Norwegian betalar just nu bara de absolut viktigaste fakturorna för att kunna hålla i gång verksamheten, skriver bolaget i en uppdatering av en omstruktureringsplan.
Månatliga kostnader exklusive finansposter som normalt ligger på 2,9–3,4 miljarder kronor har reducerats till 100–300 miljoner.
Kassan tom i maj
Samtidigt tillägger Norwegian att om bolaget inte får tillgång till statligt garanterade lån på 2,7 miljarder före mitten av maj kommer kassan att vara tom.
Varningsflaggan för en finansiell kollaps för hela koncernen kommer sedan Norwegian för en vecka sedan begärde bemanningsföretag för kabinpersonal och piloter i Sverige och Danmark i konkurs.
Med måndagens kursfall har nästan 90 procent av Norwegians börsvärde raderats ut sedan årsskiftet.
Bolagets drastiska krisplan går ut på att kraftigt minska skuldsättningen för att därmed kvalificera Norwegian för statligt stöd. Men det krävs grönt ljus från flera håll för att det ska gå i lås.
Den 30 april går fristen ut för Norwegians långivare att säga ja till att konvertera sina lån och leasingavtal till Norwegian-aktier. Sedan ska ägarna på en extrastämma den 4 maj godkänna krisplanen, som späder ut deras ägarandel till lite drygt 5 procent av aktierna.
Hårt pressat
Nästa steg i krisplanen blir därefter att emittera nya aktier riktade till långivare och leasingbolagen. Skulle allt gå som planerat kommer Norwegian i framtiden till 41,7 procent ägas av dagens långivare och till 53,1 procent av leasingbolag.
Norwegian var redan före coronakrisen hårt pressat finansiellt av utdragna problem med Rolls Royce-motorer i bolagets Dreamliner-flygplan och sedan en stor andel av flygplansflottan parkerats till följd av problemen med flygplansmodellen Boeing 737 Max.
Aktieägarna, vars ägande nu kan spädas ut från 100 till 5 procent, har redan före den akuta krisen tagit rejält med stryk. I början av 2019, före flygstoppet för de olycksdrabbade Boeing Max-planen, kostade Norwegian-aktien cirka 100 kronor. I dag går den på lite drygt 5 kronor.