Under 2020 genomförde myndigheten 6 000 kontroller för att se om serveringsställena lämnade rätt information – men i 13 procent av fallen fick kontrollanterna felaktig information om maten. Det handlade exempelvis om vanliga allergener såsom mjölk, ägg och jordnötter.
"Att det så pass ofta riskerar att bli fel när någon ber att få veta om allergener i maten på serveringsställen är mycket allvarligt. Det kan leda till allvarliga reaktioner om en allergisk person får i sig det som de är allergiska mot", säger Ylva Sjögren Bolin, rådgivare på Livsmedelsverket, i ett pressmeddelande.
Har skyldighet
Personer som är allergiska eller överkänsliga mot vissa ingredienser ska kunna lita på att en restaurang ger rätt information om vad som finns i maten de serverar, skriver myndigheten. Restauranger och andra som lagar mat som inte är färdigförpackad är därmed skyldiga att kunna uppge om maten de serverar innehåller allergener.
Den som fått felaktig information om allergener på ett serveringsställe uppmanas att höra av sig till livsmedelskontrollen i sin kommun.
Astma- och Allergiförbundet ser allvarligt på uppgifterna från Livsmedelsverket.
– Det här kan få stora konsekvenser för dem med svåra allergier. Man ska ju kunna lita på restauranger, det är inget konstigt att man som kund förväntar sig det, säger förbundets generalsekreterare Kristina Ljungros.
"Hinder i vardagen"
Hon menar att många av dem som lever med matallergier känner rädsla för att gå ut och äta eller fika.
– Det är en stor del av det sociala livet för många så det blir ett hinder i vardagen. Framför allt om man lever med svåra allergier, det här kan ju få väldigt allvarliga konsekvenser.
Kristina Ljungros anser att det behövs mer kunskap och vill se ett nationellt kunskapscentrum för matallergi.
– Ge en myndighet ett tydligt uppdrag att jobba med matallergi. Om nu mat är en prioriterad fråga måste vi också satsa på ökad kunskap men också uppföljning kring matallergier.