Sveriges miljöfarligaste vrak tömt på olja

"Sveriges miljöfarligaste vrak", Skytteren utanför Lysekil, har tömts på olja. Totalt har 175 000 liter pumpats upp från det 80 år gamla vraket.

Dykare gör sig redo att gå ner till vraket Skytteren utanför Lysekil. Arkivbild.

Dykare gör sig redo att gå ner till vraket Skytteren utanför Lysekil. Arkivbild.

Foto: Foto: Havs- och vattenmyndigheten

Miljö2022-04-29 20:24

Det har gått 80 år sedan Skytteren, på väg från Göteborg med krigsmateriel, blev beskjutet av tyska flottan och sänktes av den egna besättningen utanför Måseskär, i höjd med Lysekil.

Nu har vraket, som ligger på 74 meters djup, till slut tömts på olja.

Arbetet inleddes redan i höstas, men fick pausas på grund av dåligt väder under vintern. Men i slutet av april avslutades bärgningen av ungefär 175 000 liter olja och oljeblandat vatten som fanns kvar ombord.

– Man fick bland annat värma tankarna för att göra oljan lättflytande, säger Fredrik Lindgren, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.

Förlorade nät

Skytteren ingick i en fartygskonvoj som lämnade Göteborg den 1 april 1942 med bland annat kullager avsedda för den allierade flottan.

Fartyget blev dock svårt skadat av tysk eldgivning och för att inte lasten skulle hamna i fiendens händer valde kaptenen att låta sänka fartyget.

Och där ligger Skytteren sedan dess.

Efter 80 år på havsbottnen hade fartyget börjat att läcka, nu är den faran över.

Utöver oljan har vraket också rensats på mellan 120 och 180 meter så kallade spökgarn, det vill säga förlorade fiskenät som fastnat i vraket och fortsatt att fånga fisk och andra vattenlevande djur.

Skytteren har toppat en lista på cirka 30 vrak längs den svenska kusten som klassats som akut miljöfarliga.

Blir fjärrvärme

Tidigare har olja bärgats från bland annat Lindesnäs, som förliste utanför Oxelösund 1957, och Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.

Ytterligare vrak står på tur.

Oljan som pumpas upp kan eller får i de flesta fall inte längre användas som fartygsbränsle. I stället levereras den till ett danskt företag nära Köpenhamn.

– Oljan måste destrueras, men energin i den återvinns ändå i form av att den bland annat används till fjärrvärme i Köpenhamn, säger Fredrik Lindgren.

En så kallad fotogrammetribild av vraket Skytteren.
En så kallad fotogrammetribild av vraket Skytteren.
Fakta: Skytteren

Skytteren byggdes 1899–1900 av White Star Line i Belfast på Nordirland – samma rederi som senare lät bygga bland annat Titanic.

Skytteren hette från början Suevic och gick som oceanångare och kylfartyg med emigranter och förnödenheter mellan Europa, Sydafrika och Australien.

1928 såldes hon till ett norskt rederi och byggdes om till en valkokare med namnet Skytteren.

Fartyget hamnade under andra världskriget i kvarstad i Göteborg och övertogs av rederiet Nortraship.

Den 1 april 1942 försökte ett tiotal av rederiets fartyg, i skydd av dimma, att bryta sig ut med en last av svenskt stål och kullager. När Skytteren besköts av tyskarna och blev svårt skadat valde kaptenen att sänka fartyget för att förhindra att den värdefulla lasten skulle kunna beslagtas.

En besättningsman omkom och 110 togs till fånga.

Det 172 meter långa fartyget sjönk omedelbart och ligger sedan dess på 74 meters djup, omkring tio kilometer från kusten i höjd med Lysekil.

Fakta: Havs- och vattenmyndigheten

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!