Porsche sägs vara orsaken till att VW Touareg hittills bara har drivits med med dieselmotor. Den tyska sportvagnstillverkarens suv Cayenne är nämligen i grunden samma bil som Touareg.
De byggs på samma plattform och i fabriken i Bratislava,i Slovakien. Visserligen skickas Porsche-bilarna till tyska Leipzig för slutlig finish, och för att förtjäna stämpeln ”made in Germany”, men tekniskt sett är det samma fordon.
Den största skillnaden har varit priset. Och motorn.
Touareg fick nämligen nöja sig med dieseln, medan bensinmotorn reserverades för Cayenne. Tills nu.
Lukrativa modeller
Det är samma V6-motor på 340 hästkrafter i Touareg som i Cayenne, med samma acceleration och samma toppfart. Men vill du att det ska stå Porsche på bakluckan kostar det 175 000 kronor mer.
Det är förvisso en inte helt rättvis prisjämförelse, eftersom VW och Porsche laborerar med olika utrustningsalternativ, men klart är att Porsche-kunden får betala en rejäl slant enbart för varumärket.
Även Touareg har varit lukrativ för VW. Modellen har i flera år kvalat in på listan över världens mest sålda suvar i den så kallade premiumklassen.
Trygghet
Bakom ratten känns det som om den här kolossen är byggd för att klara det mesta. Det lär också vara en av orsakerna till att det i USA är mestadels kvinnor som väljer den här biltypen. Bilen ger en känsla av trygghet.
I Sverige är modellen attraktiv för den som behöver dra tungt. Hela 3,5 ton kan den ta på kroken. Fast som dragbil passar dieselmotorn bättre. Den är inte lika rapp som bensinaren, men har ett bättre vridmoment.
I grundutförande är Touareg förstås fyrhjulsdriven. Med vridreglagen invid växelspaken kan markfrigången ändras och drivsystemet anpassas till olika körförhållanden.
Bilen jag provkör är en Edition X, extrautrustad med i princip det mesta du behöver, och kostar 50 000 kronor extra. Mycket pengar, javisst, men det skulle bli avsevärt mycket dyrare att plocka på varje grej var för sig. Exempelvis trådlös telefonladdning, adaptiv luftfjädring, fjärrstyrd parkeringsvärmare och dragpaket med parkeringshjälp – den backar in både bil och släp medan du sitter vid ratten med armarna i kors.
Kostsam
Du färdas mycket komfortabelt och trots formatet känns modellen lättmanövrerad och följsam. Den är lätt att leva med kort sagt – tills man ska betala bensinnotan och den årliga skatten. Sedan årsskiftet nästan 17 000 kronor! Huh!
Det låga priset på bensin lär väl inte vara bestående, så en förbrukning på en bit över litern per mil kan komma att svida mer än det gör just nu.
Kanske är det värt att vänta in laddbara Touareg R med samma teknik som Porsche Cayenne E-Hybrid? Utöver den sexcylindriga bensinmotorn har den en elmotor och en systemeffekt på 462 hästar.
I Kina säljs dock en laddbar Touareg med en fyrcylindrig motor som ger 362 hästkrafter. Billigare än Touareg R förstås. Det är ännu oklart när den kommer till Sverige.