Årsmedelvärdet av kvävedioxid har minskat från 40 till 20 mikrogram på de mest trafikerade gatorna i innerstan, visar en sammanställning från mätstationer som kontrollerar luften.
Luftkvalitén har kontrollerats i 20–30 år och under den tiden har en stor förbättring skett, rapporterar SVT.
"Stockholmsluften mår nu ganska bra", säger Lars Burman, miljöutredare på Stockholms stads miljöförvaltning.
Biltrafiken, som är den största källan till utsläpp, har blivit renare, med fler elbilar och färre dieselbilar.
Hornsgatan har sedan 2020 varit en miljözon klass 2, där bland annat äldre bensin- och dieseldrivna bilar är förbjudna. Men efterlevnaden har varit dålig, och miljözonen har endast lett till minskade utsläpp av kvävedioxid med ungefär två procent.
– Så det är väldigt lite. Hade man följt regelverket så hade det varit ungefär tio procent i stället, säger Lars Burman till SVT.
2024 ska det bli förbjudet att köra fossildrivna bilar i vissa delar av innerstaden i Stockholm, när miljözon klass 3 införs i Gamla stan och vissa delar av stadskärnan.