Andelen gasdrivna bilar minskar i Europa i takt med att elbilar och laddhybrider lockar till sig allt fler miljömedvetna köpare, inte minst bland företagskunderna. Tittar man på de officiella utsläppssiffrorna är det begripligt – enligt den europeiska certifieringsnormen släpper en gasbil ut nästan lika mycket koldioxid som om den kördes på bensin.
Men det är inte rättvisande när det gäller den svenska marknaden. 94 procent av bilarna som körs här hemma tankas nämligen med biogas och inte den fossila naturgas som levereras i pumparna i övriga Europa.
Det verkliga koldioxidvärdet för gasbilar som tankas i Sverige är enligt Energimyndigheten 80 procent lägre än EU-standarden.
Under 30 gram
De officiella utsläppsvärdena för den Audi A4 Avant g-tron som jag provkör handlar om är 123 gram koldioxid per kilometer, men med biogas i tanken ligger de verkliga utsläppen under 30 gram.
Förra årets version kunde köras ungefär lika långt på gas som på bensin, medan årets något ansiktslyfta upplaga är monovalent. Smaka på det ordet. Det betyder att den har optimerats för ett enda bränsle, gas, och att den lilla bensintanken med futtiga sju liter ska ses som reserv.
Den totala räckvidden är inte lika lång för årets modell som för fjolårets, cirka 40 mil, men det är ungefär samma som för marknadens bäst presterande elbilar.
Prioriterar gasen
Och om nu målsättningen är att åka så långt som möjligt på gas är det förstås lite onödigt att släpa runt på 25 liter bensin. Dessutom prioriterar bilen själv biogas och öppnar inte kranen till bensintanken förrän det är helt slut på gas.
Gastankarna är gjorda i kolfiberförstärkt komposit och kan inte rosta. Den som ändå är orolig för läckage ska veta att det är mer riskabelt att tanka bensin än att fylla på gas. Om inte anslutningen är tät eller felaktig går det helt enkelt inte att starta pumpen.
Att allt fler biltillverkare överger gas innebär att konkurrensen i klassen knappast är mördande. Snarare obefintlig. Inte ens Volvo har kvar något alternativ.
Något dyrare
Att inte fler företag med miljöprofil satsar på tjänstebilar med gasdrift kan te sig aningen märkligt, eftersom merkostnaden är mycket lägre än för motsvarande el- och laddhybrider. Testbilen, Audi A4 g-tron, är ungefär 25 000 kronor dyrare än motsvarande modell som körs på bensin, men har då både lägre förmånsvärde och lägre fordonsskatt.
Körmässigt är det ingen skillnad alls.
Det här är en lite sorglig utveckling med tanke på att inte alla bilköpare som vill bidra till lägre utsläpp har möjlighet att ladda en elbil hemmavid.
Den som fortfarande ger full gas och går i spetsen för det här miljöbränslet är VW-koncernen, som har både VW, Seat, Skoda och Audi med gasdrift, och som försäkrar att de kommer att fortsätta leverera gasbilar.