Långivarna sitter på obligationer utgivna av Norwegian på motsvarande 1,2 miljarder dollar. Norwegian har erbjudit långivarna 41,7 procent av aktierna som ersättning för dessa lån.
Runt klockan 16 skulle långivarna ta ställning till det drastiska förslaget. Men förhandlingarna har dragit ut på tiden, och Norwegian har kommit med ett nytt, generösare erbjudande.
Vad vd Jacob Schram kallar för "det sista erbjudandet" går ut på att hälften av skulderna samt 80 procent av ett så kallat konvertibelt obligationslån värt 150 miljoner dollar ska kvittas mot aktierna. Dessutom slängs intäkterna från försäljningen av de mest lukrativa avgångarna på Gatwick i London in som pant. Långivarna har fått fram till klockan 23 på sig att bestämma sig.
"Brett på ordentligt"
– Blir det ett nej ikväll är det en mycket, mycket allvarlig situation för Norwegian. Då är slaget nästan förlorat och det krävs ett mirakel för att undgå konkurs, säger Hans Jørgen Elnæs.
Om det nya erbjudandet säger han:
– Norwegian har brett på ordentligt med smör på brödskivan för att den ska smaka lite bättre, i ett försök att försöka övertyga motparten.
Vilka långivarna är, är hemligt, och förhandlingarna sköts av en representant. Två tredjedelar måste säga ja för att ett avtal ska bli verklighet.
Statliga lånegarantier
Omröstningen blir det första stora steget i en serie beslut som på några dagar skulle kunna öppna dörren till statliga lånegarantier på 2,7 miljarder norska kronor.
Tidigare har Norwegian fått norska lånegarantier för 300 miljoner norska kronor, men ytterligare stöd har villkorats av den drastiska skuldrekonstruktionen, vars öde avgörs ikväll.
Norwegians leasingbolag måste också vara med på planen. De har erbjudits 53,1 procent av aktierna för sina leasingavtal.
Slutligen ska krisplanen tas upp på en extrastämma, som är planerad till måndagen den 4 maj, där befintliga ägare ska säga ja eller nej till att få se sitt ägande spädas ut till nästan ingenting.
Späder ut ägandet
Norwegian planerar vid sidan av den stora rekonstruktionen av skuldberget även att ta in 400 miljoner norska kronor i en nyemission. Efter denna nyemission skulle krisplanen i sin helhet späda ut ägarandelen för befintliga aktieägare till lite drygt 5 procent.
Norwegians fyra bemanningsbolag i Sverige och Danmark, med totalt 4 700 piloter och kabinanställda, ansökte för drygt en vecka sedan om konkurs.