Tysk spanjor från Tjeckien

En spansk bil som tillverkas i Tjeckien på en tysk plattform. Cupra Ateca är en eldigare kusin till präktiga VW Tiguan och smarta Skoda Kodiaq. Fast egentligen handlar det om en Seat.

Spanska Seat har byggt en snabb sportsuv med tysk teknik och tjeckiska bilarbetare. Och döpt om den till Cupra.

Spanska Seat har byggt en snabb sportsuv med tysk teknik och tjeckiska bilarbetare. Och döpt om den till Cupra.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-05-04 08:41

Vem har inte någon gång drömt om att få äga en riktig sportbil? Dessvärre brukar den ekonomiska möjligheten inte sällan sammanfalla med familjebildning och behov av en praktisk bil med mera utrymmen. Cupra Ateca kanske kan vara lösningen? En familjesuv med sportbilsprestanda.

Cupra var tidigare en tilläggsbeteckning på Seats sportigare och mer motorstarka modeller. Nu har det blivit ett eget märke. Det finns alltså även en Ateca med lite mindre jäklar anamma än den här, fast då heter den alltså Seat. Med förnamnet Cupra får den 300 startsnabba kusar.

Sedan kan man undra lite över hur seriöst namnbytet är – det står fortfarande Seat lite här och där i bilen och kollar du registreringsnumret i Transportstyrelsens fordonsregister så heter bilen jag kör – Seat.

Mycket är sig likt

De fyra utblåsen baktill, lite andra kjolar runt om och ett kopparglänsande emblem i nosen är egentligen det enda som utvändigt skiljer Cupra Ateca från en vanlig Seat Ateca. Och så ljudet förstås, och accelerationen.

På plats bakom ratten känner man igen sig. Har man kört VW och Skoda så är mycket sig likt. Det digitala raseriet har dock fått stå lite tillbaka för fysiska och lättskötta reglage.

Med ett vred vid växelspaken kan du välja i princip hur många körlägen som helst, från sport, komfort och vinterväg till individuell inställning av styrning, växellåda och ljud.

I komfortläget uppträder bilen likadant som en vanlig Seat Ateca och alla hästarna under huven uppför sig välartat. Det gör även växellådan med dubbelkoppling och sju steg. Men vrider du reglaget stegvis åt höger ändrar bilen karaktär. Fjädringen blir hårdare, stumnar nästan, växellådan börjar jobba mera aktivt, styrningen blir mer direkt och det börjar smattra från de fyra avgaspiporna.

I sportläge och med plattan i botten tar den sig från stillastående till 100 kilometer i timmen på 5,2 sekunder.

Bullrig

I motorvägsfart och med chassit ställt i komfortläge är Cupra Ateca en behaglig familjebil, men bullret från 19-tumshjulen och lågprofildäcken stör. På dubbslitna vägar vill de 245 millimeter breda däcken gärna vandra upp och ned i spåren. Med körfältsassistenten inkopplad knuffas man fram och tillbaka om man försöker grensla spåren.

Ateca är förstås mycket rymligare än den där sportbilen jag nämnde inledningsvis men ändå inte jämförbar med kusinerna från VW och Skoda.

Det är ingen billig bil, den kostar nästan 430 000 kronor. Hästar är som bekant dyra. Med den extrautrustning som sitter på bilen jag kör sticker priset iväg till en bit över halvmiljonen.

Sedan är det lite osäkert med andrahandsvärdet, även om det mesta under skalet alltså är VW-grejor och att Ateca är byggd av de välrenommerade bilarbetarna hos Skoda i Kvasiny. Cupra är ändå ett uddamärke. Dessutom dras vi med en del fördomar om spanska bilar.

Att mata många hästar märks också på bränsleförbrukningen, vilket förstås påverkar utsläppen av koldioxid och därmed även fordonsskatten. Vid årsskiftet höjdes den ytterligare och den som köper den här bilen i dag får slanta upp 10 363 kronor i årlig skatt.

Om du nu har slutat drömma om en sportbil går det faktiskt att köpa Seats suv i stället, förvisso med bara 115 hästar men för halva priset.

Lite annorlunda spoiler i fronten och ett nytt emblem i grillen, men annars är det en till synes vanlig Seat Ateca. Tills du trampar på gaspedalen.
Lite annorlunda spoiler i fronten och ett nytt emblem i grillen, men annars är det en till synes vanlig Seat Ateca. Tills du trampar på gaspedalen.
Cupra Ateca TSI 300

Specifikationer

Grundpris: 429 900 kronor.

Förbrukning: 8,8 liter/100 km (WLTP)

Koldioxidutsläpp: 199 g/km (WLTP)

Kväveoxidutsläpp: 28,9 mg/km (WLTP)

Motor: 2,0-liters bensin, 4 cylindrar, turbo

Kraftöverföring: 7-växlad dubbelkoppling, fyrhjulsdriven

Skatt: 10 363 kronor (efter tre år 2 296 kr)

Max effekt: 300 hk vid 5 300–6 500 varv/min

Max vridmoment: 400 Nm vid 2 000–5 200 varv/min

Tjänstevikt: 1 615 kg

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,36/1,84/1,61

Bagageutrymme: 485–1 604 liter

Acceleration 0–100 km/t: 5,2 sekunder

Toppfart: 245 km/t

Omdömen

Motor/växellåda ++++ (4 av 5)

Välbekant 2,0-liters bensinmotor som används flitigt inom hela VW-sfären och som här har överladdats rejält med turbo. Skjuter på ordentligt vid acceleration. Kopplad till koncernens 7-stegade dubbelkopplingsväxellåda.

Ekonomi ++ (2 av 5)

Dyr i drift och ett litet frågetecken för andrahandsvärdet. Trots att den byggs i Tjeckien med tyska delar så är det ett udda märke.

Miljö ++ (2 av 5)

Drar mer bensin än vad fabriken uppger men i relation till prestandan är bränsleförbrukning och utsläpp ändå rätt okej. Den höga bilskatten får väl ses som en form av miljökompensation.

Köregenskaper ++++ (4 av 5)

Det går ju aldrig riktigt bra att få en fyrhjulsdriven suv att uppföra sig som en sportbil, om det nu inte bara handlar om att accelerera så fort som möjligt rakt fram. Men visst är den roligare att ratta än samma bil med förnamnet Seat.

Säkerhet ++++ (4 av 5)

Fem stjärnor i Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Fast då under namnet Seat. De viktigaste säkerhetssystemen är standard, men bland annat dödavinkelvarnare och vägskyltsavläsning kostar extra.

Helhet +++ (3 av 5)

Bra prestanda och kul att köra. Och för den som kör mycket är kanske det sistnämnda ett tungt vägande skäl. Annars är förstås kusinerna från VW och Skoda vettigare köp.

Två konkurrenter

Mercedes GLA 35

500 000 kronor (preliminärt). 306 hk. CO2 190 gr/km.

4-cylindrig 2,0-liters bensinmotor med turbo och 8-stegad automatväxellåda. Fyrhjulsdriven. 0–100 km/t på 5,1 sekunder. Inte lika rymlig som Ateca.

VW Tiguan TSI 230 GT

399 900 kronor. 230 hk. CO2 210 g/km.

4-cylindrig 2,0-liters bensinmotor med turbo och 7-växlad automatväxellåda. Fyrhjulsdriven. 0–100 km/t på 6,3 sekunder. Samma drivlina som Ateca men lägre effekt. Något rymligare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!