A-traktor körde i 130 kilometer i timmen

Polisen har beslagtagit en A-traktor sedan den körts i cirka 100 kilometer i timmen över den tillåtna hastigheten. Polisen har varnat för manipulerade fordon och flera svåra olyckor har inträffat.

Polisen har beslagtagit en A-traktor efter att den körts i cirka 100 kilometer i timmen över den tillåtna hastigheten. Arkivbild.

Polisen har beslagtagit en A-traktor efter att den körts i cirka 100 kilometer i timmen över den tillåtna hastigheten. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Motor2021-11-15 01:41

Det var i en trafikkontroll på E45 i Hoting som fordonets hastighet uppmättes till 130 kilometer i timmen, rapporterar SVT Nyheter Jämtland.

Föraren, som är under 18 år, fick sitt körkort omhändertaget och är misstänkt för olovlig körning. En A-traktor får köras av personer som har fyllt 15, och som har mopedkörkort eller AM-körkort.

Efter flera allvarliga olyckor med A-taktorer analyserar Transportstyrelsen huruvida reglerna ska skärpas. Myndigheten ser bland annat över möjligheten att göra det svårare att manipulera hastighetsspärren.

Sedan sommaren 2020 accepteras en elektronisk spärrning med bilens ordinarie databox, vilket polisen beskrivit som "en totalkatastrof" för TT.

I en manipulerad a-traktor kan det räcka med en liten fjärrkontroll för att kunna växla mellan a-traktorläge och ett där motorn fungerar som i en vanlig bil. I a-traktorn är det heller inget bältestvång och vid ratten kan det alltså sitta en 15-åring med mopedkörkort.

Fakta: Ursprung i lantbruket

Ursprungstanken med a-traktorernas föregångare, de så kallade epa-traktorerna, var att de skulle kunna fungera som arbetsfordon inom lantbruket.

När en bil byggs om till a-traktor ska den maximalt kunna uppnå en hastighet på 30 kilometer i timmen och det ska endast med stor svårighet gå att öka hastigheten.

Sommaren 2020 ändrades regelverket för att även automatväxlade bilar ska kunna byggas om till a-traktorer. Efter det hade cirka 7 800 a-traktorer registreringsbesiktigats fram till i maj i år. Totalt fanns det då cirka 36 000.

Av dessa var 57 procent en ombyggd Volvo. På andraplatsen återfanns Nissan (12 procent), BMW (5 procent), Suzuki (5 procent).

Källa: Transportstyrelsen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!