Miljö-Mini med mersmak

En Mini är alltid en Mini – även med elmotor. Rapp som få men inget för dig som vill ta med packning eller köra långbenta passagerare i baksätet. En cool bil om du inte ska åka så långt.

Med Mini Cooper SE har busbilen tagit steget in i miljövärlden utan att tappa sin lekfullhet.

Med Mini Cooper SE har busbilen tagit steget in i miljövärlden utan att tappa sin lekfullhet.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Motor2020-08-03 08:47

Mini Cooper SE har börjat säljas i Sverige i år. Den ser ut som en klassisk Mini och på vår testbil syns den brittiska flaggan Union Jack i bakljusen.

Men det som signalerar att det är märkets första helt eldrivna modell är de gula färgklickarna på grillen, backspeglarna och på handskfacket. Färgen finns även på testbilens fälgar som onekligen är udda. Uppenbarligen tycker bildesignerna på BMW att detaljerna pryder bilen.

Bortsett från det är det en fullfjädrad Mini. Känslan av att köra en något förväxt gokart finns där precis som det gör i originalet. Från noll till hundra går enligt tillverkaren på 7,3 sekunder. Från noll till 60 tar det 3,9 sekunder. Det är ungefär vad en äldre Corvette presterar.

Aningen "ormig"

Elbilen har tre centimeter lägre tyngdpunkt än sina modellsyskon. Tyngre är den också – den väger ungefär 150 kilo mer på grund av det 200 kilo tunga batteriet. Det gör att elbilen är aningen ”ormig” på vägen. Bensindrivna Cooper S är lättare, sportigare och kvickare i sidled.

I lägre hastigheter är det behagligt tyst i kupén men ökar du farten kommer vägljudet fram. Å andra sidan har testbilen effektiva Harman Kardon-högtalare som lätt överröstar väg- och vindbruset. Dundrar du sedan på i hög fart märker du att bilen slår av vid 150 kilometer i timmen. Då slutar den att accelerera, som om farthållaren vore påslagen.

Bromsen behöver du inte använda i brådrasket. Om du inte har kört elbil förut är det en ny upplevelse att släppa gasen och låta bilen bromsa själv. Då laddar den samtidigt ny el till batteriet. Det går att välja mellan två nivåer av energiåtervinning och motorbromsning.

Frågan är bara vad som händer när du har haft bilen ett tag och bromsarna sällan ”motioneras”? Mer att göra för verkstäderna vilket borde ge klirr i kassan till återförsäljarna.

Testbilen kostar 383 500 kronor. Dra av 60 000 kronor i miljöbonus så hamnar du strax över 320 000 kronor. Det är fortfarande dyrt för en så pass liten och relativt oflexibel bil.

Lätt att ladda

Enligt tillverkaren går den ungefär 23 mil på en laddning. När vi hade den gick den kortare än så, men det beror förstås på körsätt och utetemperatur.

Ladda är lätt och du kan få 80 procent av batteriet fyllt på en dryg halvtimme i en snabbladdare. Laddar du hemma tar det längre tid – upp till tolv timmar. Det går bra att använda ett vanligt vägguttag.

Invärtes ser bilen ut ungefär som bensinaren förutom en heads-up display innanför framrutan och en oval skärm framför ratten. Den sistnämnda visar bland annat hastighet, återstående laddningstid och räckvidd.

Fyra olika körlägen finns. Comfort, mid, green och green+. Green eller green+ är givna för att spara el med en bil som går så pass kort körsträcka på en laddning. Bilen är lika kvick och rolig för det.

Minis första eldrivna modell klarar sig fint i konkurrens med sina fossildrivna syskon.
Minis första eldrivna modell klarar sig fint i konkurrens med sina fossildrivna syskon.
Mini Cooper SE Hatch

Specifikationer

Grundpris: 329 000 kr.

Pris: 383 500 kr (testbilen – Experience).

Miljöbonus: 60 000 kr.

Skatt: 360 kr/år.

Motor: Elmotor. Litiumjonbatteri. 32,6 kWh.

Kraftöverföring: Automat, framhjulsdriven.

Räckvidd: 23 mil.

Elförbrukning: 1,48–1,68 kWh/mil.

Laddning: Med eluttag hemma, i en Wallbox eller på offentliga laddningsstationer. Snabbladdning möjlig upp till 50 kW.

Effekt: 184 hk.

Vridmoment: 270 Nm.

Tjänstevikt: 1 365 kg.

Längd/bredd/höjd (i meter): 3,85/1,73/1,43.

Bagageutrymme: 211–731 liter.

Acceleration 0–100 km/tim: 7,3 sekunder.

Toppfart: 150 km/tim.

Omdömen

Motor/växellåda +++++ (5/5)

Elmotorn kommer från BMW i3 och driver framhjulen. 1-stegs automat. Inga konstigheter med det.

Ekonomi +++ (3/5)

El ger billig drift. Bilen är liten och effektiv men nybilspriset är högt. Begagnade elbilar har ett högt andrahandsvärde men i takt med att batterierna blir bättre riskerar de att bli mer svårsålda.

Miljö ++++ (4/5)

Elbilar ger inga utsläpp vid körning men fortfarande tär det på klimatet att tillverka batterierna, även om tekniken går framåt.

Köregenskaper ++++ (4/5)

Alert och kvick. Perfekt för kortare körsträckor. Härliga sportstolar fram, med stöd för långa ben. Bra backkamera. Lite ”ormig” på vägen.

Säkerhet ++++ (4/5)

Fick fyra stjärnor vid Euro NCAP:s krock- och säkerhetstest. Borde vara fem.

Helhetsintryck ++++ (4/5)

För den som vill ha en liten och pigg elbil, har råd att köpa den och kan ladda hemma och på jobbet, är den ett val som passar i vår miljömedvetna tid.

Två konkurrenter

DS3 Crossback E-Tense

409 900 kronor. Miljöbonus 60 000 kr. 136 hk.

Elförbrukning 1,56 kWh/mil. Räckvidd 32 mil. Nysatsning från PSA-gruppen. Är rymligare än Mini.

Nissan Leaf e+

461 500 kronor (N-Connecta). Miljöbonus 60 000 kr. 214 hk.

Elförbrukning 1,85 kWh/mil. Räckvidd 38,5 mil. Mest sålda elbilen i världen. Är rymligare än Mini.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!