Coronapandemin är en hård ekonomisk smäll för flygbranschen. Men den innebär också enorma logistiska problem.
Plötsligt trängs tusentals stora passagerarplan som annars hade varit i luften på marken runt om i världen.
– Systemet är dimensionerat för det momentana behovet. Normalt behövs det ju inte parkeringsplatser för alla, säger Anders Östlings, som är Swedavias operativa chef på Arlanda, till TT.
Därför finns nu långa rader av SAS-plan på exempelvis Kastrup i Köpenhamn, medan Hartsfield Jackson i Atlanta, annars världens mest trafikerade flygplats, har stängt tre av fem landningsbanor för att bland annat få plats med hundratals parkerade Delta-plan.
"Ingen avgångstid"
Även på Arlanda är det långtidsparkerade plan som dominerar.
– Man kan säga att här är det nu mellan 80 och 90 flygplan parkerade varje natt, säger Anders Östlings.
Det är minst dubbelt så många flygplan som normalt.
– Före covid-19 kanske vi hade, beroende på veckodag och säsong, mellan 30 och 40 flygmaskiner per natt.
– Men det var maskiner som skulle användas igen dagen efter. De som står här nu har inte någon avgångstid, utan är mer eller mindre långtidsparkerade.
De flesta bolagen har i möjligaste mål samlat sina plan vid hemmabaserna. För SAS del handlar det om 35 plan på Arlanda, 34 på Kastrup och 26 på Gardermoen i Oslo, samt ytterligare några inhyrda flygplan.
– Vi har en extremt reducerad verksamhet, där i princip 9 av 10 plan står på backen, säger Freja Annamatz, presschef på SAS, till TT.
– Totalt är det ett hundratal plan som står på de här tre flygplatserna.
Specialbyggda klossar
Men det är inte bara trängseln som är ett problem. Trots att planen inte är i luften behöver de regelbundet underhåll, vilket kan vara nog så svårt när de står parkerade vingspets mot vingspets långt från allt vad hangarer heter.
– Att parkera flygplan kräver mer personal än väntat, konstaterar Jukka Glader, vice vd för Finnairs marktjänster, på bolagets hemsida.
Det krävdes dessutom en kreativ lösning för att klara parkeringen i Helsingfors.
Eftersom planens bromsar kan börja ge efter behövs stoppklossar vid hjulen – men med alla planen på marken samtidigt och 10 till 12 stoppklossar per plan blev det snabbt en ekvation som inte gick ihop.
Finnair kontaktade då en lokal snickerifirma, som två veckor senare hade levererat 500 specialbyggda stoppklossar.
– Ingen vill se ett flygplan på 150 ton rulla av sig självt på asfalten, konstaterar Jukka Glader.