia. Att den har blivit större ser en märkestrogen med blotta ögat. Lite bredare och längre ger den ännu högre åkkomfort och plats för ytterligare bagage.

Rymligare än Volvos stora V90 var den redan tidigare och med 30 liter extra i bagaget är det nu bara storebror Superb som klår Octavia.

Prisvärd

Skoda-chefen Bernhard Maier hävdar att bilen är förnyad rakt igenom. Det beror förstås på att Octavia är extremt betydelsefull för märket, som fyllde 60 år i fjol. Men enligt Volkswagen, som tog över Skoda Auto 1992, börjar den nya tideräkningen för Octavia 1996. Sedan dess har modellen sålts i mer än sju miljoner exemplar.

Mest valuta för pengarna är väl den enkla förklaringen till säljframgångarna. Även om Skoda inte längre är något lågprismärke är den fortfarande jämförelsevis prisvärd.

Reglage flyttas

På plats bakom ratten är det förstås den nya instrumentpanelen som sticker ut, med moduler i flera nivåer, digitala mätartavlor och en 10-tums pekskärm i mitten. Inte helt i min smak. Jag tycker att bildskärmstekniken visserligen är utmärkt när bilen står stilla men inte lika smart när man både ska titta och trycka samtidigt som man kör.

Jag är heller inte så förtjust i att fler och fler reglage flyttas till de två ekrarna i ratten. Det börjar bli lite trångt och pillrigt och de i och för sig snygga rullreglagen är lätta att komma emot när man svänger runt ett gathörn.

Men head-up-display var på tiden. Och min griniga rygg gillar de nya stolarna. Kanske de bestämmande hos Skoda fick ta ett snack med koncernkollegerna på Audi för att få tillåtelse att också erbjuda en massagefunktion. Det lär nämligen ha surrats en del i VW-högkvarteret om att Skoda börjar bli ”lite för fin”.

Skjutreglage

Den elektroniskt styrda DSG-växellådan är tekniskt sett den kanske intressantaste nyheten. De sju växlarna manövreras alltså inte mekaniskt med en traditionell växelspak utan med hjälp av elektronik och ett skjutreglage (shift by wire).

Redan den förra generationen hade utmärkta – om än inte direkt underhållande – köregenskaper, men nu har chassiteknikerna filat lite till på grejorna under skalet. Nu finns det också möjlighet att själv ställa in om du vill åka sportigt, komfortabelt eller ekonomiskt.

Tyvärr finns det ingen knapp för att bli av med bullret från hjulen. Där finns det bara ett recept – välj bort lågprofildäcken!

Inledningsvis, när de första exemplaren levereras i maj, finns bara två motoralternativ. En 1,5-liters bensin och en 2,0-liters diesel. Båda med 150 hästar. Testbilen har den sistnämnda, som vi känner igen från VW-gruppens samtliga märken.

Det kommer fler alternativa drivlinor senare i år, bland annat en gasdriven Octavia G-Tec, två laddhybrider på 204 alternativt 245 hästkrafter och en el-räckvidd på maximalt 60 kilometer.

Numera finns det i Skoda Octavia möjlighet att själv ställa in om man vill åka sportigt, komfortabelt eller ekonomiskt.
Numera finns det i Skoda Octavia möjlighet att själv ställa in om man vill åka sportigt, komfortabelt eller ekonomiskt.
Skoda Octavia TDI

Specifikationer

Grundpris: 313 700 kronor.

Förbrukning: 4,9 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 128 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 29,1 mg/km (WLTP).

Motor: 2,0-liters diesel, 4 cylindrar, turbo.

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, framhjulsdriven.

Skatt: 5 046 kronor (efter tre år 2 714 kr).

Max effekt: 150 hk vid 3 000–4 200 varv/min.

Max vridmoment: 340 Nm vid 1 700–2 750 varv/min.

Tjänstevikt: 1 620 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,69/1,83/1,45.

Bagageutrymme: 640–1 700 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 8,8 sekunder.

Toppfart: 222 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Väl beprövad och erkänt driftsäker 2,0-liters dieselmotor kombinerad med VW-koncernens 7-stegade dubbelkopplingsväxellåda, som här manövreras med elektronik i stället för med konventionell växelspak.

Ekonomi ++++ (4/5)

Även om Skoda inte längre är något lågprismärke får man som köpare ovanligt mycket för pengarna och andrahandsvärdet är numera starkt.

Miljö +++ (3/5)

Bränsleeffektiv dieselmotor som släpper ut mindre koldioxid än motsvarande version med bensinmotor. Men den som sätter miljön främst väntar förstås till sensommaren då laddhybriden är här.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Chassiteknikerna i Mlada Boleslav har finslipat köregenskaperna hos fjärde generationen Octavia, men det mesta känns ändå igen. Komforten störs av bullret från lågprofildäcken. Välj mindre fälgar och högre däckprofil.

Säkerhet ++++ (4/5)

Fick maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Alla viktiga säkerhetssystem är standard.

Helhet ++++ (4/5)

Den nya generationen Octavia har växt och förfinats. Drivlinan med 150-hästarsmotorn är väl beprövad och räcker bra. Dessutom snål på bränsle om man kör som folk. Hög säkerhetsstandard men oljudet från hjulen är störande.

Två konkurrenter

Mazda 6 2,2D Wagon

320 400 kronor. 150 hk. CO2 132 g/km.

4-cylindrig dieselmotor på 2,2 liter med 6-stegad automatväxellåda. Framhjulsdriven. Rullar tystare och mer komfortabelt än Octavia men är inte riktigt lika rymlig.

VW Golf Sportscombi 2,0 TDI

Årets modell är ännu ej prissatt. 150 hk. CO2 128 gr/km.

4-cylindrig dieselmotor på 2,0 liter med 7-stegad DSG-växellåda. Framhjulsdriven. Samma plattform och samma drivlina som Octavia, men inte lika rymlig.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!