Jossan och Mona har moppefeber

De är vackra att se på, roliga att meka med och väcker minnen till liv. Men det som triggar mopedsamlandet för Mona och Josefine ”Jossan” Andersson är själva körningen.
– Den frihetskänsla moppen gav dig som 15-åring kommer tillbaka varje gång, säger Jossan.

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.

Det ska vara klassiska mopeder från 1950-talet och framåt. Jossan (till vänster) vid en sällsynt och åtråvärd MCB CS 1250 från 1971, och Mona valde en Crescent 1249 från 1962.

Foto: Thomas Sjölund

Motor2020-09-14 08:07

Precis som i Karin Boyes berömda dikt är det resan som är målet – att äga moped är synonymt med att brumma fram i maklig fart.

–  De ska vara roliga och bekväma att köra. En moppe är ingen prydnad, säger Jossan.

Tillsammans har hon och frun Mona skaffat sig en imponerande samling mopeder, från främst Crescent och Nymans Verkstäder som tillverkaren hette innan.

–  Jag räknade dem nyligen och det handlar om ungefär 100 stycken, mest så kallade Raketer.

Färdmedel

Allt började för nästan 20 år sedan när paret flyttade ut på landet utanför Umeå. När Mona var på jobbet som lackerare på Volvo i Umeå behövde Jossan kunna ta sig till affären. ”Skaffa dig en moped”, sa Mona till henne.

–  Jag gillade idén men kände direkt att jag ville ha en äldre modell – en ny kändes "ocharmig", säger Jossan.

Hon hittade en röd och vit Crescent 1149 på Blocket och köpte den osedd. Sedan var det klippt.

–  Det var ju så fruktansvärt roligt att köra! Man puttrar på i lagom fart, man hinner se omgivningarna, man känner alla dofter – det är bara magiskt. Ganska snart ville Mona ha en också, säger Jossan och skrattar.

Det blev en Crescent Skoterett -64, och Jossan märkte att det var roligt att skruva, putsa och greja med dem. och när hon letade delar dök det upp andra lockande objekt. En värld av mopeder öppnade sig.

–  Eftersom vi har en stor lada på gården har vi plats. Först tänkte vi att det kunde vara roligt att ha en i varje färg av en viss modell. Men då insåg vi inte att det kom nya varje år, alla i nya, unika nyanser.

Moppe-virtuous

Samlingen växte. Liksom Jossans kunskap. Det är få som slår henne på fingrarna när det gäller mopedkunskap. Hon skriver regelbundet artiklar i ämnet och hennes sajt Raketsport är ett välbesökt forum för entusiaster. Ladan hemma på gården har i det närmaste förvandlats till ett museum. Mona och Jossan tar emot besökare efter överenskommelse.

Utmaningen är att hitta objekt så nära originalskick som det går, till ett bra pris.

– När vi köpte som mest var priserna helt annorlunda. Det har hänt något bara de senaste åren. Jag upplever att mopeden har fått högre status som nostalgiobjekt, säger Jossan.

Nu fokuserar de på att färdigställa de mopeder som de har. Och att köra dem. För även om samlandet ger mål och mening, är det färden som är mödan värd.

Crescent och Nymans Verkstäder

+ Crescent var från början amerikanskt och cyklar importerades till Sverige av Velicopedaktiebolaget Lindblads, som köptes av Nymans Verkstäder AB 1931.

+ 1952 tillverkade Nymans sin första moped, Autopeden NV5.

+ 1955 bytte alla mopeder från Nymans namn till Crescent.

+ 1960 gick Nymans samman med Monark.

+ 1964 gick Monark upp i moderbolaget Nymans och Monark Crescent Aktiebolag, MCB, bildades.

Källa: Raketsport.com.


Varför kallas de Raketer?

Många av Crescents moppemodeller kallas i folkmun Raketer– eller till och med Raketarslen –  i folkmun. Det beror dels på designen med ett runt lyse baktill som gör att den ser ut som en raket bakifrån. Dels marknadsfördes fordonen som ”mopeder för jetåldern”. Allt som hade koppling till rymden var hett på 1960-talet.

Källa: Raketsport.com.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!