Skräckexemplet som bidrog till ökad säkerhet

Den började som en succé men blev bespottad. Så hade också Chevrolet Corvair tekniska brister och kunde vara livsfarlig att köra. Men snart konstruerades den vackra bilen om och kom att bli ett sportåk. Nu fyller modellen 60 år.

Chevrolet Corvair hade från början tekniska brister. Men fantasterna älskade – och älskar – modellen. Bilden visar en sportig tvådörrars coupé från 1965.

Chevrolet Corvair hade från början tekniska brister. Men fantasterna älskade – och älskar – modellen. Bilden visar en sportig tvådörrars coupé från 1965.

Foto: AP/TT

Livsstil & fritid2020-03-30 07:51

Få bilar har betytt så mycket för trafiksäkerheten som Chevrolet Corvair. Men den var inget föredöme. Konstruktionen höll inte måttet och den var med om många vältolyckor.

Detta slogs fast i advokaten Ralph Naders bästsäljande bok ”Unsafe at any speed” 1965. Den svenska översättningen "Den livsfarliga bilen kom två år senare. Konsekvensen blev att försäljningen av Corvair störtdök. Det spelade ingen roll att de tekniska problemen hade åtgärdats.

– Genom Ralph Nader blev Corvair ett slagträ i kampen mot storbolagens makt över konsumenterna. Biltillverkarna hade varit kallsinniga till att satsa på säkerhet men tvingades nu att tänka om, säger Arne Larsson, ordförande i Corvair Club Sweden.

Kompaktbil

Men vad är Chevrolet Corvair för slags ekipage? Jo, en amerikansk kompaktbil som togs fram för att konkurrera med de populära europeiska fordonen, som VW Bubblan. Den började säljas på hösten 1959, som nästa års modell, och lanserades i Europa under den tidiga våren 1960.

Nykomlingen drevs av en sexcylindrig boxermotor på 2,3 liter som var placerad baktill. Detta gav en ojämn viktfördelning. Då hela 63 procent av vikten hamnade på bakaxeln blev Corvair kraftigt överstyrd när det gick undan i kurvor. Bakvagnen var enkelt konstruerad och vältolyckorna lät inte vänta på sig.

– General Motors snålade när de utvecklade modellen. De hade tänkt ha en krängningshämmare framtill men struntade i det. För att väghållningen skulle bli bättre rekommenderade man i stället kunderna att släppa ut lite luft i framdäcken, säger Arne Larsson.

Tidig turbo

I grunden var Corvair dock ingen dålig bil. Den hade ett sofistikerat formspråk och var ganska rymlig. Den var snabbare än de flesta importbilar, gick bra på vägen med en duktig förare och var därtill tidigt ute med turbo, 1962.

– General Motors insåg att detta inte var en familjebil. Den tilltalade en publik som man inte visste fanns, människor som föredrog sportiga bilar, säger Arne Larsson, som själv kör en Chevrolet Corvair från 1965.

Och det senare är ingen slump. Inför det året stöptes modellen om och fick en ny tjusig kaross samt en högklassig väghållning. Motorn var på 2,7 liter och turboversionen gav hela 180 hästkrafter.

Men det räckte inte. De flesta körde hellre rivalen Fords nyhet Mustang och efter sågningen i Ralph Naders bok var Corvairs dagar räknade. Efter drygt 1,8 miljoner tillverkade exemplar gick modellen i graven 1969. Sedan dess har den blivit en älskad samlarbil som får fantasterna att utbrista: Länge leve Chevrolet Corvair!

Lite av varje om Corvair

+ I slutet av 1950-talet sålde mindre kärror från Europa allt bättre i USA. General Motors svar blev Chevrolet Corvair, ett vackert ekipage vars namn sägs vara en hopslagning av Corvette och Bel Air.

+ Under toppåret 1965 byggdes nästan 250 000 Chevrolet Corvair. Därefter dalade produktionen, för att 1969 avslutas med bara 6 000 tillverkade bilar.

+ Corvair fanns i många karossvarianter – från tvådörrars coupé och pickup till husbil och åttadörrars minibuss. Bilen fanns även i amfibieversion.

+ I Sverige finns drygt 200 stycken Corvair. Åtminstone på papperet. I trafiken rullar cirka 50 exemplar. Corvair Club Sweden vill bevara modellen och säkra tillgången på reservdelar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!