Magnus Törnblom, presschef på Axfood, där bland annat Willys, Hemköp och Tempo ingår, bekräftar att svenskarnas inköpsmönster gått från stora inköp av torrvaror, konserver och hygienprodukter till mer normala mängder.
Försäljningen är fortsatt hög, men nu speglar inköpen hemmasittande till följd av sjukdom eller restriktioner. Många jobbar hemma och få går ut och äter på restaurang.
Torrjäst och kryddor hör till varorna som säljer bra, meddelar Kim Rydeheim, pressekreterare på Coop. Men då handlar det inte om att man köper lager på lager utan snarare för att man äter hemma. Även färdiglagad fryst mat säljer mer när hungriga skolungdomar behöver ett snabbt mål mat under hemmastudierna.
Kanske tröstäts det en del också. Godisförsäljningen har gått upp sedan förra året, men vi köper hellre godis i förslutna påsar än lösgodis.
Många vill fortfarande undvika butiker så mycket det går och trycket på online-försäljning och hemleveranser fortsätter att vara högt och väntetiderna är längre än vanligt.