Motorcyklarna vi helst vill glömma

Alla har vi våra lik i garderoben. Pinsamma saker som aldrig skulle ha sagts eller gjorts. Detsamma gäller mc-tillverkarnas ruskigt fula hojar. Vi tittar på några av de värsta.

BMW C1 var en stadshoj med hög säkerhet som ambition.

BMW C1 var en stadshoj med hög säkerhet som ambition.

Foto: BMW Motorrad

Livsstil & fritid2020-06-08 08:25

De flesta hojtillverkare har någon gång tagit ett generande snedsteg och byggt en misslyckad motorcykel. En sådan brukar sällan nämnas när märkets glansfulla historia ska summeras.

– Det finns hur många fula hojar som helst! Men allt ligger förstås i betraktarens ögon, säger Mikael Sandholm, redaktör för tidningen Allt om mc.

Han går rakt på sak och ger exempel. Först ut blir en italiensk skapelse, som när den lanserades kallades för ett designhaveri och i Expressen beskrevs som "en kompis till roboten R2D2 i "Star wars".

– Ducati Multistrada DS var ful när den kom. Den var oproportionerligt byggd och har inte blivit vackrare med åren.

Tak och vindruta

En annan motorcykel som Mikael ratar är ett tyskt ekipage från 2001 med tak och vindruta, säkerhetsbälte och krockzoner. Enligt honom, och många andra, är BMW:s skoter C1 "ful som stryk". Så tillverkades den också bara under ett par år.

Man kan fråga sig varför det blir så här. Borde inte ett etablerat fabrikat känna vart vinden blåser? Jo, men ibland chansar man för att känna av marknaden, andra gånger handlar det om ren och skär desperation.

Försöket kan nämligen lyckas. Gränsen mellan fult och fräckt är ofta hårfin. Några extrema byggen som har hamnat på rätt sida är muskelmaskinen Yamaha V-Max, sporthojen Suzuki Katana och framtidsskotern Honda Spacy.

Plastbåt

Det verkar gå åt skogen när en tillverkare, som har specialiserat sig på vissa typer av motorcyklar, ger sig in i ett nytt territorium. Det hände till exempel Harley-Davidson.

– När chopperkulturen blomstrade i slutet av 1960-talet ville H-D hänga på trenden. Resultatet blev den serietillverkade Super Glide FX, som hade en jättelik bakdel à la plastbåt. Den blev extremt bespottad, säger Mikael Sandholm.

Inte heller tycker han att Suzuki B-King var snygg, ett biffigt bygge som förde tankarna till en Transformer-robot.

Men värst av alla hiskeliga hojar var nog ett monster från Brasilien.

– VW tillverkade folkabubblan där. Eftersom importavgifterna var skyhöga kom någon på att bygga en motorcykel av folkadelar. Amazonas 1600 blev stor, tung och överdimensionerad. Riktigt ful, säger Mikael Sandholm.

Men alla håller nog inte med. Det som någon tycker är anskrämligt kan uppfattas som underskönt av en annan. Smaken är som läderbaken.

En folkabubbla på två hjul – det är essensen av Amazonas 1600.
En folkabubbla på två hjul – det är essensen av Amazonas 1600.
Mer om de värsta

+ Amazonas 1600: Koloss på två hjul. AME Amazonas 1600 hade bland annat motorn och kopplingen från folkabubblan. Trots tyngden och klunsigheten byggdes den i över tio år, med start 1978.

+ BMW C1: Fågel? Fisk? Nä, någonting mitt emellan. BMW C1 var tänkt att vara en lättkörd pendlarhoj med en bils väderskydd och säkerhetsutrustning. Ett framtidsfordon för citybruk.

+ BMW K1: Snygg eller ful? BMW K1 delade mc-världen i två läger. Denna sporttourer togs fram inför 1988 för att visa var skåpet skulle stå. Kåporna var gjorda av glasfiber och aerodynamiken god.

+ Ducati Multistrada: Som en robot från Star Wars. Ducati Multistrada 1000 DS lanserades inför 2003. Den var rapp och smidig men hade ett märkligt frontparti, som var designat av Pierre Terblanche.

+ Harley-Davidson Super Glide FX: Bakdel à la plastbåt. I USA hade folk börjat bygga om sina hojar och skapade choppers. H-D:s försök att hänga på trenden blev den lustiga Super Glide FX, en raritet i dag.

+ Honda Spacy: Ett rymdskepp från 70-talet? Ja, nästan. Modellen hette Elite i Japan, men döptes till Spacy för Europamarknaden. Den kom 1984 och är i dag kultförklarad.

+ Suzuki B-King: En designmässig vattendelare. Suzuki B-King såg ut att vara hämtad från en japansk serietidning. Den kom 2008 och hade en radfyra på 1 340 kubik samt ruggiga 184 hästkrafter.

+ Yamaha V-Max: Ultrafet, brutal och futuristisk. Yamaha V-Max kom 1985 och såg ut som en korsning av dragster, chopper och amerikansk muskelbil. Hojen älskas av många och fick en uppföljare i modern tid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!