Skadade tankar innehåller 160 kubikmeter olja

Planen var att pumpa ut olja från det grundstötta färjan Marco Polo i Pukaviksbukten. I stället uppstod en större läcka – och ännu mer olja rinner ut i havet. –Fartyget har väldigt omfattande skador, så det är inte bara ett hål, säger Tobias Bogholt på Kustbevakningen.

Den grundstötta färjan Marco Polo och bogserbåten Max. Arkivbild.

Den grundstötta färjan Marco Polo och bogserbåten Max. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Miljö2023-10-30 16:04

Vinden i Pukaviksbukten tilltog på söndagen. Det gjorde att färjan Marco Polo, som stått på grund i området sedan den 22 oktober, gick loss från grundet och drev ett hundratal meter ut på djupare vatten.

Nu har fartyget stött på grund tre gånger.

– Det finns en större mängd olja i vattnet efter den nya grundstötningen. Det är väldigt allvarligt, säger Valdemar Lindekrantz vid Kustbevakningen.

Fartyget har omfattande skador, totalt rör det sig om tre skadade tankar som innehåller 160 kubikmeter olja.

Under måndagen tog Kustbevakningen upp cirka 20 kubikmeter olja. Det innebär att den totala mängden upptagen olja nu är cirka 50 kubikmeter.

Sanerar oljeskadade fåglar

Kustbevakningens prognos pekade tidigt på att olja från det senaste utsläppet rör sig norrut mot Karlshamn i Blekinge och Norje Boke i Sölvesborg.

Tobias Bogholt på Kustbevakningen säger att man prioriterar att begränsa utsläppet från fartyget och att fånga upp oljan i havet innan den når land.

– Vi har som högsta prioritet att begränsa utsläppet från haveristen, säger han vid en presskonferens.

Anders Borgman, kris- och beredskapssamordnare i Sölvesborgs kommun, uppger att det finns rapporter om olja så långt som 70 kilometer från fartyget.

– Vi plockar in fåglar från andra kommuner och sköter saneringen av dem här i Sölvesborg, säger han.

Sjunker i kylan

Kustbevakningen har fortsatt problem med att fånga upp den olja som läckte ut vid den första och andra grundstötningen. Den har sjunkit under vattenytan på grund av kalla vattentemperaturer och går inte längre att hitta.

– Den olja som läckte ut i går ligger på vattenytan. Det gör att vi kan lokalisera den och fånga upp den. Vi har fartyg ute som samlar upp all olja som de påträffar, säger Lindekrantz och fortsätter:

– Vi försöker jobba på snabbt just nu eftersom vi inte vet hur länge vi kommer att kunna lokalisera oljan.

TT: Hur kunde det här inträffa med tanke på vetskapen om att fartyget är ytterst känsligt för nya stötar?

– Svårigheten ligger i flera olika delar. Den ena biten är att det finns osäkerheter kring fartygets skick. Men den stora osäkerhetsfaktorn är vädret. Det påverkar hur fartyget rör sig, mängden olja som läcker ut och hur den driver ut i havet. I helgen har det regnat och varit blåsigt, säger Lindekrantz.

Måste byta plan

Rederiet TT-Line har arbetat på en bärgningsplan som Kustbevakningen och Sjöfartsverket ska godkänna utifrån ett säkerhetsperspektiv.

Kustbevakningen har tidigare uppgett att arbetet är tidskrävande.

– Nu kommer man att behöva göra en ny plan eftersom hon (Marco Polo) står på ett nytt grund. Vi vet inte hur lång tid det kommer att ta, säger Lindekrantz.

En ny oljeläcka har uppstått från det grundstötta fartyget. Enligt Kustbevakningens prognos rör sig oljan mot Karlshamn.
En ny oljeläcka har uppstått från det grundstötta fartyget. Enligt Kustbevakningens prognos rör sig oljan mot Karlshamn.
Fakta: Oljeutsläppet från Marco Polo

Passagerarfärjan TT-Line Marco Polo, som är flaggad i Cypern, var på väg från Trelleborg till Karlshamn för att sedan fortsätta till Klaipeda i Litauen.

Söndagen den 22 oktober stötte fartyget på grund. Larmet kom klockan 6.25.

I Hanöbukten hade fartyget först stött på grund och börjat läcka olja.

Därefter fortsatte det ytterligare tre nautiska mil, vilket motsvarar fem–sex kilometer, innan det gick på ett nytt grund och fastnade.

Redan samma dag nådde oljan land vid Hörvik i Sölvesborgs kommun. Sedan dess har saneringsarbetet pågått längs kusten och till havs.

Söndagen den 29 oktober gled fartyget av grundet på eftermiddagen men det fastnade snart på ett annat, och ett nytt oljeutsläpp konstaterades.

En utredning har visat att en gps ombord var trasig och att besättningen förlitade sig enbart på den i dimman. Två besättningsmän har i ett strafföreläggande dömts till 50 dagsböter vardera för vårdslöshet i sjötrafik.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!