Kommuner dÄligt förberedda pÄ oljeutslÀpp

Landets regioner och kommuner brister i beredskapen pĂ„ oljeutslĂ€pp. Ingen av regionerna – och bara en av tio kommuner – har övat pĂ„ sin plan för oljeskydd de senaste Ă„ren, enligt en tidigare granskning.
–De blir vĂ€ldigt ofta hyllvĂ€rmare, sĂ€ger Maria Granberg, forskare pĂ„ IVL.

Saneringen av olja frÄn naturreservatet Spraglehall vid KrokÄs började den 23 oktober, dagen efter att fartyget Marco Polo gick pÄ grund.

Saneringen av olja frÄn naturreservatet Spraglehall vid KrokÄs började den 23 oktober, dagen efter att fartyget Marco Polo gick pÄ grund.

Foto: Johan Nilsson/TT

Miljö2023-11-03 05:31

Det rÄder febril aktivitet i Karlshamn och Sölvesborg, de tvÄ kommuner som först drabbats av att den klibbiga, svarta oljan nÄtt land efter fÀrjan Marco Polos grundstötning. Personal snabbutbildas, lÀnsar och stranddukar lÀggs ut, tÄng krattas bort och samverkan har upprÀttats.

– Jag tycker att det verkar som att det kommit i gĂ„ng ganska bra nu med organisationen. Men att det dragit ut pĂ„ tiden tycker jag hĂ€nger ihop med att man satsar lite för lite pĂ„ att ha en beredskap nĂ€r det gĂ€ller oljespill, sĂ€ger Maria Granberg, forskare pĂ„ IVL och med i oljejouren vid IVL Svenska Miljöinstitutet.

Även staten har till viss del minskat sin satsning pĂ„ oljeberedskap. Mellan 1980 och 2015 fanns en statligt finansierad oljejour, som samlade kunskap och gav rĂ„d om bekĂ€mpnings- och saneringsarbetet. IVL:s oljejour sker numera pĂ„ ideell basis, enligt Maria Granberg.

– Regeringen har verkligen nedprioriterat det hĂ€r. Det Ă€r nĂ„got som man förvĂ€ntar sig att det ska fixa sig av sig sjĂ€lv.

NÀr oljan nÄr land Àr det kommunerna som har ansvaret. Maria Granberg sÀger att i ekonomiskt tuffa tider tenderar man att dra in pÄ förberedelser för saker som hÀnder sÀllan.

Hon hÄller i en utbildning i oljeskadeskydd som Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) anordnar.

– Den Ă€r i fyra steg. Oftast sĂ„ har inte kommuner rĂ„d att skicka personer sĂ„ att de lĂ€r sig allting, utan man gĂ„r steg ett.

"TrÀngs undan"

MSB genomförde en kartlÀggning av oljeskyddsberedskapen i Sverige 2021. Bland kustkommunerna (inklusive dem vid de stora sjöarna) har bara drygt hÀlften av kommunerna tagit upp risken för oljespill i sina risk- och sÄrbarhetsanalyser.

Teknikkonsulter, IVL och Riksrevisionen har genom Ären varnat för brister. MSB:s tillsynsansvarige Anders Edstam sÀger att den samlade bilden Àr att oljeskyddet Àr eftersatt.

– Det har trĂ€ngs undan av alla andra tusen saker som kommuner ska fokusera och tĂ€nka pĂ„.

KartlÀggningen visade att ingen av regionerna övat pÄ sin plan de senaste fem Ären. Bland kommunerna var siffran tio procent.

– De blir vĂ€ldigt ofta hyllvĂ€rmare. De uppdateras inte alltid sĂ„ ofta som de skulle göras, vilket ofta Ă€r pĂ„ grund av kunskaps- och resursbrist, sĂ€ger Maria Granberg.

Anders Edstam hÄller med, Àven om det finns positiva undantag runt om i landet. Han framhÄller att övning ocksÄ Àr ett sÀtt att ta reda pÄ om planerna faktiskt fungerar som tÀnkt.

Med dÄlig beredskap blir kommunerna lÄngsamma, och riskerar dÀrmed att förvÀrra konsekvenserna nÀr olyckan Àr framme.

– Även med god planering kan man inte skydda allt, men man fĂ„r mycket bĂ€ttre förutsĂ€ttningar. Utöver de naturmĂ€ssiga vĂ€rdena Ă€r det ocksĂ„ ekonomiska vĂ€rden, för det Ă€r vĂ€ldigt dyrt att sanera. Ju tidigare man kan fĂ„nga oljan i förloppet desto billigare blir det.

Pandemin kom emellan

Blekinges kustkommuner har en oljeskyddsplan frÄn 2017. I den stÄr att den ska revideras vart fjÀrde Är, men det har inte skett. Sölvesborgs kommun deltog i en stor övning 2018.

– DĂ€refter tog man fram en plan för att gĂ„ vidare med interna övningar och utbildningar, det skulle ske 2020. DĂ„ kom pandemin, sedan kom kriget, vilket har pĂ„verkat vĂ„ra utbildningsinsatser, sĂ€ger kommunikationschefen Lisa Svanberg.

TT: Har ni varit förberedda pÄ en sÄdan hÀr hÀndelse?

– Det skulle jag sĂ€ga att vi inte varit fullt ut, med tanke pĂ„ att vi inte kunnat göra de utbildningsinsatser vi hade velat, sĂ€ger hon.

Fakta: OljeutslÀppet frÄn Marco Polo

PassagerarfÀrjan TT-Line Marco Polo, som Àr flaggad i Cypern, var pÄ vÀg frÄn Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsÀtta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget pÄ grund. Larmet kom klockan 06.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött pÄ grund och börjat lÀcka olja.

DĂ€refter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick pĂ„ ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nÄdde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pÄgÄtt lÀngs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet men fastnade snart pÄ ett annat, och ett nytt oljeutslÀpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besÀttningen förlitade sig enbart pÄ den i dimman. TvÄ besÀttningsmÀn har i ett strafförelÀggande dömts till 50 dagsböter vardera för vÄrdslöshet i sjötrafik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!