Stugan som gömde en buss

När sommarstugan på Tofta på Gotland skulle renoveras gjordes en udda upptäckt. Inbyggd i huset fanns en Chevroletbuss från 1931.
– Det var ganska vanligt att järnvägsvagnar och bussar förvandlades till fritidshus förr i tiden, säger Rune Larsson, ordföranden i Gotlands Veteranbilklubb, som väckte liv i det gamla fordonet.

Chevroletbussen från 1931 har under sin livstid både hunnit frakta turister från Visby till turistanläggningen Snäckgärdsbaden och varit sommarstuga. Gotlands Veteranbilklubb har renoverat den.

Chevroletbussen från 1931 har under sin livstid både hunnit frakta turister från Visby till turistanläggningen Snäckgärdsbaden och varit sommarstuga. Gotlands Veteranbilklubb har renoverat den.

Foto: Thomas Sjölund

Livsstil & fritid2020-05-18 08:52

På sidan av den gamla bussen står det ”Snäckgärdsbaden” med prydliga, tidstypiska bokstäver. Den bulliga karossen har fått ny blänkande lack i de vackra originalfärgerna ljusgrått med detaljer i rött och gult.

– När vi fann den var den i bedrövligt skick. Vissa skulle säga bortom räddning, säger Rune Larsson och skrattar.

Han är ordförande i Gotlands Veteranbilklubb och en av eldsjälarna bakom projektet att få bussen tillbaka i kördugligt skick. Tillsammans med de andra i klubben har de ägnat åtskilliga timmar åt att återställa rariteten.

–  Vi har nog hållit på i tio år. Det har inneburit mycket svetsande och skruvande men också ett omfattande detektivarbete för att hitta delar och spåra rätt på inredningen till den, säger han.

Turisttrafik

Mellan åren 1931 och 1950 körde bussen turister från Visby till turistanläggningen Snäckgärdsbaden, som ligger några kilometer norr om stan. Någon gång på 1950- eller 1960-talen hamnade den på Tofta där den byggdes om till sommarstuga.

Hjulen plockades bort, liksom större delen av inredningen. I takt med att sommarboendet förbättrades och byggdes om integrerades bussen alltmer i huset – för att till sist döljas helt.

–  När stugan skulle helrenoveras 2002 fick vi nys om att bussen fanns. Vi i klubben bestämde oss för att försöka rädda den, säger Rune.

Projektet har varit minst sagt utmanande. Bara att lirka loss, lyfta och transportera karossen till en verkstad var ett eldprov. På en verkstadsvind i Väte hittades en långbänk och skinnsäten från en liknande buss från 1930-talet. Och i en epa-traktor i Stenkumla fanns rätt motor och chassi.

–  Det har krävt envishet – men vi har haft väldigt roligt under tiden. Vi har en fin gemenskap på vårt ”gubbdagis”.

Behagligt gung

En detalj som är lite speciell med Chevroletbussen är att den har dubbla bakaxlar, så kallad boogie-modell. Det ger en bättre komfort.

–  Det var ovanligt då, men säkert bra med tanke på vägkvalitén på ön vid den här tiden

Problemet var bara att inget fanns kvar av bakaxlarna. På omvägar hittade veteranbilsklubben en gammal broschyr i USA som visade hur de såg ut.

–  På det viset kunde vi återskapa dem. Det var en stor dag när den gick igenom besiktningen med blankt papper 2019.

Sedan dess rullar Snäckgärdsbussen åter på de gotländska vägarna.

–  Vi tar ut och luftar den vid speciella tillfällen. Det kan vara veteranbilsträffar och vid några tillfällen har vi kört brudpar och festfolk i den. Den är ett rullande kulturarv och en fin klenod för klubben, säger Rune Larsson.

Rättad: I en tidigare version av denna text benämndes bussens boggi (dubbelaxlar) fel.

Snäckgärdsbussen

Märke: Chevrolet.

Tillverkad: 1931.

Specialitet: Dubbla boogiebakaxlar.

Hästkrafter: 50.

Maxfart: 50 kilometer/timmen.

Längd: Sju meter.

Sittplatser: 21 stycken.

Källa: Gotlands Veteranbilklubb.


”Över ån efter badvatten”

Vill man få en titt på bussen i sin glans dagar finns kortfilmen ”Över ån efter badvatten” på SVT Öppet arkiv. Cirka fem minuter in i filmen rullar bussen in i bild.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!