Bokstaven B kan signalera att något inte når ända fram, b-filmer till exempel. Men när Volvo försöker framtidssäkra sin befintliga bilflotta är det B:et som ska ge stora A i betyg.
Ett B på bagageluckan indikerar en Volvo med mildhybridteknik. Det innebär att förbränningsmotorn får hjälp av en liten elmotor och ett litet batteri.
Som ordet antyder är det en mycket mild elektrisk inblandning i bränslemixen, i praktiken är detta en bensinbil som kan få knuffhjälp utan att föraren märker något.
Putsa förbrukningen
Mildhybriden ska ses som en andhämtningspaus för pressade biltillverkare. Bensin- och dieselmotorerna kan arbeta några år till, men en minimal elmotor på vevaxeln bidrar till att putsa förbrukningen. Under en veckas samvaro med XC60 B5 hamnar min förbrukning enligt färddatorn sällan under 8,0 liter per 100 kilometer. Enligt Volvo ska mildhybridsystemet, med 48-volts elsystem, kapa upp till 15 procent av bränsleförbrukningen beroende på modell. Till saken hör att Volvos förbränningsmotorer är ganska törstiga. I den XC60 B5 som jag provkört finns den bensindrivna 250-hästarsmotorn som tidigare kallades T5. En tjänstvillig karaktär utan stark personlighet. Snarare en grå eminens som ändå räcker för att ge den nästan 2,1 ton tunga bilen riktigt bra fartresurser. En dieseldriven XC60 B5 ger 235 hästkrafter.
Av den elektriska inblandningen märks inget, möjligen lite kvickare återstart när motorn slagits av vid rödljus. Frågan är om det ens märks på förbrukningen. Utan en jämbördig bil att jämföra med i form av XC60 T5 är det svårt att dra några slutsatser. För övrigt är XC60 samma trivsamma, lagom stora suv med god plats för fem personer och bagage som vi vant oss vid. Provkörningsexemplaret är fullastat med extrautrustning, bland annat aktiv stötdämpning och luftfjädring samt sportframstolar med generösa inställningsmöjligheter.
Dyr
Således är det även en dyr bil. Testbilen är dessutom i det lätt sportigt stajlade utförandet R-design och därmed rasslar räkneverket snabbt upp till 521 000 (framhjulsdrift) respektive 541 000 (fyrhjulsdrift) kronor.
Dessutom är fordonsskatten ansenlig. Med bonus malus-systemet beräknas den årliga skatten för de första tre åren på bilens utsläpp av koldioxid. Som minst ska den bensindrivna XC60 B5 släppa ut 177 gram per kilometer och som mest 205, enligt Volvos faktablad. Spannet beror på vilken extrautrustning och vilka hjul den aktuella bilen har.
Enligt Transportstyrelsen är testbilens siffra 202 gram per kilometer, nästan vid den övre gränsen alltså, och det resulterar i en årsskatt på 10 684 kronor.
När vd för Volvo Cars, Håkan Samuelsson, för några år sedan proklamerade att alla märkets modeller skulle vara elektrifierade år 2019 var detta vad han avsåg. Alltså inte elbilar – utan bensin- och dieselbilar med en skvätt elektricitet i tanken.
Fotnot: I en tidigare version av denna text fick bilen fel helhetsbetyg och fel tjänstevikt.