Mellan 55 och 58 procent av alla svenskar äter en semla på fettisdagen, ett normalt år. Uppemot 40 procent av dessa bjuds på bakverket på sin arbetsplats.
– Nu när många jobbar hemifrån är risken stor att arbetsgivarna inte kommer köpa lika mycket semlor, säger Martin Lundell, vd på branschorganisationen Sveriges bagare och konditorer.
Branschen har redan gått på knäna i nästan ett år, enligt Martin Lundell, fem procent av medlemsföretagen har gått i konkurs sedan pandemin startade.
– Det är mycket, mycket mer än ett vanligt år, och vi har inte sett slutet på pandemin än.
Halverad försäljning
Nu sätter många sitt hopp till branschens livboj, fettisdagen, som i år infaller 16 februari. Normalt sett är det den dag på hela året då bagare och konditorer har mest att göra men i år är många oroliga för att kunderna inte ska konsumera som de brukar.
– Vår farhåga är att försäljningen kan sjunka med så mycket som hälften. Vill man ha kvar sitt lokala hantverksbageri så behöver man gå och stödhandla, säger Martin Lundell.
Den traditionella semlan är alltid den som säljer överlägset mest, men de senaste åren har även olika "specialsemlor" fått mycket uppmärksamhet. Det startade med semmelwrapen, berättar Martin Lundell, och snart följde bland andra nutellasemlan och prinsesstårtesemlan.
– Jag tror inte att det blir lika stort fokus på nya semlor i år. Vår bransch går på knäna och då försöker man dra ner sortimentet för att undvika svinn, så jag tror man väntar lite med nya varianter.
Toalettrullebakelse
Men en coronasemla tror han ändå att det blir.
– Det är jag helt övertygad om. I början av pandemin när det hamstrades toapapper så kom direkt "toalettrullebakelsen". Det är häftigt med det här skrået, att det är ett hantverksskrå och bakelserna tillverkas för hand så det är lätt att vara kreativ.
Exakt hur coronasemlan kan se ut och smaka är han inte lika säker på.
– Det får väl vara mycket glädje och njutning i den, det behöver svenska folket. En resa i sinnena eftersom vi inte får resa fysiskt.