Den klassiska bunkringsprodukten pasta har fått ett uppsving under pandemin, visar en rapport från matreklambyrån Food & Friends. Två pastarätter ligger i topp på listan över vad som helst tillagas på vardagar. Dessutom dubbleras kategorin "pastarätter", från cirka fem procent till över tio procent jämfört med 2019.
"Vi söker oss till trygga alternativ och kända varumärken som gärna producerar svenska varor. Det gäller allt från grönsaker och vegetariskt till helgens närproducerade biff", säger Pontus Dalström, projektledare på Food & Friends, i ett pressmeddelande.
Samtidigt dippar matintresset i de svenska hushållen. 2019 uppgav 81 procent att de var mat- och matlagningsintresserade, men i år ligger motsvarande siffra på 74 procent.
Förra året gjorde många sina matinköp flera gånger i veckan, men nu väljer fler att handla mer sällan.
Under fjolåret ökade det gröna ätandet, en ökning som fortsätter i år. I dag äter nästan 60 procent av svenskarna vegetariskt minst en gång i veckan, en ökning med tre procent sedan förra året.