Suv med praktiska förtecken

Mellan suv-modellerna GLA och GLC knöar Mercedes-Benz in nya GLB. Det visar sig vara en ovanligt praktisk och rymlig suv med 2020-talsmått mätt. Men allt är inte på topp.

Upp till sju sittplatser kan GLB erbjuda. Med moderna mått mätt en ganska fyrkantig suv-kaross gör gott för innerutrymmena.

Upp till sju sittplatser kan GLB erbjuda. Med moderna mått mätt en ganska fyrkantig suv-kaross gör gott för innerutrymmena.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-04-06 08:36

Att stänga dörren på en på bil kan säga mycket om tillverkarens ambitioner. Länge var ”Mercedeskvalitet” ett begrepp: när dörren stängdes med ett mjukt men ändå distinkt ljud vittnade det om en bil byggd med högre omsorg än de flesta andra.

Därför är det lite förvånande att jag knappt en enda gång under en veckas testkörning lyckas stänga dörren på bilen på första försöket. Både förar- och passagerarsida uppvisar samma fenomen. Man får ta i en extra gång och drämma till ordentligt.

Nya GLB personifierar på flera sätt Mercedes-Benz i ett nytt landskap. Den är en suv, den har ungefär noll procent Mercedeskänsla så som den definierades under andra halvan av 1900-talet och den har en toppmodern förarplats.

Lite rustik

Bilen bygger på företagets småbilsplattform, där grundmodellen heter A-klass och är en femdörrars halvkombi. GLB är en suv som suvar var för några år sedan – högbyggd och lite rustik i framtoningen. Gjord för att vara praktisk med upp till sju sittplatser, där det ordinarie baksätet kan skjutas hela 14 centimeter i längsled för att öka bagageutrymmets volym vid behov.

GLB är lagom hög för att vara bekväm att kliva i och ur, och den har finfin takhöjd. Framstolarna håller inte samma klass som i Mercedes större modeller, men testbilens sportstolar som ingår i ett AMG-utrustningspaket har ändå storbilskänsla.

Förarmiljön är smått exceptionell. Digitalskärmen går att variera på en mängd sätt. Pekskärmen används för att manövrera många funktioner och har ett modernt och mestadels lättanvänt gränssnitt, men som ny i bilen kan det ta en stund att orientera sig.

Suverän hjälp

En finess som verkligen är till nytta finns i navigationssystemet. När man nalkas en vägkorsning tänder bilen en kamera som filmar trafiken framåt. Bilden visas på navigationsskärmen och pilar samt vägskyltar med tydliga köranvisningar ”hänger” över korsningen eller avtagsvägen. En suverän hjälp för 2 900 kronor utöver själva navigationssystemet.

Detaljer som ventilationsutblåsen har samma kvalitetskänsla som en mekanisk kamera av bästa sort. Plastmaterial lite längre ned i kupén signalerar snarare budgetbil.

Körupplevelsen är för övrigt inte märkvärdig. Testbilens bensinmotor på 224 hästkrafter gör bilen rejält kvick, men den är ganska brusig och tråkig till karaktären. AMG-paketets 19-tumshjul gör inte gott för vare sig rullkomfort eller bullernivå.

Den lite robusta framtoning som GLB i grunden signalerar skulle tjäna på att förstärkas, inte sminkas över med sportutrustning från AMG. Kanske skulle även – hädiska tanke – en råstark dieselmotor klä den allra bäst.

Då tror jag att Mercedes-Benz klassiska kärnvärden skulle skymta fram, även om dörrklangen är ihålig.

Mercedes-Benz har tillverkat terrängbilar för landsvägsbruk sedan 1979. Nya GLB är baserad på småbilen A-klass men är rejält vuxen både på längden och höjden.
Mercedes-Benz har tillverkat terrängbilar för landsvägsbruk sedan 1979. Nya GLB är baserad på småbilen A-klass men är rejält vuxen både på längden och höjden.
Mercedes-Benz GLB 250 4-Matic

Specifikationer

Grundpris: 436 900 kronor (testbilens pris 509 700 kronor).

Förbrukning: 8,5 liter/100 km (enligt WLTP).

Koldioxidutsläpp: 192 gram/km (enligt WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 10,4 mg/km.

Motor: Fyrcylindrig bensin, 2,0 liter, turbo.

Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift.

Skatt: 9 614 kronor.

Max effekt: 224 hästkrafter vid 5 800 varv/minut.

Max vridmoment: 350 newtonmeter vid 1 800–4 000 varv/min.

Tjänstevikt: 1 800 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,63/1,83/1,66.

0–100 km/tim: 6,9 sek.

Toppfart: 236 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

En synnerligen pigg bil att köra. Däremot har inte motorn någon särskilt förfinad gångkultur. Den åttaväxlade automatlådan gör sitt jobb bra tillsammans med motorn.

Ekonomi ++ (1/5)

Mycket av grannlåten i testbilen på bilderna är extrautrustning. Som minst kostar GLB 348 900 kronor med bensinmotor på 163 hästkrafter.

Miljö + (1/5)

Förbrukningen i GLB med 224-hästarsmotor är inte precis modern.

Köregenskaper +++ (3/5)

Högbyggda GLB skulle komma bättre till sin rätt med maximal komfortutrustning i stället för sportighet. Förträffliga innerutrymmen.

Säkerhet ++++ (4/5)

Ungefär samma säkerhetsnivå som Volvo XC40, båda hör till eliten i Euro NCAP:s laboratorietester.

Helhet +++ (3/5)

Det finns verkligen mycket att gilla med nya GLB. Rymlig och flexibel interiör och lagom höjd för att ge bekvämt insteg. Testbilens starka motor och AMG-utrustning kan man med fördel avstå. Det digitala fyrverkeriet i förarmiljön kostar extra, men ger hela A-klasserien en synnerligen modern framtoning.

Två konkurrenter

Honda CR-V 1,5 CVT Executive AWD

388 800 kronor. 193 hästkrafter. 201 gram/km.

Ungefär lika stor som GLB och med ännu bättre baksätesutrymme samt komfort. Finns även i sjusitsigt utförande. Inte lika rapp bensinmotor, men väldigt mjukgående. De digitala förarfinesserna är långt efter Mercedes, men bilens helhetsintryck väl så gott.

Volvo XC40 B5 AWD

428 000 kronor. 250 hästkrafter. 174 gram/km.

20 centimeter kortare än GLB, men för övrigt jämförbar så som varande en lite rätvinklig, traditionell suv. Den nya beteckningen B5 kan märkligt nog betyda både bensin och diesel, men här är det en bensindriven så kallad mildhybrid.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!