Seat står för Sociedad Española de Automóviles de Turismo och bildades i spanska Martorell för 70 år sedan. Då hade företaget redan funnits i ett decennium, fast under namnet Siat, vilket passade bra eftersom italienska Fiat tidigt gick in som delägare. Även Volkswagen lade efter andra världskrigets slut ett bud på Seat, men fick vänta ända till 1986. Då köpte VW-gruppen hela företaget.
Lejonparten av Seats försäljning har sedan 1999 utgjorts av den VW Golf-baserade modellen Leon – det spanska ordet för lejon.
Nya former
Tidigare generationer av Seat Leon har designats av legendarer som Giorgetto Giugiaro och Walter de Silva. Årets upplaga har fått helt nya former av Alejandro Mesonero-Romanos. Det nya lejonet ser ut att vara lite mer på språng.
Precis som så många andra biltillverkare har även Seat drabbats av covid-19 med förseningar till följd, så när Leon nu är här finns inledningsvis bara en 1,5-liters bensinmotor och en 2,0-liters diesel att välja mellan – samt en mildhybrid på 150 hästar. Det är den sistnämnda jag kvitterar ut hos generalagenten. Lite motsägelsefullt går den bara att kombinera med den sportiga utrustningen FR, Formula racing.
Men fler alternativ lanseras i sommar, bland annat en trecylindrig 1,0 TSI på 110 hästar och en plug-in-hybrid. Senare i en höst kommer en gasdriven version. Men de svenska köparna väntar förmodligen främst på kombin, som spanjorerna kallar Sportstourer.
Högre säkerhet
Nya Leon är större än föregångaren, vilket märks tydligast i baksätet, och den har fått fler säkerhets- och assistanssystem: front, emergency, travel, side and exit assist. Den är, som tiderna kräver, ännu mera uppkopplad. Nästan allt styrs via en pekskärm.
Bilen är byggd på samma MQB Evo-plattform som nya VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia, vilket ger köregenskaper som känns igen: pålitliga även i trängda lägen och förutsägbara vid mer akuta manövrer.
Men precis som hos sina kusiner på samma plattform tränger det in mycket vägbuller i kupén, som huvudsakligen härstammar från de jättefälgar och 40-profildäck som är standard på FR-versionen.
Även den sjuväxlade dubbelkopplingsväxellådan känner vi igen från övriga VW-familjen. Samspelet mellan transmission och hybriddrift kan i låg fart bli lite ryckigt när motorbromsen samtidigt ska generera energi till 48-voltsbatteriet, men det är inte särskilt störande.
Kapa förbrukningen
Med vinden i ryggen och solen i nacken ska mildhybridsystemet kunna kapa bensinförbrukningen med nästan tio procent. Det finns tre olika körlägen – normal, eco och sport – men skillnaderna är inte stora. Nog viktigare att köra med lite känsla, lyssna till motorn och lätta på högerfoten när bilen vill sköta energiåtervinningen själv.
Jag lyckas i alla fall hamna på samma snittförbrukning som officiellt anges, 0,59 liter milen. Fast hur stor roll spelar hybridtekniken? Det går att beställa bilen med samma 1,5-litersmotor men utan mildhybrid – och den drar faktiskt mindre bensin, 0,54 liter milen.
Fast då får man förstås 20 färre hästkrafter.