Instrumenteringen i franska bilar har en förmåga att överraska. Den ena knasgeniala lösningen av hastighetsmätare och varvräknare efter den andra har passerat genom åren. Somliga älskar den pigga, franska uppfinningsrikedomen, andra blir tokiga på virrvarret som presenteras i förarens blickfång.
Peugeot har sedan ett antal år tillbaka snöat in på att ha instrumentlådan placerad högt upp medan ratten är liten – som till ett tv-spel ungefär – så att man ser mätarna ovanför rattkransen i stället för mellan ekrarna.
Det kan man gilla eller ogilla, en ren smaksak. Men den digitala instrumenteringen i nya 208 är verkligen svår att inte uppskatta. Den är utförd i två lager, med en bakgrundsskärm där en del information visas. Framför den finns en genomskinlig skärm på vilken annan information projiceras. Bäddat för franskt kaos, men resultatet är toppen. Redigt och snyggt.
En rejäl småbil
Det gäller faktiskt bilen som helhet också. När man hoppar in i förarsätet möts man av en egensinnigt men aptitligt och funktionellt formgiven instrumentpanel. Väl på rull är det på ett positivt sätt storbilskänsla som bjuds. 208 rullar mjukt och följsamt, den går tyst för sin storleksklass och atmosfären i kupén utstrålar större mellanklass snarare än den småbil det handlar om.
Illusionen punkteras när man provsitter baksätet, som för all del är dugligt men yttermåtten ger givna begränsningar. Det här är primärt en bil för två personer och lite bagage. Men fjädringskomforten och framstolarnas utformning gör att nya 208 inte kan avfärdas som en citybil, den fungerar garanterat på långturen också.
Möjligen är det så att testbilens påkostade utförande får helheten att glimra lite extra. Som minst kostar nya 208 med bensinmotor på 75 hästkrafter och manuell växellåda 184 900 kronor. På testbilens prislapp står det drygt 300 000 kronor. Då har den bensinmotor på 130 hästkrafter, åttaväxlad automatlåda, den högsta utrustningsnivån kallad GT Line samt en hel del styckevisa tillval.
Stark i sin klass
Härförleden körde jag även en kusin till nya 208, nämligen senaste Opel Corsa. Bilarna bygger på samma tekniska plattform och testexemplaren hade samma motorbestyckning, en 1,2-liters trecylindrig med turbo.
Skillnaden i upplevelse är ändå slående. Där Corsa har en lite kärv framtoning med högre bullernivå, hårdare fjädring och mer vibrationer från motorn är 208 avsevärt behagligare. Opel har lite lägre prisnivå, även om det är knepigt att jämföra rakt av eftersom standardutrustningen skiljer sig åt, till bådas fördel.
Efter denna första kontakt med nya Peugeot 208 är det i alla fall uppenbart att den är en trevligare bekantskap. Kanske är den rent av aspirant på toppositionen i småbilsklassen sommaren 2020.