Att ta körkort är ofta en både lång och dyr process. Körlektioner, teorilektioner, mycket pluggande och flera uppkörningar kan det bli innan man har det eftertraktade kortet i sin hand. Att hoppa på en intensivutbildning på några veckor är därför ganska eftertraktat.
Maria Stenman är trafiklärare och vice ordförande på Sveriges Trafikutbildares Riksförbund (STR). Hon får ofta frågan hur snabbt man kan ta sitt körkort. Men så enkelt är det inte, menar hon.
– Tänk dig att du ska fylla en flaska med en tratt och att det som ska i är kunskapen. Häller man för snabbt rinner det över och det blir luckor. För att klara en intensivutbildning krävs viss förkunskap. Många tror att intensivkurser är en quick fix, men det är det bara om du har förkunskap, säger hon.
Intensivkurserna hålls ofta på mindre orter ute i landet där det i paketet ofta ingår boende. Körskoleeleverna tar både körlektioner och teorilektioner på heltid under några veckor. Formatet är lockande, inte minst för den utlovade snabbheten. Det lockar också dem som bor långt ifrån en vanlig körskola, de som har påbörjat processen men av olika anledningar avbrutit körandet och de som har tagit paus och vill komma i gång igen.
STR har inga siffror på hur många som väljer den här utbildningsvarianten, men den erbjuds i dag på många ställen i Sverige.
TT: Så hur mycket behöver man då kunna innan?
– Man ska ha grundkunskaperna, en grundvana vid att köra bilen. Det vill säga, man ska kunna starta bilen, ta sig fram någorlunda och kunna växla. Man behöver inte vara färdig, men man bör kunna handskas med fordonet, säger Maria Stenman och fortsätter:
– När du kör bil gör du många saker samtidigt förutom att köra, som att hålla koll på medtrafikanter och skyltar till exempel. Den automatiseringen av körandet tar tid att utveckla.
Var någonstans man tar körkortet och var man sedan huvudsakligen kommer att köra har också betydelse. För hur blir det om man tar körlektioner och kör upp på en liten ort och sedan planerar att köra i ett sammanhang med helt andra trafikförutsättningar, som till exempel i en storstad?
– Det viktigaste är att få en utbildning i att bli en självtänkande förare. Vi utbildar elever här på den lilla orten, men har du en bra planering klarar du även att köra i större samhällen. Det är viktigt i all körutbildning att utbilda sig på rätt sätt och lära sig ta rätt beslut vid rätt tillfälle och att vara taktisk i trafiken.
Men all sorts körbakgrund har sina utmaningar.
– Elever från större samhällen har ofta svårare att hålla koll på högerregeln när de kommer till en mindre plats, eftersom de är mer vana vid att köra på stora huvudleder, säger hon.
Maria Stenman understryker att det är viktigt att utgå från sina egna förutsättningar innan man sätter i gång att övningsköra. Börjar man från noll får man vara beredd på att det kommer att ta tid.
– För oavsett hur man tar sitt körkort ska samma kunskap in. Det är viktigt att trycka på, det går inte att komma förbi.
Maria Stenman, trafiklärare.