Mycket tyder på att Renault kommer att överge sina kompakta familjebussar Espace och Scénic. I stället blir det elbilar, småbilar och suvar som gäller. En modell som kan ha framtiden för sig är Captur. Den bygger på småbilen Clio, men är uppblåst till en gnutta större format.
Första Captur kom 2013 och enligt Renault har modellen sedan dess sålts i 1,5 miljoner exemplar. År 2019 presenterades en helt ny version. Den är elva centimeter längre än föregångaren och hjulbasen har ökat med två centimeter.
Kliv framåt
Jag hoppar in bakom ratten och det första som slår mig är att Captur, i likhet med senaste Clio, har tagit ett stort kliv framåt vad gäller trivsel och detaljomsorg. Grundtemat känns igen från de senaste årens Renaultbilar, med en stående pekskärm för att administrera diverse funktioner. Vill man kunna se navigationskartan kostar det extra.
Grafiken på den 9,3 tum stora skärmen är utmärkt och den sega respons som präglat många franska bilar finns inte här. Däremot vore det önskvärt med ett fysiskt reglage för att justera stereons volym. Det får man med den enklaste utrustningsnivån Zen, men då ingår inte pekskärmen.
I testbilen finns både stor skärm, navigator och stereo av märket Bose, det är paketutrustning för 9 000 kronor. Det finns även en sjutums skärm (liggande format) med navigation för 3 900 kronor. Överlag är det bra priser på tillvalen.
Inte smakligt
Men en vettig säkerhetsdetalj som dödavinkelvarning kostar extra och går inte ens att beställa till Captur Zen, endast till den dyrare Captur Intens. Det är inte smakligt. Autobromssystem ingår däremot i alla versioner.
Testbilen är i utförandet Intens med det mellersta motoralternativet av tre: en fyrcylindrig 1,3-liters bensinmotor på 130 hästkrafter. Den går mjukt och är om inte någon sprinter så i alla fall dugligt vardagssnabb.
Mindre angenäm är dubbelkopplingsväxellådan. Maken till ryckigt och senfärdigt kopplingsingrepp var det länge sedan jag stötte på. Lägg till det en startstoppfunktion som sannerligen inte hör till de snabbaste. Resultatet är en bil som behöver tid att samla ihop sig varje gång den ska komma ur startblocken.
För övrigt är bekvämligheten bra för biltypen och framstolarna har mer än godtagbar småbilskomfort. Även baksätet är riktigt bra och eftersom det är skjutbart 16 centimeter i längsled ges fin flexibilitet, med sämre benutrymme och bättre bagageutrymme eller tvärtom.
Som minst kostar nya Captur Zen med 100 hästkrafter 202 900 kronor. Den testade versionen, Captur Intens med 130 hästkrafter börjar på 255 900 kronor.