Med 70 procents högre batterikapacitet och nästan 17 000 kronor lägre pris blir Volkswagens instegsmodell i elbilsprogrammet nu mer användbar och dessutom tillgänglig för många fler.
Nej, VW E-up är kanske inte ekipaget man packar in familjen i för att åka på bilsemester, för snackar vi volymer är årets upplaga lika liten som fjolårets. Men i övrigt har den alltså blivit mera vuxen och uppfyller de flesta vardagliga behov.
Den är riktigt kul att köra, är välutrustad och ger en överraskande god komfort. Två vuxna färdas alldeles utmärkt, men där bak är det trångt och framsätenas ryggstöd skymmer nästan all sikt. Fast dagens barn tittar kanske mer i mobilen än på omgivningen? Och det är egentligen bara barn som ryms där.
Nästan 12 sekunder från start till 100 kilometer i timmen är inte så imponerande men de första 10–15 meterna klår E-Up faktiskt de flesta när trafikljusen slår om till grönt. Och det beror förstås på att en elmotor ger maximalt vridmoment redan från första sekunden, medan en konventionell förbränningsmotor först måste komma upp i varv.
Toppfarten är bara 130 kilometer i timmen. Fast å andra sidan – vad ska du med mera till när du ingenstans i Sverige får köra fortare än 120?
Opålitlig mätmetod
Batterikapaciteten är nu 32,3 kilowattimmar, vilket enligt WLTP-mätningen ska ge en räckvidd på 26 mil. Fjolårsmodellen kom enligt samma mätmetod max 16 mil. Men ingetdera stämmer när temperaturen pendlar runt nollstrecket. När batteriet är fullt, enligt bilens egen mätare, så anges räckvidden i vår bil till 18,7 mil. Då kan man välja två sparlägen, Eco respektive Eco+, där räckvidden i det sistnämnda läget ökar till 23,5 mil. Att bilen blir lite tröttare går att stå ut med, men inte att klimatanläggningen stängs av.
Förutom nämnda sparlägen kan man med växelspaken aktivera fem bromsenergiåtervinningslägen för att maximera räckvidden. De fungerar helt enkelt som motorbroms och används i stället för de hydrauliska bromsarna i exempelvis en utförsbacke.
Via en 40 kilowatts snabbladdare fylls batteriet till 80 procent på en timme. Med en laddbox hemma tar det fyra–fem timmar. När jag kopplade bilen till ett vanligt vägguttag i mitt garage visade mätaren att det krävdes drygt tio timmar för att ladda fullt.
Låg tyngdpunkt
Årets version av VW Up är baserad på den äldre NSF-plattformen och inte på den helt nya modulära MEB-plattformen, Modulare E-antriebs-Baukasten, som kommer att bli bas för i princip alla eldrivna bilar inom VW-gruppen. Batterierna är paketerade under golvet, vilket ger en låg tyngdpunkt och stabila köregenskaper.
Efter avdrag för klimatbonus hamnar priset på drygt 213 000 kronor. Fortfarande rätt dyrt för en så liten bil, med en teknik som många kanske också är lite osäkra inför – utvecklingen går just nu fort när det gäller miljöbilar. Då kanske leasing kan vara ett alternativ? 2 995 kronor i månaden kan det kosta.