Hemvärnet bistår i oljesanering

Hemvärnet har anslutit till oljesaneringen längs Blekingekusten. En bärgningsplan har upprättats och väntar på godkännande. –När den är godkänd kan man gå vidare med bärgningen, säger Valdemar Lindekrantz på Kustbevakningen.

Saneringsarbetet fortsätter under lördagen längs Blekingekusten där Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och länsstyrelsen fått hjälp av Hemvärnet. Bild från den 26 oktober.

Saneringsarbetet fortsätter under lördagen längs Blekingekusten där Kustbevakningen, Sölvesborgs kommun och länsstyrelsen fått hjälp av Hemvärnet. Bild från den 26 oktober.

Foto: Johan Nilsson/TT

Miljö2023-10-28 13:51

Kustbevakningen har under helgen förstärkt sina resurser längs en milslång kuststräcka mellan Hörvik och Lörby Kladd i Sölvesborgs kommun. Ett 30-tal hemvärnssoldater och ett 20-tal av Kustbevakningens aspiranter deltar i saneringsarbetet.

– Vi fortsätter att leta olja till havs utan att hitta någon. Den vi påträffar är den som kommer upp till land längs vattenbrynet, säger Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen.

Under lördagsförmiddagen hade sammanlagt 25 000 liter olja och oljeavfall sanerats. Hur mycket som totalt sett läckt ut ur det grundstötta fartyget Marco Polo är ännu okänt, men Kustbevakningen räknar med att mer olja kan nå land de närmsta dagarna.

Saneringsarbetet försvåras av att oljan sjunkit ned mot botten i det kalla vattnet.

Presenterat bärgningsplan

Det var den 22 oktober som passagerarfärjan gick på grund i Hanöbukten i Blekinge på väg från Trelleborg till Karlshamn. Ombord finns ytterligare 300 000 liter olja i tankar som hittills är oskadda. Enligt Kustbevakningen ökar risken för nya utsläpp ju längre fartyget blir liggandes.

Rederiet TT-Line har nu anlitat ett bärgningsbolag som presenterat en detaljerad plan för hur bärgningen ska genomföras. Nästa steg är att Kustbevakningen och Transportstyrelsen ska godkänna planen innan man kan påbörja arbetet.

Tömma oljetankar

Det är enligt Valdemar Lindekrantz oklart hur länge ett godkännande kan dröja. Under lördagen befann sig personal från Kustbevakningen ombord på fartyget för att gå igenom planen tillsammans med bärgaren.

– Innan man drar loss fartyget kommer man vilja tömma de oskadda tankarna på bränsle. För att kunna tömma den tjocka oljan måste den värmas upp till en viss temperatur innan den kan pumpas över. Det är många osäkerhetsfaktorer, men allas mål är att komma vidare så fort som möjligt.

Under lördagen anländer en tankbåt till platsen för att förbereda tömningen av kvarvarande olja. Två oljetrålare inlånade från EU:s sjösäkerhetsbyrå EMSA har sjösatts och är tänkta att användas för att fånga upp olja som sjunkit under vattenytan.

Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen.
Larmet om grundstötningen kom klockan 06.25 på söndagen.
Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!