Teknikuppvisning och hantverkskänsla

Den ser ut som en Volvo – fast ändå inte. Polestar 1 är ett exklusivt hantverk, en försöksballong och en början på något helt nytt för bilutvecklingen i Göteborg. Till ett pris som kan få den vanliga Volvoköparen att sätta kaffet i halsen.

Låg, bred och tung – hela 2|350 kilo väger Polestar 1. Det känns när det går undan på småvägar och vid hårda inbromsningar. Men bilens chassi och bromsar är samtidigt väldimensionerade.

Låg, bred och tung – hela 2|350 kilo väger Polestar 1. Det känns när det går undan på småvägar och vid hårda inbromsningar. Men bilens chassi och bromsar är samtidigt väldimensionerade.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Livsstil & fritid2020-03-30 07:52

I simhopp ges poäng utifrån hoppets svårighetsgrad och hur väl det utförs. Ett halvdåligt utfört hopp med avancerade rörelser kan matcha ett enkelt hopp som genomförs perfekt. För att nå de riktigt höga resultaten gäller det att utföra en knivig rörelse utan missar.

Det är svårt att se Polestar 1 som annat än ett försök att nå de riktigt höga poängen: ett synnerligen komplicerat hopp som dessutom måste genomföras perfekt.

Polestar är Volvos systermärke i Geelykoncernen, som primärt ska sälja lite mer påkostade elbilar. Den första modellen är emellertid en laddhybrid och ett mer påtagligt arvegods från Volvo än de kommande bilarna.

Coupé Concept

Den har nästan samma design som den konceptbil Volvo visade 2013, Coupé Concept, och som förebådade hela den nya formlinje som företaget sedan dess använder. Karossen är av kolfiberförstärkt plast och bilen är tvåsitsig med ett slags nödbaksäte för småbarn.

Under fronthuven finns motorn som hos Volvo kallas T6: bensindriven, fyrcylindrig, två liters volym och med både kompressor och turbo på 309 hästkrafter. Dessutom finns en sammanbyggd generator och startmotor som också kan bidra med 68 hästkrafter till framdrivningen.

Vardera bakhjulet har en egen elmotor på 116 hästkrafter och bilen har två batteripack, ett placerat mellan framstolarna (i ”kardantunneln”) och ett ovanpå bakaxeln. Sammanlagd batterikapacitet är 34 kilowattimmar, vilket är mycket stort för att vara en laddhybrid.

Det ska räcka till 12,5 mils körning på eldrift i som mest 160 kilometer i timmen. Det i sin tur ger en smått sensationell officiell bensinförbrukning, enligt den viktade beräkning som ligger till grund för WLTP-normen: 0,7 liter per 100 kilometer.

När batteriet är laddat kan man alltså köra Polestar 1 på eldrift ganska långt. Eller låta alla fyra motorerna samverka för maximala fartresurser. Då finns totalt 609 hästkrafter och 1 000 newtonmeter till förfogande.

Snabb men tung

Det gör bilen rejält snabb, men den är samtidigt tung. Hela 2 350 kilo i tjänstevikt, och när strömmen i batteriet är slut är det alltså denna vikt som bensinmotorn måste släpa på ensam. T6-motorn är inte känd för att vara snål ens i de vanliga, lättare Volvomodellerna.

Det känns att bilen är tung, men chassiteknikerna har ändå gjort ett gott jobb att kompensera övervikten. Exempelvis har Polestar 1 avancerade, manuellt justerbara stötdämpare från svenska Öhlins.

Inredningen är en mix av Volvobitar – instrumentpanelen samt alla reglage – och fint utfört hantverk med läderklädda ytor och speciallösningar högt och lågt. Somligt känns halvfärdigt, vilket kan bero på att testbilen är en förserievagn. Priset indikerar dock högsta nivå på alla punkter: 1 690 000 kronor. På den nivån måste hoppet vara både komplext och fullkomligt perfekt genomfört.

