Att stänga dörren på en på bil kan säga mycket om tillverkarens ambitioner. Länge var ”Mercedeskvalitet” ett begrepp: när dörren stängdes med ett mjukt men ändå distinkt ljud vittnade det om en bil byggd med högre omsorg än de flesta andra.
Därför är det lite förvånande att jag knappt en enda gång under en veckas testkörning lyckas stänga dörren på bilen på första försöket. Både förar- och passagerarsida uppvisar samma fenomen. Man får ta i en extra gång och drämma till ordentligt.
Nya GLB personifierar på flera sätt Mercedes-Benz i ett nytt landskap. Den är en suv, den har ungefär noll procent Mercedeskänsla så som den definierades under andra halvan av 1900-talet och den har en toppmodern förarplats.
Lite rustik
Bilen bygger på företagets småbilsplattform, där grundmodellen heter A-klass och är en femdörrars halvkombi. GLB är en suv som suvar var för några år sedan – högbyggd och lite rustik i framtoningen. Gjord för att vara praktisk med upp till sju sittplatser, där det ordinarie baksätet kan skjutas hela 14 centimeter i längsled för att öka bagageutrymmets volym vid behov.
GLB är lagom hög för att vara bekväm att kliva i och ur, och den har finfin takhöjd. Framstolarna håller inte samma klass som i Mercedes större modeller, men testbilens sportstolar som ingår i ett AMG-utrustningspaket har ändå storbilskänsla.
Förarmiljön är smått exceptionell. Digitalskärmen går att variera på en mängd sätt. Pekskärmen används för att manövrera många funktioner och har ett modernt och mestadels lättanvänt gränssnitt, men som ny i bilen kan det ta en stund att orientera sig.
Suverän hjälp
En finess som verkligen är till nytta finns i navigationssystemet. När man nalkas en vägkorsning tänder bilen en kamera som filmar trafiken framåt. Bilden visas på navigationsskärmen och pilar samt vägskyltar med tydliga köranvisningar ”hänger” över korsningen eller avtagsvägen. En suverän hjälp för 2 900 kronor utöver själva navigationssystemet.
Detaljer som ventilationsutblåsen har samma kvalitetskänsla som en mekanisk kamera av bästa sort. Plastmaterial lite längre ned i kupén signalerar snarare budgetbil.
Körupplevelsen är för övrigt inte märkvärdig. Testbilens bensinmotor på 224 hästkrafter gör bilen rejält kvick, men den är ganska brusig och tråkig till karaktären. AMG-paketets 19-tumshjul gör inte gott för vare sig rullkomfort eller bullernivå.
Den lite robusta framtoning som GLB i grunden signalerar skulle tjäna på att förstärkas, inte sminkas över med sportutrustning från AMG. Kanske skulle även – hädiska tanke – en råstark dieselmotor klä den allra bäst.
Då tror jag att Mercedes-Benz klassiska kärnvärden skulle skymta fram, även om dörrklangen är ihålig.