Att bilsemestra här hemma med husvagn blev populärt när coronapandemin gjorde utlandsresor besvärliga. Det ledde till att försäljningen av husvagnar ökade under förra året.
Men husvagnen ska tas om hand också. Det kan vara lite krångligt.
19 procent av de husvagnar som Bilprovningen besiktade under 2020 blev underkända med allvarliga brister och krav på efterkontroll. Räknar man även in mindre fel underkändes 29 procent av de 28 000 husvagnar som företaget besiktade.
– De kan stå stilla mycket, kanske hela vintern, påpekar Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen.
"Knackar till"
Följden kan bli att delar i bromssystemet kärvar när husvagnen kommer ut på vägen.
– Om man bromsar med husvagn och känner att det liksom knackar till, då ska man be någon se över bromsarna, framhåller Blommefors.
Bland husbilar var andelen med allvarliga fel lite lägre, knappt 15 procent. Även här var anmärkningar på bromssystemet vanligast. Med mindre fel inräknade var det däremot drygt 32 procent av 8 700 husbilar som underkändes.
Husvagnar ska besiktas första gången efter fyra år, och sedan vartannat år.
Husbilar indelas i två klasser, beroende på vikten. Är totalvikten över 3,5 ton ska husbilen besiktas direkt efter ett år, och därefter varje år. Lättare husbilar får rulla i tre år innan de besiktas första gången.
Flera aktörer
Bilprovningen hade 26 procent av besiktningsmarknaden 2020 och var därmed den största aktören, enligt statistik från Transportstyrelsen.
Två andra aktörer med mer än 20 procent vardera av marknaden, Besikta och Opus, bekräftar Bilprovningens bild av husvagnar.
Även hos Opus blev knappt 19 procent av de besiktade husvagnarna underkända med allvarliga fel under 2020, uppger företaget för TT.