Taklinjen påminner lite om Volvo P1800/1800S, sportcoupén som baserades på Amazonteknik och kördes av Roger Moore i tv-serien Helgonet. Mer sentida Volvocoupéer är 262C, 780 och C70.
Taklinjen påminner lite om Volvo P1800/1800S, sportcoupén som baserades på Amazonteknik och kördes av Roger Moore i tv-serien Helgonet. Mer sentida Volvocoupéer är 262C, 780 och C70.
Polestar 1

Specifikationer

Grundpris: 1 699 000 kronor.

Förbrukning: 0,7 liter/100 km (enligt WLTP-normen).

Koldioxidutsläpp: 15 gram/km (enligt WLTP-normen).

Kväveoxidutsläpp: Uppgift saknas.

Motor: Fyrcylindrig bensin, 2,0 liter, turbo och kompressor, tre elmotorer..

Kraftöverföring: 8-växlad automatlåda, fyrhjulsdrift med eldriven bakaxeln.

Skatt: 360 kronor.

Max effekt: 609 hästkrafter (systemeffekt).

Max vridmoment: 1 000 newtonmeter (systemmoment).

Tjänstevikt: 2 350 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,59/1,96/1,35.

0–100 km/tim: 4,2 sek.

Toppfart: 250 km/tim (elektroniskt begränsad).

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4/5)

Tre elmotorer och en bensinmotor ska samverka. Det är imponerande att det fungerar så bra. Bensinmotorn i sig är ganska brusig och bjuder föga exklusiv känsla, jämfört med konkurrenternas alternativ.

Ekonomi + (1/5)

Kommer Polestar 1 att bli en eftertraktad samlarbil? Den ska tillverkas 1 500 exemplar. För en nybil som känns lite prototypmässig är priset inte rimligt. Högt teknikinnehåll och många avancerade lösningar räcker inte.

Miljö ++++ (4/5)

När batteriet är laddat rullar Polestar 1 snålt. Men bensinmotorn är törstig. Beroende på valt körläge samt körstil är det lätt hänt att den lilla turbo- och kompressormaskinen hinkar i sig bensin. 12,5 mil möjlig körning på el är dock imponerande.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Bilen är väldigt tung. En viss spårkänslighet på grund av de stora hjulen. Mycket påkostade stötdämpare. Men visst är Polestar 1 läcker att köra – ju snabbare desto bättre kommer den till sin rätt.

Säkerhet ++++ (4/5)

Ännu inte testad av Euro NCAP. För Volvos del var det nya erfarenheter att utveckla krocksäkerhet för en bil som har både stål- och kolfiberkonstruktion. Allt talar för att Polestar 1 svarar mot högt ställda krav.

Helhet

++++ (4/5)

Nej, Polestar 1 är inte lika genomarbetad som konkurrenterna i samma prisklass. Men den håller ändå väldigt hög nivå och sett i ljuset av att den är ett slags försöksballong är helheten ändå godtagbar. Avancerad teknik i många led och oceaner av personlighet.

Två konkurrenter

BMW M8 Competition Coupé

1 694 600 kronor. 625 hästkrafter. 252 gram/km.

Ingen hybridteknik, i stället en mullrande V8-motor med dubbla turbo. M8 är storleks-, pris- och prestandamässigt jämförbar med Polestar 1, men ändå väldigt väsensskild. Känns mer genomarbetad och kompetent, men inte lika speciell eller hightech.

Porsche Taycan 4S (Performance Plus)

1 238 000 kronor. 571 hästkrafter. 0 gram/km.

Porsches elbil med fyra dörrar är lika tung och lika snabb som Polestar 1, men har plats för fyra personer och ett bra bagage. Känns lättare och nättare att köra, mer homogen som upplevelse. Till skillnad från Polestar 1 är standardutrustningen jämförelsevis skral.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!