TT-Line har varit sparsmakad med kommentarer efter färjan Marco Polos grundstötning den 22 oktober. Tystnaden och frånvaron vid den pågående saneringen av stränderna har retat upp människor, inte minst eftersom bolaget fortsätter att göra reklam för nöjesresor på sociala medier – om att fira jul i Tyskland, käka marsipan i Lübeck och tanka elbil på de nya "gröna" färjorna.
Däremot nämns inget om oljeutsläppen.
I kommentarsfälten på Facebook flödar kritiken, enligt Blekinge Läns Tidning (BLT):
”Ta ansvar för vad ni har gjort med miljön och djurlivet.”
”Kliv ur er bubbla och hjälp till med saneringen. Matcha nu de bidrag som gjorts av WWF och lokala näringsidkare så att vi får lite mer utrustning på plats och fler volontärer.”
”Green ship”? Stränderna i Blekinge är svarta, likaså fåglarna.”
”Hur kan ett stort företag som TT-Line vägra svara på frågor och inte låtsas om omfattningen på skadorna de orsakat i sina torftiga och skönmålande pressmeddelanden på hemsidan?”
Under eftermiddagen skriver rederiet i ett mejl till TT det är "medvetet om den påverkan som incidenten har orsakat och tar händelsen på största allvar."
"Vårt fulla fokus nu är att mildra effekterna av incidenten så bra som möjligt, att undvika ytterligare kontaminering och att bärga fartyget, i nära samarbete med de berörda myndigheterna och övriga parter", skriver TT-Line.