Välutrustad småbil med medelmåttiga egenskaper

Det var en gång en tysk och en fransos som slog sina påsar ihop. Rättare sagt köpte franska PSA-koncernen hela Opel och det första resultatet är en nya Opel Corsa, som delar teknik med bland annat nya Peugeot 208.

Corsa finns bara med fem dörrar och halvkombikaross på den svenska marknaden. Det borgar för en praktisk vardagsbil.

Corsa finns bara med fem dörrar och halvkombikaross på den svenska marknaden. Det borgar för en praktisk vardagsbil.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Livsstil & fritid2020-06-15 08:21

Corsa är Opels för närvarande äldsta modellnamn som fortfarande är i bruk. När småbilen Corsa lanserades 1982 var det nog ingen som kunde föreställa sig att det namnet skulle överleva alla de andra.

Efter att ha ägts av amerikanska General Motors ända sedan 1929 såldes Opel 2017 till franska PSA, som på hemmaplan har märkena Citroën, DS och Peugeot. När jag hoppar in i nya Opel Corsa möter jag en växelväljare för automatlådan som är välbekant från flera av Peugeots och DS Automobiles bilmodeller.

Franska kusiner

Utan kaross skulle släktskapet bli än tydligare. Nya Corsa, som är den sjätte generationen, delar all teknik med nya Peugeot 208 och har flera andra franska kusiner. Utöver växelväljaren är det svårt att se något som helst släktskap mellan Corsa och övriga PSA-bilar. Exteriören har en tydlig Opelprägel men är lite mer kavat än tidigare. Invändigt är det också en välbekant atmosfär i testbilen med lite pigga färginslag och bekväma framstolar. Men den mer ombonade och i varierande grad luxuösa känsla som PSA försöker ympa in i Peugeots bilar saknas.

Testbilen har dessutom den starkaste motorn i programmet, en trecylindrig, 1,2-liters bensinmotor på 130 hästkrafter. Den är kopplad till en åttaväxlad automatlåda och så långt är det mest solsken.

Mycket vibrationer

Trecylindriga motorer har ett lite egensinnigt ljud som kan vara ganska trivsamt. Men i Corsa är det oväntat påträngande. Överlag förefaller bilen lite sämre isolerad än de franska PSA-bilar vi kört på sistone. Framför allt känns Corsa stramare i fjädringen, den är påtagligt hårdgående över ojämn vägbana och släpper även igenom förvånansvärt mycket vibrationer från drivlinan.

Mest intressant är kanske att PSA grundat klokt genom att från början anpassa den nya plattformen för eldrift. Såväl Opel Corsa som dess kusiner finns från start i eldrivna versioner. Bensin- och dieselmotorer finns i spannet 75–130 hästkrafter och i det enklaste utförandet med minsta motorn kostar Corsa 179 900 kronor. I skrivande stund pågår en kampanj som sänker det priset till 154 900 kronor – en drastisk rabatt på en ny bil.

Testbilen kostar normalt 264 900 kronor men under kampanjen 239 900 kronor. Det finns även prisvärda och för klassen lite ovanliga tillbehör som avancerade matrixstrålkastare, det vill säga led-ljus.

Hur långt räcker det? Det är inga större fel på nya Corsa – men det är heller inte någon bil som ger direkt mersmak. Ändå är det nog för tidigt att pensionera modellnamnet.

Släktskapet med övriga Opelmodeller är tydligt, samtidigt som Corsa markerar en nystart.
Släktskapet med övriga Opelmodeller är tydligt, samtidigt som Corsa markerar en nystart.
Opel Corsa GS Line 130

Specifikationer

Grundpris: 264 900 kronor.

Förbrukning: 5,6–6,4 liter/100 km (WLTP).

Koldioxidutsläpp: 127–144 gram/km (WLTP).

Kväveoxidutsläpp: 26 mg/km (gäller testexemplaret, WLTP).

Motor: 1,2-liters trecylindrig bensin.

Kraftöverföring: 8-växlad automatisk växellåda, framhjulsdrift.

Skatt: 3 148 kronor (gäller testexemplaret).

Max effekt: 130 hästkrafter vid 5 500 varv/minut.

Max vridmoment: 230 newtonmeter vid 1 750 varv/minut.

Tjänstevikt: 1 233 kg (testexemplaret 1 259 kg).

Längd/bredd/höjd (i meter): 4,06/1,77/1,43.

0–100 km/tim: 8,7 sek.

Toppfart: 208 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++ (3/5)

En trecylindrig 1,2-litersmotor på 130 hästkrafter gör Corsa pigg, men den är ganska dåligt isolerad och bidrar med både surr och vibrationer. Den åttaväxlade automatlådan gör god tjänst i den lilla bilen.

Ekonomi +++ (3/5)

Tillfälliga kampanjer är vanskliga att bedöma i en artikel. Men likafullt är det anmärkningsvärt att Opel redan från start kampanjar Corsa med häftiga rabatter. Ordinarie pris är inte heller satt i ovankant i jämförelse med konkurrenterna och det finns gott om prisvärda tillval och paketutrustningar.

Miljö ++ (2/5)

PSA har vinnlagt sig om att sänka vikten och nya Corsa uppges vara upp till 108 kilo lättare än den förra, som konstruerades under General Motors ägarskap. Låg vikt gynnar bränsleförbrukningen, men sensationellt snål är inte Corsa med 130 hästkrafter. Snarare mitt i fältet.

Köregenskaper +++ (3/5)

Corsa är pigg att köra, styrning och fjädring är åt det stunsiga hållet. Men komforten är inte på topp och det finns bilar i denna klass med – positivt sett – mer storbilskänsla. Innerutrymmena är okej.

Säkerhet +++ (3/5)

När Euro NCAP testade nya Corsa räckte delpoängen i de olika bedömningsgrenarna bara till totalt fyra stjärnor av fem. Det är anmärkningsvärt att en ny bilmodell från en etablerad tillverkare inte kammar hem full pott.

Helhet +++ (3/5)

Adekvat är ett ord som ofta kunnat ringa in Opels bilar. Förnuftiga och när det bjuds guldkant sker det också med förnuft. Det gäller även nya Corsa, en småbil som trots att den är helt ny inte känns särskilt ny. Hård fjädring och högt buller gillas inte, pigg motor och rekorderlig förarmiljö finns på pluskontot.

Två konkurrenter

Kia Rio GT-Line DCT-7

207 900 kronor. 120 hästkrafter. 142 gram/km (WLTP).

Kia säljer bra i Sverige och har attraktiva priser. I skrivande stund har även Kia en kampanj som sänker priset på versionen med automatlåda och högsta utrustningsnivån till 192 900 kronor. Sju års garanti lockar också för många köpare.

Nissan Micra Tekna IG-T 100 Xtronic

218 240 kronor. 100 hästkrafter. 141–146 gram/km.

Micra var en gång i tiden storsäljare på den svenska marknaden. Trots att en helt ny och poppigt konfigurerad version kom för ett par år sedan har den inte tagit för sig. Väsentligt svagare motor än den testade Corsaversionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!