Nödrop från kryssningsanställd: Vi är fångar

Tiotusentals kryssningsarbetare är fast ombord på obestämd tid, i många fall knappt med pengar att hålla kontakten med nära och kära. Turisterna har i de allra flesta fall evakuerats. Men några enstaka är kvar – som åtta passagerare på väg hem från Asien.

Gott om plats kring poolen. Arkivbild från MSC:s fartyg Meraviglia.

Gott om plats kring poolen. Arkivbild från MSC:s fartyg Meraviglia.

Foto: Thomas Padilla/AP/TT

Livsstil & fritid2020-05-09 20:05

Livet som kryssningsanställd innebär även i vanliga fall stora delar av året till sjöss, med många och långa arbetsdagar och kontrakt som gör att man inte träffar sina anhöriga på månader. Men nu har coronapandemin radikalt förvärrat villkoren.

– Vi är fångar. Jag behöver hjälp, vi behöver hjälp, säger den brasilianska discjockeyn Caio Saldanha, som jobbar på fartyget Celebrity Infinity.

– Vi måste kämpa för att få åka hem, säger han till nyhetsbyrån AFP i telefon från farvattnen utanför Florida.

Betalande passagerare har i de allra flesta fall fått gå i land och sedan kunnat resa vidare hemåt. Men skeppen är inte tomma – bara på de över 100 kryssningsfartyg som befinner sig i eller nära USA:s territorialvatten finns enligt kustbevakningen mer än 70 000 anställda. De flytande lyxhotellen innebär en nu alltmer pressande karantänmiljö.

Dyrt internet

Villkoren är väldigt olika för personalen. Situationen innebär ett stresspåslag för alla, men de som är nödvändiga för färden och skötseln jobbar åtminstone och får betalt som vanligt. Övriga, till exempel underhållare och barpersonal, får på flera håll inte längre lön. Och även om login är kostnadsfri måste de betala för annat, däribland internet för att nå sina anhöriga – en uppkoppling som ofta är både dyr och dålig ute på haven.

– På ett sätt kan jag förstå det, men ur humanitär synvinkel kan jag inte det, säger Verica Brcic, som är spa-ansvarig på Holland Americas fartyg Maasdam.

– Människor måste kunna hålla kontakten, tillägger serbiskan, som inte känt fast mark under fötterna sedan i början av mars, till AFP.

Tar ansvar

Andra visar mer förståelse för att arbetsgivarna, kryssningsföretagen, nu är hårt pressade ekonomiskt.

– Det här är komplicerat, mycket frustrerande för oss som älskar våra jobb, säger en anonym sydafrikan som jobbar för kryssningsbjässen Carnival.

– Felet är inte rederiernas, utan ligger hos organ som CDC.

Han syftar på USA:s smittskyddsmyndighet, som tvingat operatörerna att skriva på ett avtal där de tar ansvar för personalens beteende kring smitta med mera vid evakuering och hemresa.

"Vi gör gärna allt de begär, men de straffrättsliga konsekvenserna tvingar oss (och våra jurister) till eftertanke", heter det enligt AFP i ett brev från Royal Caribbeans vd Michael Bayley till anställda.

Hem till Tyskland

Några enstaka kryssningspassagerare rapporteras också finnas kvar runtom i världen. Ett slående exempel är Artania, ett fartyg från tyska Phoenix Reisen som var ute på en resa jorden runt när viruset slog till. Ungefär 1 000 passagerare har kunnat flyga hem från Australien, men smittan krävde flera liv ombord och senast har Artania tillbringat flera veckor i karantän i Fremantle.

Till slut var det bara åtta passagerare kvar som inte ville eller kunde flyga hem till Tyskland. För dem har hemresan över världshaven nu inletts och fartyget väntas nå hemorten Bremerhaven i slutet av maj, rapporterar branschsajten Worldwidewave.

Passagerarna har fått gå i land, men kryssningsfartygen och besättningen är i stor utsträckning kvar till havs. Bild på Costa Favolosa utanför Floridas kust i slutet av mars.
Passagerarna har fått gå i land, men kryssningsfartygen och besättningen är i stor utsträckning kvar till havs. Bild på Costa Favolosa utanför Floridas kust i slutet av mars.
Fakta: Pressad bransch

Innan coronakrisen var många av kryssningsoperatörerna välmående företag som gjorde mångmiljardvinster, med den växande klimatdebatten som kanske enda orosmoln – kryssningsfartyg kan bränna flera hundra liter bränsle per passagerare och dag.

Nu har branschen enligt exempelvis norska Dagens Næringsliv förlorat motsvarande över 500 miljarder kronor. Och ingen vet när krisen är över. Frank Del Rio, vd för Norwegian Cruise Line (NCL), säger till CNBC att han tror på återupptagen verksamhet "någon gång i år", men vågar inte vara mer precis.

Hans aktieägare är inte glada; en NCL-aktie kostade i januari över 50 dollar. Nu ligger den på kring 12 dollar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!