Trygg suv som kan dra tungt

Sedan tredje generationen av VW Touareg lanserades 2018 har den bara gått att få med dieselmotor. Nu har den uppgraderats med bensinmotor. Som senare i år ska paras ihop med en elmotor.

VW Touareg har fått sitt namn efter ett nomadfolk i Sahara och tillverkas i Slovakien, men det är en tysk bil som nu också går att få med bensinmotor.

VW Touareg har fått sitt namn efter ett nomadfolk i Sahara och tillverkas i Slovakien, men det är en tysk bil som nu också går att få med bensinmotor.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-06-04 09:26

Porsche sägs vara orsaken till att VW Touareg hittills bara har drivits med dieselmotor. Den tyska sportvagnstillverkarens suv Cayenne är nämligen i grunden samma bil som Touareg.

De byggs på samma plattform och i fabriken i Bratislava,i Slovakien. Visserligen skickas Porsche-bilarna till tyska Leipzig för slutlig finish, och för att förtjäna stämpeln ”made in Germany”, men tekniskt sett är det samma fordon.

Den största skillnaden har varit priset. Och motorn.

Touareg fick nämligen nöja sig med dieseln, medan bensinmotorn reserverades för Cayenne. Tills nu.

Lukrativa modeller

Det är samma V6-motor på 340 hästkrafter i Touareg som i Cayenne, med samma acceleration och samma toppfart. Men vill du att det ska stå Porsche på bakluckan kostar det 175 000 kronor mer.

Det är förvisso en inte helt rättvis prisjämförelse, eftersom VW och Porsche laborerar med olika utrustningsalternativ, men klart är att Porsche-kunden får betala en rejäl slant enbart för varumärket.

Även Touareg har varit lukrativ för VW. Modellen har i flera år kvalat in på listan över världens mest sålda suvar i den så kallade premiumklassen.

Trygghet

Bakom ratten känns det som om den här kolossen är byggd för att klara det mesta. Det lär också vara en av orsakerna till att det i USA är mestadels kvinnor som väljer den här biltypen. Bilen ger en känsla av trygghet.

I Sverige är modellen attraktiv för den som behöver dra tungt. Hela 3,5 ton kan den ta på kroken. Fast som dragbil passar dieselmotorn bättre. Den är inte lika rapp som bensinaren, men har ett bättre vridmoment.

I grundutförande är Touareg förstås fyrhjulsdriven. Med vridreglagen invid växelspaken kan markfrigången ändras och drivsystemet anpassas till olika körförhållanden.

Bilen jag provkör är en Edition X, extrautrustad med i princip det mesta du behöver, och kostar 50 000 kronor extra. Mycket pengar, javisst, men det skulle bli avsevärt mycket dyrare att plocka på varje grej var för sig. Exempelvis trådlös telefonladdning, adaptiv luftfjädring, fjärrstyrd parkeringsvärmare och dragpaket med parkeringshjälp – den backar in både bil och släp medan du sitter vid ratten med armarna i kors.

Kostsam

Du färdas mycket komfortabelt och trots formatet känns modellen lättmanövrerad och följsam. Den är lätt att leva med kort sagt – tills man ska betala bensinnotan och den årliga skatten. Sedan årsskiftet nästan 17 000 kronor! Huh!

Det låga priset på bensin lär väl inte vara bestående, så en förbrukning på en bit över litern per mil kan komma att svida mer än det gör just nu.

Kanske är det värt att vänta in laddbara Touareg R med samma teknik som Porsche Cayenne E-Hybrid? Utöver den sexcylindriga bensinmotorn har den en elmotor och en systemeffekt på 462 hästar.

I Kina säljs dock en laddbar Touareg med en fyrcylindrig motor som ger 362 hästkrafter. Billigare än Touareg R förstås. Det är ännu oklart när den kommer till Sverige.

Korr. Texten uppdaterad med ny bild på en av konkurrentbilarna, nu av rätt BMW-modell.

VW Touareg känns lättmanövrerad och följsam.
VW Touareg känns lättmanövrerad och följsam.
VW Touareg TSI 340

Specifikationer

Grundpris: 614 900 kronor.

Förbrukning: 11,5 liter bensin/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 260 g/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 20,1 mg/km (WLTP).

Motor: 3,0-liters V6 bensin med turbo.

Kraftöverföring: 8-stegad automat, fyrhjulsdriven.

Skatt: 16 997 kronor, efter tre år 3 660 kronor.

Max effekt: 340 hästkrafter vid 5 300–6 400 varv/min.

Max vridmoment: 450 Nm vid 1 340–5 300 var/min.

Tjänstevikt: 2 354 kg.

Längd/bredd/höjd: 4,88/1,98/1,65 meter.

Bagageutrymme: 810–1 380 liter.

Acceleration 0-100 km/t: 5,9 sekunder.

Toppfart: 250 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Likadan V6-motor som i Porsche Cayenne. Ger 340 hästkrafter och smärre sportbilsprestanda, trots en matchvikt på 2,3 ton. Automatisk växellåda med åtta steg. Samma acceleration och toppfart som nämnda konkurrent.

Ekonomi ++ (2/5)

Dyr i inköp och i drift men ändå 175 000 kronor billigare än kusinen från Porsche. Och den drar faktiskt även en deciliter mindre bensin per mil än Cayenne. Hiskelig fordonsskatt på grund av höga CO2-utsläpp.

Miljö + (1/5)

Kommer senare i år som laddhybrid. Värd att vänta på?

Köregenskaper ++++ (4/5)

Trots formatet och den höga tjänstevikten så är Touareg imponerande smidig och lätthanterad. Släktskapet med Porsche Cayenne, som byggs på samma plattform och i samma fabrik, skiner igenom.

Säkerhet ++++ (4/5)

Alla tänkbara säkerhetssystem är förstås standard och bilen fick fem stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Vid en eventuell kollision är det förstås en säkerhetsmässig fördel att sitta i den största bilen.

Helhet +++ (3/5)

En Porsche i VW-kostym. För biltypen mycket bra köregenskaper. Kompetent dragbil. Dyr både att köpa och att äga, och inte alls snäll mot miljön.

Två konkurrenter

BMW X5 xDrive 40i

697 400 kronor. 340 hk. 260 gr/km.

3,0-liters sexcylindrig bensinmotor med turbo. Fyrhjulsdriven. 8-växlad automat. Toppfart 250 kilometer i timmen, acceleration 0 till 100 på 5,5 sekunder.

Porsche Cayenne S

775 000 kronor. 340 hk. 289 gr/km.

3,0-liters sexcylindrig bensinmotor med turbo. Fyrhjulsdriven. 8-växlad automat. Toppfart 245 kilometer i timmen, acceleration 0 till 100 på 5,9 sekunder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!