Lejonet är lite mer på språng

Spanska Seat har ofta hamnat lite i skymundan av sina kusiner inom VW-familjen. Men när nya Leon är här med vässade klor och aggressivare design är det kanske dags för Golf och Octavia att se upp.

Det spanska lejonet från Seat parkerad på en oansenlig skogsväg har fått vässade klor och mer muskulösa former.

Det spanska lejonet från Seat parkerad på en oansenlig skogsväg har fått vässade klor och mer muskulösa former.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-06-22 08:07

Seat står för Sociedad Española de Automóviles de Turismo och bildades i spanska Martorell för 70 år sedan. Då hade företaget redan funnits i ett decennium, fast under namnet Siat, vilket passade bra eftersom italienska Fiat tidigt gick in som delägare. Även Volkswagen lade efter andra världskrigets slut ett bud på Seat, men fick vänta ända till 1986. Då köpte VW-gruppen hela företaget.

Lejonparten av Seats försäljning har sedan 1999 utgjorts av den VW Golf-baserade modellen Leon – det spanska ordet för lejon.

Nya former

Tidigare generationer av Seat Leon har designats av legendarer som Giorgetto Giugiaro och Walter de Silva. Årets upplaga har fått helt nya former av Alejandro Mesonero-Romanos. Det nya lejonet ser ut att vara lite mer på språng.

Precis som så många andra biltillverkare har även Seat drabbats av covid-19 med förseningar till följd, så när Leon nu är här finns inledningsvis bara en 1,5-liters bensinmotor och en 2,0-liters diesel att välja mellan – samt en mildhybrid på 150 hästar. Det är den sistnämnda jag kvitterar ut hos generalagenten. Lite motsägelsefullt går den bara att kombinera med den sportiga utrustningen FR, Formula racing.

Men fler alternativ lanseras i sommar, bland annat en trecylindrig 1,0 TSI på 110 hästar och en plug-in-hybrid. Senare i en höst kommer en gasdriven version. Men de svenska köparna väntar förmodligen främst på kombin, som spanjorerna kallar Sportstourer.

Högre säkerhet

Nya Leon är större än föregångaren, vilket märks tydligast i baksätet, och den har fått fler säkerhets- och assistanssystem: front, emergency, travel, side and exit assist. Den är, som tiderna kräver, ännu mera uppkopplad. Nästan allt styrs via en pekskärm.

Bilen är byggd på samma MQB Evo-plattform som nya VW Golf, Audi A3 och Skoda Octavia, vilket ger köregenskaper som känns igen: pålitliga även i trängda lägen och förutsägbara vid mer akuta manövrer.

Men precis som hos sina kusiner på samma plattform tränger det in mycket vägbuller i kupén, som huvudsakligen härstammar från de jättefälgar och 40-profildäck som är standard på FR-versionen.

Även den sjuväxlade dubbelkopplingsväxellådan känner vi igen från övriga VW-familjen. Samspelet mellan transmission och hybriddrift kan i låg fart bli lite ryckigt när motorbromsen samtidigt ska generera energi till 48-voltsbatteriet, men det är inte särskilt störande.

Kapa förbrukningen

Med vinden i ryggen och solen i nacken ska mildhybridsystemet kunna kapa bensinförbrukningen med nästan tio procent. Det finns tre olika körlägen – normal, eco och sport – men skillnaderna är inte stora. Nog viktigare att köra med lite känsla, lyssna till motorn och lätta på högerfoten när bilen vill sköta energiåtervinningen själv.

Jag lyckas i alla fall hamna på samma snittförbrukning som officiellt anges, 0,59 liter milen. Fast hur stor roll spelar hybridtekniken? Det går att beställa bilen med samma 1,5-litersmotor men utan mildhybrid – och den drar faktiskt mindre bensin, 0,54 liter milen.

Fast då får man förstås 20 färre hästkrafter.

Det spanska lejonet från Seat har fått vässade klor och mer muskulösa former.
Det spanska lejonet från Seat har fått vässade klor och mer muskulösa former.
Seat Leon FR eTSI

Grundpris: 266 900 kronor.

Förbrukning: 5,9 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 135 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 26,9 mg/km (WLTP).

Motor: 1,5-liters bensin, 4 cylindrar, 48-volts mildhybrid.

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, framhjulsdriven.

Skatt: 3 640 kronor.

Max effekt: 150 hk vid 5 000–6 000 varv/min.

Max vridmoment: 250 Nm vid 1 500–3 500 varv/min.

Tjänstevikt: 1 447 kg.

Max släpvagnsvikt: 1 500 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,37/1,80/1,46 meter.

Bagageutrymme: 380 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 8,4 sekunder.

Toppfart: 221 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

1,5-liters bensinmotor med turbo, uppbackad av ett mildhybridsystem som lagrar bromsenergi och skjuter på vid behov. Dubbelkopplingsväxellådan med sju steg manövreras här med elektronik i stället för med konventionell växelspak.

Ekonomi +++ (3/5)

Billigare än kusinen VW Golf, fastän all teknik är densamma. Men Seat som märke är lite ifrågasatt i begagnatledet, vilket kan påverka andrahandsvärdet. Kombimodellen kommer säkert att stå sig bättre i värde.

Miljö +++ (3/5)

Bränsleeffektiv bensinmotor. Tillverkaren hävdar dessutom att mildhybridtekniken kan reducera förbrukningen med nästan tio procent. Det förutsätter nog medvind och en synnerligen lätt högerfot. Modellen med samma motor men utan mildhybridteknik drar mindre bensin.

Köregenskaper +++ (3/5)

Byggd på samma plattform och med samma drivlina som nya VW Golf. Köregenskaper som upplevs som något spänstigare än hos den tyska kusinen. Åkkomforten störs av bullret från lågprofildäcken. 40-profil är standard, men det finns annat i sortimentet.

Säkerhet ++++ (4/5)

Fick maximala fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. De flesta viktiga säkerhetssystem är standard, en praxis som numera gäller för alla märken inom VW-familjen.

Helhet +++ (3/5)

Den nya generationen Seat Leon har växt och förfinats. Drivlinan med mildhybridteknik och 150 hästar är prestandamässigt fullt tillräcklig. Relativt snål på bränsle om man kör som folk och knappar in eco-läget. Hög säkerhetsstandard men oljudet från hjulen är störande.

Två konkurrenter

VW Golf 1,5 TSI

273 900 kronor. 299 400 hk. CO2 130 gr/km.

4-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter med 48-volts mildhybridsystem och 7-stegad DSG-växellåda. Framhjulsdriven. Samma plattform och samma drivlina som Seat Leon.

Ford Focus 1,5T Ecoboost ST

277 000 kronor. 182 hk. CO2 141 g/km.

4-cylindrig bensinmotor på 1,5 liter med 8-stegad automatväxellåda. Framhjulsdriven. Rullar tystare än Seat men känns inte lika spänstig trots att det är en ST-Line.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!