Laddhybrid med stor personlighet

Peugeot håller kombikarossens fana högt och lanserar en laddhybrid som kan locka både privatköpare och tjänstebilsförare. På ett positivt sätt går den lite vid sidan av allfarvägen.

Den verkar ha en låg angreppsvinkel, nya Peugeot 508. Men det är delvis en synvilla, 508 är ungefär lika hög som Volvo V60. Ändå känns den trängre.

Den verkar ha en låg angreppsvinkel, nya Peugeot 508. Men det är delvis en synvilla, 508 är ungefär lika hög som Volvo V60. Ändå känns den trängre.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Livsstil & fritid2020-06-08 08:26

Den traditionella kombin är en biltyp som mött tufft motstånd från suvarna. Många biltillverkare har betraktat slaget som förlorat och helt upphört med kombikarosser.

Nya Peugeot 508 SW går emot den trenden, även om den inte är någon traditionellt storväxt och rymlig kombi. Att kliva in i baksätet tvingar till exempel även ganska korta personer att hålla god ordning på skallen, annars är det lätt att "bonka" i övre karmen.

Väl på plats sitter man hyfsat behagligt i baksätet, men dynan är monterad påfallande högt. Det gagnar benutrymmet, men stjäl onekligen en hel del plats för huvudet. Känslan är att baksätet är trångt för sin storlek, men att det kan passa korta och medellånga personer bra även på långfärd.

I högsätet

Det är batteriet som sätter de bakre passagerarna i högsäte. Under dynan ligger nämligen ett sådant med 11,8 kilowattimmars (kWh) kapacitet. Peugeot 508 i laddhybridutförande siktar rakt mot etablerade konkurrenter som Kia Optima SW Plug-In Hybrid och Volkswagen Passat GTE.

Enligt broschyren väger 508 SW som laddhybrid 1 905 kilo. Samma bil med enbart 1,6-liters bensinmotor väger 1 549 kilo, en skillnad på hårresande 356 kilo. Jämfört med den tyngsta dieselversionen väger laddhybriden ”bara” 113 kilo mer.

Peugeot 508 SW hybrid ska kunna köras 52 kilometer på eldrift. Därmed hamnar den nästan på par med de två tuffaste konkurrenterna, Kia och Volkswagen med 53 respektive 56 kilometer. Samtliga siffror är enligt WLTP-mätnormen.

Bilen är dessutom kvick. Systemeffekten (bensin och el) anges till 225 hästkrafter. Det ger bra vardagsprestanda och den åttaväxlade automatlådan arbetar i fin harmoni.

Heta laddbara bilar

Modellen kostar i enklaste utförandet Allure 452 050 kronor. Testbilen är mer påkostad, GT-versionen, och har ett pris på 509 900 kronor.

För tillfället sliter bilköparna, trots pandemi och samhällskris, laddbara bilar ur händerna på återförsäljarna. Hur det ser ut efter nyår är däremot svårt att sia om, det ryktas att regeringen tänker minska förmånerna för laddhybriderna för att i än högre grad elda på försäljningen av rena elbilar.

Och om det plötsligt inte blir fullt så lönsamt att välja en laddhybrid kan Peugeot i alla fall locka en och annan köpare med en bilmodell som sticker ut.

Laddhybridversionen av nya Peugeot 508 har ungefär samma räckvidd och utsläpp som ärkerivalerna från Kia och Volkswagen. 508 finns även som femdörrars halvkombi.
Laddhybridversionen av nya Peugeot 508 har ungefär samma räckvidd och utsläpp som ärkerivalerna från Kia och Volkswagen. 508 finns även som femdörrars halvkombi.
Peugeot 508 SW GT Plug-In Hybrid

Specifikationer

Grundpris: 509 900 kronor.

Förbrukning: 1,6 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 34 gram/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 17,1 mg/km.

Motor: 1,6-liters fyrcylindrig bensin, turbo plus elmotor.

Kraftöverföring: 8-växlad dubbelkopplingsväxellåda, framhjulsdrift.

Skatt: 360 kronor.

Max effekt: 225 hästkrafter (systemeffekt).

Max vridmoment: 360 newtonmeter (systemmoment).

Tjänstevikt: 1 905 kg (testbilen 1 878 kg).

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,78/1,86/1,42.

0–100 km/tim: 8,7 sek.

Toppfart: 240 km/tim (135 km/tim på eldrift).

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

En liten bensinmotor med turbo, bara 1,6 liter, arbetar tillsammans med en elmotor. Tillsammans ger de 225 hästkrafter och bildar en väl fungerande enhet med den åttaväxlade automatlådan.

Ekonomi +++ (3/5)

I skrivande stund kampanjar Peugeot sina alldeles nya bilmodeller. Ordinarie pris är förvånansvärt högt. Knappt 36 000 kronor avgår i form av miljöbonus från staten, men det gäller även konkurrenterna.

Miljö ++++ (4/5)

34 gram koldioxid per kilometer är inte en siffra som har så mycket med verkligheten att göra. Men 52 kilometers räckvidd på eldrift – i bästa fall – är praktiskt användbar miljöhänsyn. Med fulladdat batteri avlastar elmotorn bensinmotorn så att förbrukningen hålls i schack.

Köregenskaper ++++ (4/5)

En behaglig bil att köra, förutsatt att man kommer överens med den lilla ratten. Köregenskaperna är lagom alerta för biltypen med prioritet på komfort snarare än sport. Bra innerutrymmen i fram, halvbra i bak.

Säkerhet ++++ (4/5)

508 fick fem stjärnor av Euro NCAP när den krocktestades och bedömdes 2018. Sedan dess har kriterierna höjts, men det mesta talar för att 508 står sig som en säker bil. Förarstödssystemen är inte så utbyggda jämfört med de allra mest framstående konkurrenterna.

Helhet ++++ (4/5)

En bil som på ett positivt sätt går sin egen väg i fråga om design och paketering. Behaglig att färdas i och med laddhybridtekniken som möjliggör eldriven körning kan det resultera i attraktiv totalekonomi.

Två konkurrenter

Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid

415 700 kronor. 205 hästkrafter. 33 gram/km.

Kia har nått framgångar med sina laddhybrider på svenska marknaden. Medan exempelvis Volkswagen och Volvo profilerat sina laddhybrider åt det lite sportiga hållet är Optima rätt och slätt en vanlig kombi med bra utrymmen och vettiga egenskaper.

Volkswagen Passat Sportscombi GTE

469 900 kronor. 218 hästkrafter. 36 gram/km.

En favorit bland många tjänstebilsförare. Passat börjar få några år på nacken men uppdaterades en aning inför detta modellår. Alltjämt en stark utmanare och mer praktisk än Peugeot – men långt ifrån lika personlig eller trivsam.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!