I simhopp ges poäng utifrån hoppets svårighetsgrad och hur väl det utförs. Ett halvdåligt utfört hopp med avancerade rörelser kan matcha ett enkelt hopp som genomförs perfekt. För att nå de riktigt höga resultaten gäller det att utföra en knivig rörelse utan missar.
Det är svårt att se Polestar 1 som annat än ett försök att nå de riktigt höga poängen: ett synnerligen komplicerat hopp som dessutom måste genomföras perfekt.
Polestar är Volvos systermärke i Geelykoncernen, som primärt ska sälja lite mer påkostade elbilar. Den första modellen är emellertid en laddhybrid och ett mer påtagligt arvegods från Volvo än de kommande bilarna.
Coupé Concept
Den har nästan samma design som den konceptbil Volvo visade 2013, Coupé Concept, och som förebådade hela den nya formlinje som företaget sedan dess använder. Karossen är av kolfiberförstärkt plast och bilen är tvåsitsig med ett slags nödbaksäte för småbarn.
Under fronthuven finns motorn som hos Volvo kallas T6: bensindriven, fyrcylindrig, två liters volym och med både kompressor och turbo på 309 hästkrafter. Dessutom finns en sammanbyggd generator och startmotor som också kan bidra med 68 hästkrafter till framdrivningen.
Vardera bakhjulet har en egen elmotor på 116 hästkrafter och bilen har två batteripack, ett placerat mellan framstolarna (i ”kardantunneln”) och ett ovanpå bakaxeln. Sammanlagd batterikapacitet är 34 kilowattimmar, vilket är mycket stort för att vara en laddhybrid.
Det ska räcka till 12,5 mils körning på eldrift i som mest 160 kilometer i timmen. Det i sin tur ger en smått sensationell officiell bensinförbrukning, enligt den viktade beräkning som ligger till grund för WLTP-normen: 0,7 liter per 100 kilometer.
När batteriet är laddat kan man alltså köra Polestar 1 på eldrift ganska långt. Eller låta alla fyra motorerna samverka för maximala fartresurser. Då finns totalt 609 hästkrafter och 1 000 newtonmeter till förfogande.
Snabb men tung
Det gör bilen rejält snabb, men den är samtidigt tung. Hela 2 350 kilo i tjänstevikt, och när strömmen i batteriet är slut är det alltså denna vikt som bensinmotorn måste släpa på ensam. T6-motorn är inte känd för att vara snål ens i de vanliga, lättare Volvomodellerna.
Det känns att bilen är tung, men chassiteknikerna har ändå gjort ett gott jobb att kompensera övervikten. Exempelvis har Polestar 1 avancerade, manuellt justerbara stötdämpare från svenska Öhlins.
Inredningen är en mix av Volvobitar – instrumentpanelen samt alla reglage – och fint utfört hantverk med läderklädda ytor och speciallösningar högt och lågt. Somligt känns halvfärdigt, vilket kan bero på att testbilen är en förserievagn. Priset indikerar dock högsta nivå på alla punkter: 1 690 000 kronor. På den nivån måste hoppet vara både komplext och fullkomligt perfekt genomfört.