Laddhybriden som vinner på att vara en lastare

Nya Ford Kuga Plug-In är en riktigt bra packåsna. Den har fått betydligt bättre utrymmen än sin föregångare, och designen gör att den har blivit mer av en blickfångare. Men en del detaljer drar ned helhetsbetyget.

Det gamla mot det nya. En mack från anno dazumal möter den laddbara bilen.

Det gamla mot det nya. En mack från anno dazumal möter den laddbara bilen.

Foto: Ia Wadendal

Livsstil & fritid2020-04-27 08:02

Med fulladdat batteri i Helsingborg åker vi ut på motorvägen mot soliga Halmstad för att besöka både den vackra landsbygden runt Hallands pärla och bese de små gränderna i de gamla delarna inne i staden. Under färden får körläget EV Auto reglera fördelningen av el- och bensindrift – det går att köra på el upp i motorvägsfart – men strömmen rinner snabbt iväg. Batterisymbolen lyser rött redan innan vi har nått fram till Hallandsåsen.

Den officiella elektriska räckvidden på nya Ford Kuga Plug-In ligger på 5,6 mil, men nu kommer vi inte längre än strax över tre mil på el. Även om det under testet är en mild vinter i de södra delarna av Sverige tar det som behövs i kupén kraft från batterierna, och räckvidden på el minskar ju drastiskt vid motorvägstempo.

Lugnare tempo

Dagen efter när vi kryssar i lugnare tempo inne i stan och på landsvägar varar strömmen längre – men det blir ändå inte mer än cirka 4,6 mil på el. Dock inte så illa – få laddhybrider lever verkligen upp till sin officiella räckvidd. Och i mer modesta hastigheter kommer en laddhybrid till sin rätt, det är framför allt i städerna man ska göra sitt bästa för att köra med nollutsläpp.

Men hur mycket bensin går det åt? Snittförbrukningen ska enligt körcykeln WLTP ligga på endast 1,4 liter per 100 kilometer, men fullt så snål körning lyckas vi inte med. Mellan 2,5 och tre liter per 100 kilometer blir det. Även det är en låg förbrukning.

Ford Kuga Plug-In har tre andra körlägen: EV Now då bilen går enbart på el, EV Later för den som vill spara elen till stadskörningen och EV Charge som laddar batteriet under körningen – i det sistnämnda fallet ökar dock bränsleförbrukningen. Reglagen är lätta att förstå och ställa in men växelväljaren, utformad som ett snyggt snurrhjul i stället för en praktisk spak, känns inte helt bekväm.

Myller av knappar

De sköna sätena passar både för korta och långa personer – även i baksätet borde längre och lite mer voluminösa personer trivas bra. Förarmiljön är överblickbar och den digitala instrumenteringen framför ratten snygg och enkel. Myllret av knappar på själva ratten tar det en stund att sätta sig in i. Och pekskärmens menyer är krångliga att använda.

Den är trevlig att köra och det är relativt tyst i kupén. Fjädringen är dock satt som på en sportbil, och det blir ganska stötigt att rulla på mindre vägar. Den steglösa automatlådan av CVT-typ fungerar bra även om den vid några omkörningar kändes seg.

Rymligt utrymme

Bilens litiumjonbatteri är på 14,4 kWh och placerat under baksätet. Det innebär att bagageutrymmet inte äts upp av batteriplats utan i stället är värdigt nog att kallas storlastare. Att baksätet går att skjuta i längdled är också ett klart plus. Hela 645 liter går in i bagageutrymmet och fäller man baksätet uppenbarar sig 1 530 liter att sprida ut lasten på. Det är en annan klar fördel med bilen. Men laddtiden är inte optimal – det tar cirka fyra timmar med snabbladdare, annars sex timmar med hushållsuttag.

För den som vill ha fyrhjulsdrift – det går inte att få med laddhybriden – blir det till att vänta till hösten då en självladdande hybrid-Kuga dyker upp.

Nya Ford Kuga Plug-In är trevlig att köra, men färden blir ganska stötig på mindre vägar.
Nya Ford Kuga Plug-In är trevlig att köra, men färden blir ganska stötig på mindre vägar.
Ford Kuga 2,5 ST-Line X Plug-In Hybrid 225 HK

Specifikationer

Grundpris: 455 200 kr.

Förbrukning: 1,4 lit/100 km i hybridläge (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 32 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 7,7 mg/km (WLTP).

Motor: 4-cyl, 2,5 lit bensin + elmotor.

Kraftöverföring: automat, framhjulsdrift.

Skatt: 360 kr/år.

Max effekt: 225 hk (kombinerad bensin + el).

Max vridmoment: ingen uppgift.

Tjänstevikt: 1 891 kg.

Längd/bredd/höjd: 461/188/167 cm.

Bagage: 645–1 530 lit.

0–100 km/tim: 9,2 sek.

Toppfart: 200 km/tim.

Markfrigång: 16 cm.

Max släpvagnsvikt: 1200 kg.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3 av 5)

Bensin- och elmotor synkar bra ihop under hybridläget. Opraktisk växelväljare och emellanåt aningen seg automatlåda.

Ekonomi +++ (3 av 5)

Visst får man mycket bil för pengarna men det blir ändå dyrt för den enskilde privatpersonen, trots klimatbonusen på 37 152 kronor. Dock ett bra val för tjänstebilsföraren med lågt förmånsvärde – börjar på låga 1 300 kronor i månaden – och låg skatt.

Miljö ++++ (4 av 5)

Bonusbil med låg förbrukning och möjlighet till körning med nollutsläpp i städerna.

Köregenskaper +++ (3 av 5)

Trevlig att köra men inget extra att skriva hem om. Bra isolering som ger relativt tyst färd. Stötig fjädring.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s test. Mycket välutrustad på säkerhetsområdet.

Helhet +++ (3 av 5)

Snygg design och bättre utrymmen än föregångaren. Bäst är faktiskt de stora lastmöjligheterna. En del plastiga detaljer i interiören. Går inte att få med fyrhjulsdrift.

Två konkurrenter

Peugeot 3008 Suv Plug-In Hybrid 300 AUT

Pris från: 485 700 kr. 300 hk. CO2-utsläpp: 29 g/km.

En riktigt bra laddhybrid med fin design och klar och tydlig instrumentering. Dessutom har den fyrhjulsdrift.

Volvo XC60 T8 Twin Engine

Pris från: 591 900 kr. 406 hk. CO2-utsläpp: 49 g/km.

Hög kvalitet och ordentligt med hästkrafter men dyr och levererar inte så många mil på el som utlovat.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!