Bränsleceller, som använder väte som bränsle, ses som en av vägarna framåt för att elektrifiera lastbilar och andra tunga fordon.
Nu startar AB Volvo och Daimler, två av världens största lastbilstillverkare, ett gemensamt samriskbolag för storskalig produktion av bränsleceller.
Koncernerna har skrivit på ett preliminärt, icke-bindande avtal, som innebär att Volvo kommer att köpa 50 procent av bolaget för motsvarande cirka 6,5 miljarder kronor.
I gengäld lägger Daimler in samtliga delar av koncernens redan befintliga arbete kring bränsleceller.
– Jag vill inte gå in på de exakta siffrorna, men det är den värderingen vi har hamnat på, säger Volvos vd och koncernchef Martin Lundstedt i en telefonkonferens efter beskedet.
"Niosiffriga belopp"
Tanken är att samarbetet ska minska utvecklingskostnaderna och snabba på arbetet. Enligt Martin Daum, vd för Daimler Trucks, kommer de båda bolagen dock även framöver att behöva investera stora belopp.
Det handlar enligt Daum om "niosiffriga belopp" i euro räknat.
– Det är svårt att ge exakta siffror. Men det kommer att vara mycket och när jag nämnde niosiffriga belopp innebär det minst 100 miljoner euro var, det vill säga 200 miljoner euro (motsvarande cirka 2,2 miljarder kronor), säger han.
– Det är en bra start, men det kommer definitivt inte att räcka för att nå fullskalig produktion.
Både Daimler och Volvo har en rad andra stora varumärken i sina koncerner. De har samtidigt en gemensam storägare i kinesiska Geely, som enligt Martin Daum dock inte har något att göra med samarbetet kring bränslecellerna.
– Jag tror inte ens att Geely varit informerat om det här, säger han.
Fortsatt konkurrens
Bränslecellsbolaget kommer till en början att ha omkring 250 anställda och ha sitt huvudkontor i Nabern i södra Tyskland, där Daimlerägda Mercedes i dag har sitt bränslecellsbolag.
Volvo och Daimler har som målsättning att den respektive serieproduktion av tunga fordon med bränsleceller ska vara i gång under andra halvan av 2020-talet.
– Det är viktigt att poängtera några saker. För det första att samarbetet måste godkännas av de berörda myndigheterna, säger Martin Lundstedt.
– För det andra, även om vi går ihop om bränslecellsteknologin fortsätter vi självklart att vara konkurrenter på alla andra områden.