I början var den främst avsedd för att vara ett transportmedel. Med tiden blev bilen en symbol för det moderna livet med en egen visuell identitet via en uppseendeväckande formgivning.
"Kunskapen om bildesign har gått framåt. I dag ses den som en av de allra viktigaste faktorerna för att marknadsföra en bil", sa den amerikanske bildesignern och konstruktören Harley Earl på 1930-talet.
Earl arbetade för giganten General Motors mellan åren 1927 och 1958 och betraktas av många som bilindustrins första superstjärna inom formgivning. Det var han som införde lermodellering i designarbetet, såg till att Cadillac fick fenor baktill och presenterade bilvärldens första konceptbil, Buick Y-Job. Earl var mannen bakom tongivande modeller som LeSabre och Chevrolet Corvette.
Rymdåldern
Men även en mästare kan misslyckas. Hans konceptbil Cadillac Cyclone från 1959 var inspirerad av rymdåldern, men mer tokig än vacker. Den ser ut som två raketer på fyra hjul och avgasrören mynnade ut framför framhjulen. Den hade dock en rad innovationer, bland annat rymde de svarta ”raketspetsarna” radar, som fungerade likt dagens adaptiva fartkontroll.
Ett annat magplask är den amerikanske uppfinnaren Buckminster Fullers ansträngningar. Han ville bygga ett fordon som både kunde köras och flygas. Dymaxion hade tre hjul och var sex meter lång, såg ut som en zeppelinare och uppträdde extremt ostadigt. Tre prototyper blev det, för efter en dödlig krasch var allt över i början av 1930-talet.
Och det är bara grädden på moset. Här tar vi en titt på andra extrema ekipage som ligger på gränsen mellan det estetiskt tilltalande och det galna, absurda och överdrivna.