Mc-poliserna är vägens riddare

De ska inte bara hjälpa allmänheten och uppträda exemplariskt, utan också vara experter på hojkörning och kunna klara av alla tänkbara situationer. Motorcykelpoliserna är yrkesmän ända ut i handskspetsarna.

"Motorcykeln är oöverträffad när det gäller framkomlighet", säger mc-polisen Björn Gunnarsson.

"Motorcykeln är oöverträffad när det gäller framkomlighet", säger mc-polisen Björn Gunnarsson.

Foto: Adam Ihse/TT

Motor2020-07-13 08:06

Det är svårt att låta bli att titta på pistolen. Den är mattsvart och sitter i ett hölster på förarens högerlår. Det känns ovant att språka med en beväpnad motorcyklist, som även bär pepparsprej, batong och handfängsel.

Men att polisen använder sig av tvåhjulingar är förstås ingen slump.

– Motorcykeln är oöverträffad när det gäller framkomlighet. På ett unikt sätt kombinerar den radiobilens räckvidd över stora områden med fotpatrulleringens chans till personliga möten. På en hoj är det enkelt att få kontakt med människor, säger mc-polisen Björn Gunnarsson.

Gillar kortegekörning

Han är områdespolis och jobbar mycket med ungdomar i och omkring Stenungsund i Västra Götaland. Till arbetsuppgifterna hör även att vara behjälplig under fotbollsmatcher, festivaler och andra stora publika evenemang i Göteborg. Då vinner motorcykeln klart över radiobilen.

– Det roligaste är eskortkörningar, när man kör i kortege vid exempelvis statsbesök. Det ställer väldigt höga krav på ett flexibelt sinne, att på kort tid hitta lösningar för att kunna ta sig fram i den komplexa trafikmiljön, säger Björn.

Själv kör han en BMW R 1200GS från 2013. Det är en rejäl allroundmaskin som är utrustad med toppbox, för att bland annat få plats med kommunikationsutrustningen. Däremot saknar den sidoväskor eftersom hojen ska kunna köras genom trånga passager.

Tuff utmaning

Det är ingen barnlek att bli mc-polis. Under den sex veckor långa grundutbildningen kör eleverna på asfalt och grus samt i trappor och terräng. De genomgår balans- och bromsövningar, tränar undanmanövrar och lär sig hur man taktiskt stoppar fordon i trafiken. Varje fordonsslag har sina risker.

– Man ska kunna bemästra en motorcykel som en förlängd del av kroppen. Då kan man koncentrera sig på polisiära uppgifter, som att sköta radion, dirigera trafiken och hålla ordning. Utbildningen är svår, knappt hälften av deltagarna klarar den.

Själv har Björn ett grundmurat mc-intresse. Hemma står en handfull olika hojar, inklusive två effektstinna tävlingsekipage. Han har framgångsrikt kört det prestigefyllda loppet Isle of Man under sex år och även tävlat i roadracing-SM. Därtill testkör han tvåhjulingar för ett magasin.

Det råder ingen tvekan om att Björn Gunnarsson befinner sig på precis rätt plats i livet.

Vägens riddare förr i tiden

Stockholm var först ut. År 1920 köpte stadens poliskår in fyra motorcyklar av märket Indian, för att jaga fartsyndare med.

Snart inhandlades fler. Under 1900-talets första hälft kördes många olika märken eftersom polisverksamheten då var en kommunal angelägenhet.

De olika distrikten samarbetade dock alltmer och år 1954 gick man ihop och köpte 54 stycken Triumph T 110 Tiger/Police. Snart gick man över till BMW.

Det var i den vevan som den klassiska mc-polisuniformen togs i bruk – med jacka i svart skinn, ridbyxor och höga stövlar, vitt koppel och vit hjälm. Vägens riddare var född.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!