Det har gått 80 år sedan Skytteren, på väg från Göteborg med krigsmateriel, blev beskjutet av tyska flottan och sänktes av den egna besättningen utanför Måseskär, i höjd med Lysekil.
Nu har vraket, som ligger på 74 meters djup, till slut tömts på olja.
Arbetet inleddes redan i höstas, men fick pausas på grund av dåligt väder under vintern. Men i slutet av april avslutades bärgningen av ungefär 175 000 liter olja och oljeblandat vatten som fanns kvar ombord.
– Man fick bland annat värma tankarna för att göra oljan lättflytande, säger Fredrik Lindgren, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.
Förlorade nät
Skytteren ingick i en fartygskonvoj som lämnade Göteborg den 1 april 1942 med bland annat kullager avsedda för den allierade flottan.
Fartyget blev dock svårt skadat av tysk eldgivning och för att inte lasten skulle hamna i fiendens händer valde kaptenen att låta sänka fartyget.
Och där ligger Skytteren sedan dess.
Efter 80 år på havsbottnen hade fartyget börjat att läcka, nu är den faran över.
Utöver oljan har vraket också rensats på mellan 120 och 180 meter så kallade spökgarn, det vill säga förlorade fiskenät som fastnat i vraket och fortsatt att fånga fisk och andra vattenlevande djur.
Skytteren har toppat en lista på cirka 30 vrak längs den svenska kusten som klassats som akut miljöfarliga.
Blir fjärrvärme
Tidigare har olja bärgats från bland annat Lindesnäs, som förliste utanför Oxelösund 1957, och Finnbirch, som sjönk utanför Öland 2006.
Ytterligare vrak står på tur.
Oljan som pumpas upp kan eller får i de flesta fall inte längre användas som fartygsbränsle. I stället levereras den till ett danskt företag nära Köpenhamn.
– Oljan måste destrueras, men energin i den återvinns ändå i form av att den bland annat används till fjärrvärme i Köpenhamn, säger Fredrik Lindgren.