Livet som kryssningsanställd innebär även i vanliga fall stora delar av året till sjöss, med många och långa arbetsdagar och kontrakt som gör att man inte träffar sina anhöriga på månader. Men nu har coronapandemin radikalt förvärrat villkoren.
– Vi är fångar. Jag behöver hjälp, vi behöver hjälp, säger den brasilianska discjockeyn Caio Saldanha, som jobbar på fartyget Celebrity Infinity.
– Vi måste kämpa för att få åka hem, säger han till nyhetsbyrån AFP i telefon från farvattnen utanför Florida.
Betalande passagerare har i de allra flesta fall fått gå i land och sedan kunnat resa vidare hemåt. Men skeppen är inte tomma – bara på de över 100 kryssningsfartyg som befinner sig i eller nära USA:s territorialvatten finns enligt kustbevakningen mer än 70 000 anställda. De flytande lyxhotellen innebär en nu alltmer pressande karantänmiljö.
Dyrt internet
Villkoren är väldigt olika för personalen. Situationen innebär ett stresspåslag för alla, men de som är nödvändiga för färden och skötseln jobbar åtminstone och får betalt som vanligt. Övriga, till exempel underhållare och barpersonal, får på flera håll inte längre lön. Och även om login är kostnadsfri måste de betala för annat, däribland internet för att nå sina anhöriga – en uppkoppling som ofta är både dyr och dålig ute på haven.
– På ett sätt kan jag förstå det, men ur humanitär synvinkel kan jag inte det, säger Verica Brcic, som är spa-ansvarig på Holland Americas fartyg Maasdam.
– Människor måste kunna hålla kontakten, tillägger serbiskan, som inte känt fast mark under fötterna sedan i början av mars, till AFP.
Tar ansvar
Andra visar mer förståelse för att arbetsgivarna, kryssningsföretagen, nu är hårt pressade ekonomiskt.
– Det här är komplicerat, mycket frustrerande för oss som älskar våra jobb, säger en anonym sydafrikan som jobbar för kryssningsbjässen Carnival.
– Felet är inte rederiernas, utan ligger hos organ som CDC.
Han syftar på USA:s smittskyddsmyndighet, som tvingat operatörerna att skriva på ett avtal där de tar ansvar för personalens beteende kring smitta med mera vid evakuering och hemresa.
"Vi gör gärna allt de begär, men de straffrättsliga konsekvenserna tvingar oss (och våra jurister) till eftertanke", heter det enligt AFP i ett brev från Royal Caribbeans vd Michael Bayley till anställda.
Hem till Tyskland
Några enstaka kryssningspassagerare rapporteras också finnas kvar runtom i världen. Ett slående exempel är Artania, ett fartyg från tyska Phoenix Reisen som var ute på en resa jorden runt när viruset slog till. Ungefär 1 000 passagerare har kunnat flyga hem från Australien, men smittan krävde flera liv ombord och senast har Artania tillbringat flera veckor i karantän i Fremantle.
Till slut var det bara åtta passagerare kvar som inte ville eller kunde flyga hem till Tyskland. För dem har hemresan över världshaven nu inletts och fartyget väntas nå hemorten Bremerhaven i slutet av maj, rapporterar branschsajten Worldwidewave.