Svenska medier utmärker sig i jämställdhetsarbetet. 38 procent av dem som syns och hörs i nyhetsflödet är kvinnor. Detta är ett “rejält kliv” framåt jämfört med de mätningar som gjorts sedan sekelskiftet då andelen legat på 30-32 procent.
Detta kan jämföras med de "myrsteg" som tas globalt sett. Sedan mätningarna startade 1995 har andelen kvinnor i medier bara ökat från 17 till 25 procent 2020.
Enligt rapporten “Räkna med kvinnor 2020” som tagits fram vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) vid Göteborgs universitet tillsammans med Medieinstitutet Fojo är det är främst inom dagspressen som kvinnor syns oftare. Men även inom andra medier tar kvinnorna mer plats.
Inom onlinenyheterna är en högre andel än tidigare, 34 procent, kvinnor. Dessutom är 77 procent av nyhetspresentatörerna och 44 procent av nyhetsreportrarna kvinnor.
Systematiserat arbete
Rapportförfattarna förklarar ökningarna med att flera redaktioner systematiserat sitt genus- och jämställdhetsarbete.
– Det vi tror förändrats är att jämställdheten i utbudet har blivit en ledningsfråga, säger Maria Edström, docent i journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet.
Andelen kvinnliga experter i nyhetsflödet är dock oförändrat låg, 21 procent. Men när det kommer till talespersoner är andelen högre, 37 procent, i Sverige än det europeiska snittet på 28 procent. Kvinnor får oftast vara med när medierna söker efter personliga erfarenheter.
Män om brott
Om ämnet handlar om brott och straff är det oftast män som uttalar sig medan kvinnor syns betydligt oftare när det handlar om kändisar, kultur och sport.
Politiker är den vanligaste rollen för den som medverkar i nyheterna. Men andelen kvinnliga politiker i medier, 31 procent, speglar inte riktigt fördelningen i riksdagen där 46 procent är kvinnor.
När det gäller olika yrkesgruppers medverkan så följer Sverige övriga Europa. Sverige har genomgående en högre andel kvinnor inom de flesta yrken förutom akademiker och läkare. En påfallande skillnad finns bland sportföreträdarna, 41 procent var kvinnor i svenska medier medan europasnittet stannade på 19 procent.
– Nästa steg för medierna måste vara att diskutera nyhetsvärderingen så att kvinnor och deras erfarenheter inte kommer i skymundan, Maria Edström.