Uppdaterat ekipage för två vuxna

När bilföretagen uppgraderar sina modeller blir de förstås lite bättre, men oftast också mycket dyrare. När Volkswagen nu har skruvat färdigt på sin lilla E-up kostar den lite mindre.

I bra väder och med anständig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det är dags att sätta i sladden igen.

I bra väder och med anständig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det är dags att sätta i sladden igen.

Foto: Anders Wiklund/TT

Livsstil & fritid2020-03-23 08:09

Med 70 procents högre batterikapacitet och nästan 17 000 kronor lägre pris blir Volkswagens instegsmodell i elbilsprogrammet nu mer användbar och dessutom tillgänglig för många fler.

Nej, VW E-up är kanske inte ekipaget man packar in familjen i för att åka på bilsemester, för snackar vi volymer är årets upplaga lika liten som fjolårets. Men i övrigt har den alltså blivit mera vuxen och uppfyller de flesta vardagliga behov.

Den är riktigt kul att köra, är välutrustad och ger en överraskande god komfort. Två vuxna färdas alldeles utmärkt, men där bak är det trångt och framsätenas ryggstöd skymmer nästan all sikt. Fast dagens barn tittar kanske mer i mobilen än på omgivningen? Och det är egentligen bara barn som ryms där.

Nästan 12 sekunder från start till 100 kilometer i timmen är inte så imponerande men de första 10–15 meterna klår E-Up faktiskt de flesta när trafikljusen slår om till grönt. Och det beror förstås på att en elmotor ger maximalt vridmoment redan från första sekunden, medan en konventionell förbränningsmotor först måste komma upp i varv.

Toppfarten är bara 130 kilometer i timmen. Fast å andra sidan – vad ska du med mera till när du ingenstans i Sverige får köra fortare än 120?

Opålitlig mätmetod

Batterikapaciteten är nu 32,3 kilowattimmar, vilket enligt WLTP-mätningen ska ge en räckvidd på 26 mil. Fjolårsmodellen kom enligt samma mätmetod max 16 mil. Men ingetdera stämmer när temperaturen pendlar runt nollstrecket. När batteriet är fullt, enligt bilens egen mätare, så anges räckvidden i vår bil till 18,7 mil. Då kan man välja två sparlägen, Eco respektive Eco+, där räckvidden i det sistnämnda läget ökar till 23,5 mil. Att bilen blir lite tröttare går att stå ut med, men inte att klimatanläggningen stängs av.

Förutom nämnda sparlägen kan man med växelspaken aktivera fem bromsenergiåtervinningslägen för att maximera räckvidden. De fungerar helt enkelt som motorbroms och används i stället för de hydrauliska bromsarna i exempelvis en utförsbacke.

Via en 40 kilowatts snabbladdare fylls batteriet till 80 procent på en timme. Med en laddbox hemma tar det fyra–fem timmar. När jag kopplade bilen till ett vanligt vägguttag i mitt garage visade mätaren att det krävdes drygt tio timmar för att ladda fullt.

Låg tyngdpunkt

Årets version av VW Up är baserad på den äldre NSF-plattformen och inte på den helt nya modulära MEB-plattformen, Modulare E-antriebs-Baukasten, som kommer att bli bas för i princip alla eldrivna bilar inom VW-gruppen. Batterierna är paketerade under golvet, vilket ger en låg tyngdpunkt och stabila köregenskaper.

Efter avdrag för klimatbonus hamnar priset på drygt 213 000 kronor. Fortfarande rätt dyrt för en så liten bil, med en teknik som många kanske också är lite osäkra inför – utvecklingen går just nu fort när det gäller miljöbilar. Då kanske leasing kan vara ett alternativ? 2 995 kronor i månaden kan det kosta.

I bra väder och med anständig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det är dags att sätta i sladden igen.
I bra väder och med anständig fart kommer man 26 mil med nya VW E-up innan det är dags att sätta i sladden igen.
Volkswagen E-up

Specifikationer

Grundpris: 273 600 kronor (minus 60 000 kr bonus).

Förbrukning: 14,6 kWh/100 km (WLTP).

Räckvidd på el: 256 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 0 g/km.

Kväveoxidutsläpp: 0 mg/km.

Motor: Elektrisk.

Kraftöverföring: 1-växlad, framhjulsdriven.

Skatt: 360 kronor.

Max effekt: 83 hästkrafter.

Max vridmoment: 212 Nm från 0 varv/min.

Tjänstevikt: 1 229 kg.

Längd/bredd/höjd: 3,60/1,65/1,47 meter.

Bagageutrymme: 251–959 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 11,9 sekunder.

Toppfart: 130 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

En tämligen beskedlig elmotor på 83 hästkrafter och en enkel transmission med en enda växel, som dock erbjuder ett par lägen för att motorbromsa och därmed generera elström. Eco och Eco+ sänker motoreffekten och stänger av luftkonditioneringen.

Ekonomi/miljö +++++ (5/5)

Bra pris efter 60 000 kronor i miljöbonus, låg skatt och förväntat bra andrahandsvärde. Nollutsläpp. Räckvidden på el är begränsad så här års.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Trots att bilen är byggd på en lite föråldrad plattform är den överraskande underhållande att köra och känns trygg även vid lite tuffare tag. Mycket tack vare batteriernas placering och den därmed låga tyngdpunkten.

Säkerhet +++ (3/5)

År 2011 fick VW Up fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest. I fjol fick den bara tre. Inte för att den blivit sämre utan för att testet blivit tuffare. En sådan här liten bil är nästan alltid i underläge i ett land där de flesta medtrafikanterna kör en betydligt större bil.

Helhet +++ (3/5)

En supermiljöbil med en prislapp som gör det möjligt för fler att åka eldrivet. 26 mils räckvidd om vädret är milt. Kul och enkel att köra, men trång där bak och med lite tveksam krocksäkerhet.

Två konkurrenter

Honda E

370 200 kronor. 136 hästkrafter. Räckvidd 22 mil.

Elmotor, bakhjulsdriven. Förbrukning 18 kWh/100 km. Ett nummer större än VW E-up men också en med betydligt större prislapp.

Skoda Citigo iV

268 400 kronor. 83 hästkrafter. Räckvidd 26 mil.

Elmotor, framhjulsdriven. Förbrukning 14,8 kWh/100 km. Kusin till VW E-up och byggd på samma plattform. Något billigare.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!