Vinden i Pukaviksbukten tilltog på söndagen. Det gjorde att färjan Marco Polo, som stått på grund i området sedan den 22 oktober, gick loss från grundet och drev ett hundratal meter ut på djupare vatten.
Nu har fartyget stött på grund tre gånger.
– Det finns en större mängd olja i vattnet efter den nya grundstötningen. Det är väldigt allvarligt, säger Valdemar Lindekrantz vid Kustbevakningen.
Fartyget har omfattande skador, totalt rör det sig om tre skadade tankar som innehåller 160 kubikmeter olja.
Under måndagen tog Kustbevakningen upp cirka 20 kubikmeter olja. Det innebär att den totala mängden upptagen olja nu är cirka 50 kubikmeter.
Sanerar oljeskadade fåglar
Kustbevakningens prognos pekade tidigt på att olja från det senaste utsläppet rör sig norrut mot Karlshamn i Blekinge och Norje Boke i Sölvesborg.
Tobias Bogholt på Kustbevakningen säger att man prioriterar att begränsa utsläppet från fartyget och att fånga upp oljan i havet innan den når land.
– Vi har som högsta prioritet att begränsa utsläppet från haveristen, säger han vid en presskonferens.
Anders Borgman, kris- och beredskapssamordnare i Sölvesborgs kommun, uppger att det finns rapporter om olja så långt som 70 kilometer från fartyget.
– Vi plockar in fåglar från andra kommuner och sköter saneringen av dem här i Sölvesborg, säger han.
Sjunker i kylan
Kustbevakningen har fortsatt problem med att fånga upp den olja som läckte ut vid den första och andra grundstötningen. Den har sjunkit under vattenytan på grund av kalla vattentemperaturer och går inte längre att hitta.
– Den olja som läckte ut i går ligger på vattenytan. Det gör att vi kan lokalisera den och fånga upp den. Vi har fartyg ute som samlar upp all olja som de påträffar, säger Lindekrantz och fortsätter:
– Vi försöker jobba på snabbt just nu eftersom vi inte vet hur länge vi kommer att kunna lokalisera oljan.
TT: Hur kunde det här inträffa med tanke på vetskapen om att fartyget är ytterst känsligt för nya stötar?
– Svårigheten ligger i flera olika delar. Den ena biten är att det finns osäkerheter kring fartygets skick. Men den stora osäkerhetsfaktorn är vädret. Det påverkar hur fartyget rör sig, mängden olja som läcker ut och hur den driver ut i havet. I helgen har det regnat och varit blåsigt, säger Lindekrantz.
Måste byta plan
Rederiet TT-Line har arbetat på en bärgningsplan som Kustbevakningen och Sjöfartsverket ska godkänna utifrån ett säkerhetsperspektiv.
Kustbevakningen har tidigare uppgett att arbetet är tidskrävande.
– Nu kommer man att behöva göra en ny plan eftersom hon (Marco Polo) står på ett nytt grund. Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, säger Lindekrantz.