Redan från årsskiftet är det tänkt att det nya mediestödet ska börja gälla. Pengarna, som går till redaktioner runt om i landet, är i vissa fall helt avgörande för tidningar och nyhetssajter i en tid av knivskarp konkurrens om uppmärksamheten och en vikande annonsmarknad.
– Det är en stor omstöpning, så det är klart att det påverkar många redaktioner, säger Kajsa Rohdin, enhetschef på Myndigheten för press radio och tv.
Men trots att det nya mediestödet snart ska vara på plats är lagen inte ens klubbad i riksdagen. Den ska därefter godkännas i EU-kommissionen, innan den kan träda i kraft.
Eftersom tiden är så knapp valde myndigheten att redan i somras skicka ut ett utkast på föreskrifter – alltså hur lagen som ännu inte finns ska tolkas – på remiss till bland annat mediehus.
"Djup osäkerhet"
Branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU) skriver att hanteringen skapat "en djup osäkerhet och oförutsägbarhet" bland medlemsföretagen.
– Det finns frågetecken. Det handlar om tidtabellen och en oro att införandet av den nya modellen riskerar att försenas. Och det finns frågetecken gällande vissa definitioner och prioriteringar av stödet, säger Bonnier News Thomas Matsson, som leder arbetsgruppen för mediestödet hos TU.
Förlorare i det nya systemet är antagligen mer nischade tidningar som ges ut på nationell nivå, till exempel Dagen, en tidning på kristen grund, med 36 anställda.
– Det är sannolikt till vår nackdel, dessvärre, säger vd:n och chefredaktören Felicia Ferreira.
Tidningen fick 17,7 miljoner kronor i driftstöd i år. Hon räknar med betydligt mindre pengar – om ens något – när övergångsperioden är över. Hon säger att det finns en osäkerhet bland de anställda, men samtidigt en kämpaglöd.
Vad konsekvenserna blir är osäkert, framför allt då så mycket ännu är oklart.
– Vi kommer att vara tvungna att anpassa oss och göra förändringar, men jag är övertygad om att vi överlever, säger hon.
Gratistidningarna vinnare
På NTM, där titlar som Upsala Nya Tidning och Norrländska Socialdemokraten ingår, är Nils Olauson positiv till det nya mediestödet och inriktningen mot lokal och regional journalistik, men tycker också att det är problematiskt med osäkerheten.
– Det är en utmaning att det är så mycket som fortsatt inte är klargjort, ur vårt perspektiv.
Även TU är positiva till stödets nya inriktning. Thomas Mattsson lyfter också fram att det fokuserar på originaljournalistik och prioriterar små, lokala medier.
– Om man läser alla remissvar så kan man få intrycket att det finns mycket kritik mot mediestödet, men syftet är att peka på rätt tekniska detaljer. Vi är positiva till att det moderniseras, säger Mattsson.
I det nya stödet söker företag pengar för att täcka lönekostnader för redaktionell personal – till exempel reportrar, redaktörer och fotografer. Det spelar ingen roll om det är papper eller sajt, om det är text, ljud eller bild eller om det är gratis- eller betaltjänster.
– De som är de stora vinnarna är gratistidningar, som aldrig tidigare fått presstöd, säger Mattsson.