– Vi hade två flygplan på plats redan förra sommaren, som medverkade i fem insatser. Vi fick pröva då och lära oss hur det fungerade och vi såg att de gjorde skillnad, säger Petronella Norell, enhetshef för nationella insatser och civilskydd på MSB.
Sommaren 2018 präglades av stora skogsbränder på flera håll i Sverige. Sedan dess har arbetet med att stärka beredskapen inför liknande situationer pågått.
"Högre beredskap"
De skopande planen tillhandahålls av Saab AB och är en del av projektet "rescEU" och EU finansierar merparten av kostnaden för beredskapen.
– Vi har en mycket högre beredskap nu än vi hade 2018. Bränder släcks i första hand på marken. Även räddningstjänst och andra berörda aktörer har en bättre förmåga idag än för några år sedan. Sedan finns EU där som ett extra skyddsnät och det fina är att vi också kan hjälpa andra EU-länder om det skulle behövas, säger Petronella Norell.
De fyra planen ska utgå från flygplatsen Skavsta utanför Nyköping. MSB försöker nå bränder i ett tidigt skede och med fler plan kan man agera på flera ställen samtidigt.
– Planen flyger två och två, vilket är mer effektivt och säkert. Så med fyra plan har vi en mer robust förmåga. Är risken extremt hög risk i någon annan del av landet kan vi placera dem där. Är det normal risk står de kvar på Skavsta, säger Norell.
Släcka tidigt
Även helikoptrar används för att vattenbomba bränder Eftersom det är vanskligt att förutspå väder har MSB regelbundna möten med experter som kan bedöma brandrisk.
– Efter sommaren 2018 har vår taktik varit att vi ska släcka bränder i ett väldigt tidigt skede och förhindra att de blir så stora som de var då. Vi har en grupp som möts flera gånger i veckan. Vi kan se var risken är stor den här veckan och då kan vi ställa våra plan och helikoptrar där riskerna är som högst. Det gör att de snabbare kommer på plats där det börjat brinna, säger Petronella Norell.