Corsa är Opels för närvarande äldsta modellnamn som fortfarande är i bruk. När småbilen Corsa lanserades 1982 var det nog ingen som kunde föreställa sig att det namnet skulle överleva alla de andra.
Efter att ha ägts av amerikanska General Motors ända sedan 1929 såldes Opel 2017 till franska PSA, som på hemmaplan har märkena Citroën, DS och Peugeot. När jag hoppar in i nya Opel Corsa möter jag en växelväljare för automatlådan som är välbekant från flera av Peugeots och DS Automobiles bilmodeller.
Franska kusiner
Utan kaross skulle släktskapet bli än tydligare. Nya Corsa, som är den sjätte generationen, delar all teknik med nya Peugeot 208 och har flera andra franska kusiner. Utöver växelväljaren är det svårt att se något som helst släktskap mellan Corsa och övriga PSA-bilar. Exteriören har en tydlig Opelprägel men är lite mer kavat än tidigare. Invändigt är det också en välbekant atmosfär i testbilen med lite pigga färginslag och bekväma framstolar. Men den mer ombonade och i varierande grad luxuösa känsla som PSA försöker ympa in i Peugeots bilar saknas.
Testbilen har dessutom den starkaste motorn i programmet, en trecylindrig, 1,2-liters bensinmotor på 130 hästkrafter. Den är kopplad till en åttaväxlad automatlåda och så långt är det mest solsken.
Mycket vibrationer
Trecylindriga motorer har ett lite egensinnigt ljud som kan vara ganska trivsamt. Men i Corsa är det oväntat påträngande. Överlag förefaller bilen lite sämre isolerad än de franska PSA-bilar vi kört på sistone. Framför allt känns Corsa stramare i fjädringen, den är påtagligt hårdgående över ojämn vägbana och släpper även igenom förvånansvärt mycket vibrationer från drivlinan.
Mest intressant är kanske att PSA grundat klokt genom att från början anpassa den nya plattformen för eldrift. Såväl Opel Corsa som dess kusiner finns från start i eldrivna versioner. Bensin- och dieselmotorer finns i spannet 75–130 hästkrafter och i det enklaste utförandet med minsta motorn kostar Corsa 179 900 kronor. I skrivande stund pågår en kampanj som sänker det priset till 154 900 kronor – en drastisk rabatt på en ny bil.
Testbilen kostar normalt 264 900 kronor men under kampanjen 239 900 kronor. Det finns även prisvärda och för klassen lite ovanliga tillbehör som avancerade matrixstrålkastare, det vill säga led-ljus.
Hur långt räcker det? Det är inga större fel på nya Corsa – men det är heller inte någon bil som ger direkt mersmak. Ändå är det nog för tidigt att pensionera modellnamnet.