Den traditionella kombin är en biltyp som mött tufft motstånd från suvarna. Många biltillverkare har betraktat slaget som förlorat och helt upphört med kombikarosser.
Nya Peugeot 508 SW går emot den trenden, även om den inte är någon traditionellt storväxt och rymlig kombi. Att kliva in i baksätet tvingar till exempel även ganska korta personer att hålla god ordning på skallen, annars är det lätt att "bonka" i övre karmen.
Väl på plats sitter man hyfsat behagligt i baksätet, men dynan är monterad påfallande högt. Det gagnar benutrymmet, men stjäl onekligen en hel del plats för huvudet. Känslan är att baksätet är trångt för sin storlek, men att det kan passa korta och medellånga personer bra även på långfärd.
I högsätet
Det är batteriet som sätter de bakre passagerarna i högsäte. Under dynan ligger nämligen ett sådant med 11,8 kilowattimmars (kWh) kapacitet. Peugeot 508 i laddhybridutförande siktar rakt mot etablerade konkurrenter som Kia Optima SW Plug-In Hybrid och Volkswagen Passat GTE.
Enligt broschyren väger 508 SW som laddhybrid 1 905 kilo. Samma bil med enbart 1,6-liters bensinmotor väger 1 549 kilo, en skillnad på hårresande 356 kilo. Jämfört med den tyngsta dieselversionen väger laddhybriden ”bara” 113 kilo mer.
Peugeot 508 SW hybrid ska kunna köras 52 kilometer på eldrift. Därmed hamnar den nästan på par med de två tuffaste konkurrenterna, Kia och Volkswagen med 53 respektive 56 kilometer. Samtliga siffror är enligt WLTP-mätnormen.
Bilen är dessutom kvick. Systemeffekten (bensin och el) anges till 225 hästkrafter. Det ger bra vardagsprestanda och den åttaväxlade automatlådan arbetar i fin harmoni.
Heta laddbara bilar
Modellen kostar i enklaste utförandet Allure 452 050 kronor. Testbilen är mer påkostad, GT-versionen, och har ett pris på 509 900 kronor.
För tillfället sliter bilköparna, trots pandemi och samhällskris, laddbara bilar ur händerna på återförsäljarna. Hur det ser ut efter nyår är däremot svårt att sia om, det ryktas att regeringen tänker minska förmånerna för laddhybriderna för att i än högre grad elda på försäljningen av rena elbilar.
Och om det plötsligt inte blir fullt så lönsamt att välja en laddhybrid kan Peugeot i alla fall locka en och annan köpare med en bilmodell som sticker ut.