Att hyra ut en gäststuga eller attefallshus på tomten eller en del av villan kan vara ett smidigt sätt att både tjäna lite extra pengar och träffa nya människor. Om man går via en förmedling är det mesta vad gäller försäkringar, deklarationsunderlag och liknande ofta redan löst, men det finns fortfarande en del att tänka på – både för den som vill bygga nytt, och för den som vill börja hyra ut ett befintligt boende.
Lotta Barkhammar rev en gammal trädgårdsbod på tomten i villaområdet i södra Stockholm, och ersatte den med ett 15 kvadratmeter stort gästhus. Tanken var till en början att sonen skulle kunna bo där, och att det sedan skulle hyras ut till andra studenter under längre tidsperioder. Men nu, fyra år senare, är det helt och hållet korttidsuthyrning via förmedling som gäller.
– Att hyra ut till någon som ska bo där på riktigt ställer helt andra krav. Var ska personen tvätta sina kläder? Ska det finnas särskilda tvättdagar inne hos oss, till exempel? Vi insåg med tiden att det kändes enklare att hyra ut till tillfälliga besökare som är i stan, säger Lotta Barkhammar.
Ritat själv
Det lilla gästhuset i ena hörnet av tomten har Lotta och hennes sambo ritat och byggt själva, med lite hjälp. De utgick från de funktioner huset skulle ha och skissade tills allt rymdes på 15 kvadratmeter. Grannarna på båda sidor tillfrågades, och gästhuset målades sedan i samma färger som den gamla trädgårdsboden.
Det pyttelilla badrummet är en toalett med så kallad ”stockholmsdusch”, det vill säga ett duschmunstycke som sitter rakt ovanför toaletten. Men det är egentligen den enda kompromissen, i övrigt är gästhuset som en liten men välutrustad lägenhet.
Lotta Barkhammar hyr ut året om, och de flesta av gästerna är utländska besökare som är i Stockholm för första gången. Sommartid är det mest turister, resten av året är det en blandning av affärsresenärer och helgbesökare som är i stan för en konsert eller ett sportevenemang. Med tiden har familjen insett vad som är viktigt för att besökarna ska bli nöjda.
– Internet insåg vi snabbt är jätteviktigt, och det har vi kämpat lite med. Svenska gäster har ju ofta fri surf i telefonen, men utländska behöver och förväntar sig ett bra wifi. Vi har dragit in fiber till huset, och har en router i stugan och vi funderar ständigt på hur vi ska lösa det bättre, säger Lotta Barkhammar.
Strykta lakan
Lotta har sedan start jobbat hårt på att få hyresgästerna att känna sig omhändertagna. Lakanen stryks.
– Jag har ingen mangel och vill gärna ge hotellkänsla, men jag funderar på att köpa linnelakan som ska vara naturligt skrynkliga...
I huset finns en låda med kartor och information, och i kylen står frukost och väntar.
– Jag har bara hyrt ett liknande boende en gång själv, men där ingick bara salt och peppar och jag minns hur bökigt det kändes att anlända sent på kvällen och direkt behöva leta efter närmaste affär. Vi är vegetarianer och vill inte ha något matsvinn, så jag utrustar kylen med frukost som vi själva kan äta så att vi kan ta hand om resterna. Däremot frågar jag alltid om de har särskilda önskemål, som glutenfritt eller veganskt till exempel, säger Lotta Barkhammar.
Hon upplyser utländska gäster om att Sverige i princip är kontantlöst och att många ställen bara tar kortbetalningar, eftersom det är ovanligt utomlands. Och redan vid bokningen frågar hon hyresgästerna om de har några särskilda intressen eller önskemål på vad de vill göra under sitt besök. Att på rak arm kunna tipsa om passande restauranger kan vara svårt, men om man på förhand vet att gästerna kommer att vilja hyra cyklar eller gå på konstutställningar är det lätt att göra lite research.
– I början försökte vi hålla oss helt i bakgrunden, men med tiden har vi insett att de flesta uppskattar den personliga kontakten. Så nu försöker vi ha lite kontakt varje dag och kolla att allt fungerar bra och att de trivs.
Hela världen
Under dessa fyra år har Lotta Barkhammar haft besökare från stora delar av världen. Främst tyskar, men såväl amerikaner och britter som kineser, ryssar och kanadensare har övernattat i den lilla gäststugan vid sidan om många återkommande svenska gäster. Hon kan egentligen bara minnas en gäst, en skotsk dam som spelade i en filharmonisk orkester, som var lite missnöjd.
– Hon tyckte badrummet med stockholmsdusch var väldigt märkligt, och fastnade dessutom med sina höga klackar i gräsmattan, så det märktes att hon inte riktigt trivdes. Av det lärde vi oss att bli ännu tydligare i beskrivningen, så att alla vet exakt vad de kan förvänta sig. Ju bättre vi är på att förklara hur vårt boende är, desto nöjdare gäster.