– Det här har varit väldigt viktigt för oss, det handlar om vårt lands blodomlopp, om stora infrastrukturinvesteringar som är viktiga både för stad och land, sade Centerpartiets vikarierande partiledare Anders W Jonsson på en pressträff.
Förslagen finns med i ytterligare en extra ändringsbudget som ska läggas fram inom kort.
720 miljoner går till järnvägar. 120 av dem för att kompensera Trafikverket för att banavgifterna har minskat under coronakrisen. Verkets egen prognos för dagen är att banavgiftstappet kan bli mer än dubbelt så mycket.
600 miljoner av de 720 ska gå till att öka underhåll men också för att betala projekt som blivit dyrare än beräknat.
300 miljoner kronor satsas på utökat vägunderhåll, med inriktning på landsbygd.
Relativt lite
Den miljard som regeringen och samarbetspartierna skjuter till är inte en så stor summa, sett till de totala anslagen för underhåll. I år ligger järnvägsunderhållet totalt på cirka 8,5 miljarder, enligt Trafikverket. För vägunderhållet är ramen för 2020 nästan 10 miljarder.
Men enligt Anders W Jonsson gör miljarden skillnad.
– Det här kommer att märkas i allra högsta grad. Det är framtaget i en dialog med Trafikverket.
Bredbandspengar återförs
Därutöver återförs 203 miljoner till anslaget för bredbandsutbyggnaden inom landsbygdsprogrammet, som Jordbruksverket sköter.
– En sak vi har lärt oss under coronakrisen är behovet av ett väl utbyggt internet, säger Anders W Jonsson.
Jordbruksverket drog tidigare i år in lika mycket från kontot för stöd till bredbandsutbyggnad för i år. Verket hade dragit över budgeten kraftigt på andra anslag och flyttade därför pengar från bland annat bredbandsstödet.
– Det var ett dråpslag mot utbyggnaden, vi var mycket kritiska mot det, säger Jonsson.
Nu lägger regeringen dit den summan igen så att bredbandsutbyggnaden kan fortsätta enligt de planer som finns, de behöver inte skjutas på framtiden.