Inför vintersäsongen ställs många nyblivna elbilsägare inför det första däckbytet på en eldriven bil – ibland ovetandes om att de ofta har känsligare underreden än sina fossildrivna motsvarigheter.
– Fossildrivna bilar har inte lika många komponenter i underredet som behöver skyddas riktigt så noga, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på intresseorganisationen M Sverige.
Skador kan bli dyra
Han påpekar att det ofta finns kablar undertill som riskerar att hamna i kläm.
– Högspänningskablar är ofta inkapslade, men även om det finns skyddande plasthöljen har tillverkaren inte räknat med att bilen ska lyftas någon annanstans än på de avsedda punkterna, säger Stjernvall.
– Skador som påverkar högvoltsbatteriet kan bli väldigt dyra, det är ofta elbilens mest kostsamma del. Skador på höljen kan leda till att kablar utsätts för fukt och börjar korrodera, och att det uppstår fel på lite längre sikt, säger han.
Verkstadens ansvar
M Sverige avråder inte elbilsägare från att genomföra däckbytet på egen hand, men uppmanar dem att läsa instruktionsboken och försäkra sig om att använda sig av rätt lyftpunkter, precis som vid lyft av fossildrivna bilar. Organisationen tipsar om att den som vänder sig till en däckverkstad kan fråga personen som ska genomföra bytet om den känner till lyftpunkterna för den specifika modellen.
Carl-Erik Stjernvall understryker att konsumenttjänstlagen slår fast att den som erbjuder en tjänst ska genomföra den på ett fackmässigt sätt, bland annat enligt tillverkarens anvisningar.
– Ansvaret ligger hos den som utför tjänsten när det blir fel. Sedan kan reklamationen ändå bli komplicerad eftersom konsumenten måste visa att det är just vid det specifika tillfället som skadan har uppstått, säger Stjernvall.